7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014

În viziunea fanilor industriei auto, ianuarie este luna salonului de la Detroit; totuşi, nu e mai puţin adevărat că maşinile secolului XXI sunt atât de înţesate cu elemente hardware şi software, încât nu greşim dacă le privim ca pe nişte laptop-uri cu roţi. Ca atare, aceiaşi fani trebuie să-l considere pe „Gerar” şi ca pe luna lui Consumer Electronics Show, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate industriei electronicii. Mai ales că, în ultima vreme, inclusiv fabricanţii de automobile îi acordă o atenţie deosebită. Dovada? Nimic mai simplu: iată 7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014.

Aşadar, anul acesta, pe lângă tablete ultraperformante, telefoane smart delicate, device-uri inedite şi aplicaţii ingenioase, vizitatorul tipic al show-ului din Las Vegas a trebuit să adauge pe harta punctelor de interes şi propunerile mărcilor auto. Unele puţin cam futuristice, altele însă pentru un viitor mult mai apropiat decât ai crede. Aşa cum este, de pildă, bordul următorului Audi TT…

Cockpitul noii generaţii Audi TT

Simplitate şi orientare către şofer – aceasta a fost tema pe care designerii habitaclului noului TT au avut-o de respectat, însă, între noi fie vorba, nu credem că a fost cineva care să se fi aşteptat la un rezultat atât de spectaculos. Şi de bine gândit: gurile de ventilaţie desenate cu un ochi la turbinele avioanelor, de exemplu, prezintă în centru butoane pentru reglarea temperaturii interioare, direcţiei şi intensităţii curentului de aer, respectiv gradul de încălzire al scaunelor.

Totuşi, piesa de rezistenţă o reprezintă display-ul de 12,3 inch din spatele volanului, care afişează atât informaţiile sistemului de infotainment, cât şi pe cele ale instrumentarului digital. Altfel spus, centrala MMI nu mai are nevoie de monitor separat, poziţionat în zona superioară a consolei centrale. Soluţia este genială din punct de vedere tehnico-estetic şi, totodată, o adevărată mană cerească pentru adepţii stilului minimalist; pe de altă parte, rămâne de văzut ce avantaje clare aduce în planul utilităţii.

Până atunci, Audi bate monedă pe grafica de excepţie, cu arome 3D, dar şi pe diminuarea numărului de manevre pe care şoferul le are de făcut pentru a accesa meniurile maşinii. Super, dar producătorul din Ingolstadt ne-a mai dat pe spate cu o inovaţie…

7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014

Audi Sport quattro laserlight concept

Dacă ţi se pare că ai mai văzut acest coupe musculos pe undeva, să ştii că ai dreptate: Audi Sport quattro laserlight concept este un update al prototipului Sport quattro, dezvelit toamna trecută la Frankfurt. Asta nu înseamnă că avem de-a face cu o versiune şi mai energică a maşinii din 2013: cu cei 700 CP şi 800 Nm ai propulsiei hibride, buni pentru un 0-100 km/h în 3,7 secunde şi o viteză maximă de 305 km/h (consumul mediu, pe de altă parte, este de 2,5 litri/100 km; în plus, bolidul poate acoperi 50 km în modul full-electric), puterea este ultimul lucru de care avea nevoie sportiva de 4,60 metri lungime.

Nu, cele mai importante în cazul de faţă sunt farurile. Recent, Audi şi-a reafirmat ambiţia de a fi primul producător care lansează un sistem de iluminaţie laser pe modelele de serie (BMW a instalat aşa ceva pe i8, dar nu-l va oferi decât la finalul lui 2014), iar conceptul din imagini nu face altceva decât să prezinte stadiul de evoluţie al tehnologiei. Unul care, fără doar şi poate, aşează lucrurile într-o… nouă lumină: fiecare bloc optic înglobează diode laser pentru ambele faze, de numai câţiva microni în diametru, capabile să ilumineze drumul pe o distanţă de, atenţie, 500 de metri! Asta înseamnă de două ori mai mult decât raza de acţiune a sistemelor LED, precum şi un nivel al intensităţii luminoase de trei ori mai mare. Da, inclusiv adevăratului Darth Vader îi va scăpa un „Laser, frate!”…

BMW Active Assist

Când vine vorba despre conducerea autonomă, puţine mărci se pot lăuda cu progresele făcute de BMW. Aceasta este firma care, în octombrie 2009, lăsa un model 330i să se autopiloteze pe circuitul de la Nurburgring, utilizând trasa ideală şi toate resursele dinamice disponibile. Altfel spus, şoferul a stat şi a privit cum maşina stabileşte un timp apropiat celor obţinuţi de piloţii experimentaţi.

Proiectul care a făcut experienţa posibilă se numeşte Track Trainer şi, ulterior, şi-a demonstrat eficienţa şi pe alte buc celebre ale lumii; ceva mai târziu, din el au derivat alte tehnologii, precum Emergency Stop Assistant (prin intermediul căruia un şofer incapacitat – să zicem, din cauza unui atac de cord – se putea lăsa în baza maşinii, aceasta parcând singură pe marginea drumului şi activând automat un apel de urgenţă) şi programul care… a dat naştere întâiului prototip testat pe drumurile publice.

Referitor la ultimul, acesta a parcurs, în 2011, o distanţă de 65 km pe o autostradă dintre München şi Nuremberg, fără a avea nevoie de intervenţia celui de la volan pentru a accelera, frâna sau chiar depăşi alte maşini. De asemenea, a respectat toate semnele de circulaţie şi limitările de viteză, iar, la ora la care citeşti aceste rânduri, rulajul în modul autonom a atins aproape 15.000 km.

7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014

Ei bine, la ediţia de anul acesta a evenimentului de la CES, BMW Active Assist – parte a conceptului tehnologic ConnectedDrive – a dus lucrurile la un alt nivel. Mai exact, a dat un răspuns la întrebarea care, probabil, îi împiedică pe toţi să aibă încredere în acest gen de sisteme: ce se întâmplă cu un vehicul autopilotat, atunci când lucrurile tind să scape de sub control? Mai exact, când maşina se apropie de limită. Simplu: noile prototipuri construite de germani sunt capabile să se descurce chiar şi în atari situaţii.

De la parcurgerea în viteză – şi cu maximă precizie – a unui slalom printre conuri şi până la rezolvarea unui traseu circular la limita aderenţei, fără părăsirea trasei impuse, aproape nimic nu le este imposibil. Ba mai mult: maşinile pot efectua manevre perfecte de evitare a obstacolelor (similare cu cele impuse în testul elanului), iar, dacă sunt forţate să rezolve fenomenul de supravirare, găsesc calea spre trasa impusă de fiecare dată.

Secretul? Pe lângă frânarea inviduală a roţilor, BMW Active Assist intervine şi asupra sistemului de direcţie; astfel, se precizează în comunicatul companiei, maşinile reacţionează la fluctuaţiile de aderenţă cu precizia unui expert în pilotaj. Cât de curând, clasamentele diferitelor competiţii de motorsport vor viza doar situaţia la constructori…

BMW Parking Assistant

O altă tehnologie interesantă prezentată de BMW la CES a fost noua generaţie Parking Assistant, ce promite să îmbunătăţească funcţionarea sistemelor de parcare automată. Pe scurt, aceasta nu doar caută un loc de staţionare şi începe manevrele de ghidare automată spre spaţiul cu pricina, ci elimină atât necesitatea de a schimba treapta de mers înainte cu cea de mers înapoi, cât şi pe cea de acţionare a pedalelor de acceleraţie şi frână. Altfel spus, funcţia de ghidare longitudinală selectează automat treapta întâi de viteză şi marşarierul, concomitent cu acţionarea acceleraţiei şi frânei. Apoi, încununează reuşita cu selectarea modului „Parking”.

Tot ce are de făcut şoferul este să menţină apăsat butonul sistemului de parcare automată de pe consola centrală şi, bineînţeles, să supervizeze întreaga operaţiune. Şi încă ceva: Parking Assistant îl ajută pe cel de la volan să găsească un loc de parcare încă dinainte ca acesta să aprobe căutarea, monitorizarea posibilelor spaţii fiind menţinută la viteze de până la 35 km/h. Să vedem cu ce se laudă Hyundai

7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014

Hyundai Blue Link 2

„Clienţii ne-au mărturisit că vor un sistem Blue Link care să funcţioneze ca un telefon smart, aşa că am colaborat cu Google, Covisint şi Station Digital Media pentru a livra aşa ceva”, declară, senin, Barry Ratzlaff, directorul executiv al departamentului Customer Connect and Service Business Development al Hyundai Motor America. Asta ne place la companiile asiatice: fac totul să pară atât de simplu. Desigur, noua generaţie a sistemului Hyundai Blue Link, ce va debuta pe sedanul Genesis, este o bijuterie tehnologică cât se poate de complexă, funcţiile de genul Intelligent Assistant app, Google Glass app şi Destination Search fiind doar vârful aisberg-ului.

Prima, de exemplu, este o aplicaţie ce accesează funcţiile Blue Link, informaţiile stocate în computerul maşinii, telefonul proprietarului şi Internetul pentru a trimite notificări şi recomandări proactive înainte ca vehiculul să fie utilizat. De exemplu, sistemul îi va aminti proprietarului să pornească motorul din telecomandă într-o zi geroasă sau una caniculară, astfel încât, înainte de startul călătoriei, habitaclul să ofere un climat optim (noua funcţie de pornire prin telecomandă include un temporizator cu limita minimă la un minut şi cea maximă la 10 minute, o funcţie de control a sistemului de climatizare şi încă una pentru controlul sistemului de dezgheţare).

Apoi, pe baza informaţiilor despre rută şi trafic, dar şi prin utilizarea calendarului din telefon, Intelligent Assistant poate estima ora de plecare potrivită pentru atingerea destinaţiei la timpul stabilit; totodată, poate trimite înştiinţări privind viitoarele întâlniri, unde nu poţi ajunge decât conducând maşina. Inutil de precizat că inclusiv termenele la care vehiculul trebuie să intre în service sunt comunicate prin intermediul smartphone-ului…

Între timp, funcţia Destination Search „powered by Google” îi va permite utilizatorului Blue Link nu doar să atingă destinaţia dorită, ci şi să introducă o nouă destinaţie în sistemul de navigaţie al maşinii via telefonul mobil. De partea cealaltă, aplicaţia dedicată celebrilor Google Glass le oferă acestora posibilitatea accesării centrului de informaţii Blue Link, printre operaţiunile care pot fi efectuate numărându-se pornirea vehiculului de la distanţă, închiderea portierelor, rularea programului Find My Car, introducerea punctelor de interes în sistemul de navigaţie, căutarea staţiilor de alimentare, apelarea centrelor de asistenţă rutieră, apelarea agenţilor Blue Link şi localizarea celor mai apropiaţi dealeri Hyundai. KIA, în schimb…

7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014

KIA User-centered Driver Concept

Ca jumătate a gigantului auto coreean, KIA nu a dorit să fie mai prejos decât partenerul Hyundai la evenimentul organizat în Las Vegas. Prin urmare, a impresionat cu aşa-numitul concept UCD, ce-şi propune, în primul rând, să nu distragă atenţia şoferului de la drum. În acest sens, oferă un Head-Up Display uriaş, cu diagonala de 18 inch (aproximativ 46 cm), ce oferă informaţii despre viteza maşinii, ruta setată în sistemul de navigaţie şi starea traficului. Între timp, instrumentarul de bord digital, a cărui bază este ecranul TFT-LCD cu diagonala de 12,3 inch, prezintă în format 3D toate datele importante despre starea vehiculului.

Cireaşa pe tort o aşează, însă, funcţia de control a sistemului prin intermediul gesturilor. Cu ajutorul unei camere video cu infraroşu şi a unor senzori speciali, şoferul poate accesa rapid radio-ul sau sistemul de navigaţie prin simpla mişcare a mâinii şi chiar a degetelor. Totul, evident, fără să-şi ia ochii de la drum. Trecem la Mercedes-Benz.

Parteneriatele Mercedes/Pepple Technology şi Mercedes/Nest Labs

Din câte ne dăm seama, Mercedes este foarte atent la propunerile companiilor de tip start-up. Altfel nu se explică cele două parteneriate anunţate la CES, unul cu Pepple Technology, iar celălalt cu Nest Labs. Ambele îi vor permite producătorului german să acceseze cele mai noi interfeţe de programare a aplicaţiilor (API) dezvoltate în laboratoarele firmelor din Silicon Valley; până atunci, însă, a anunţat deja primele roade ale colaborării: linia de comunicare dintre maşinile sale şi simpaticul Pebble smart watch, respectiv programul de conectare al vehiculelor la sistemul Nest Learning Thermostat.

Sună complicat? Te lămurim imediat: în privinţa primeia, avem de-a face cu un flux de date între automobil şi ceasul smart (despre care poţi citi mai multe aici), ce permite proprietarilor să vizualizeze informaţii despre starea maşinii direct pe dispozitivul ataşat la încheietura mâinii. În plus, dacă maşina „doreşte” să transmită anumite mesaje stăpânului său, ceasul va vibra în momentul în care individul pătrunde în habitaclu.

De partea cealaltă, înţelegerea cu Nest Labs a dat naştere unui concept prin intermediul căruia modelele Mercedes vor putea interacţiona cu dispozitivul Nest Thermostat, pentru a… seta temperatura casei proprietarului la un nivel considerat ideal. Partea cea mai bună? Ambele soluţii vor fi disponibile din primăvara acestui an, în cadrul aşa-numitei aplicaţii Digital DriveStyle.

7 tehnologii auto care ne-au impresionat la CES 2014

Concluzie

Da, începutul de an aparţine Salonului Auto de la Detroit. Ale cărui premiere vor fi prezentate şi aici, pe Webcarblog. Totuşi, este din ce în ce mai evident faptul că nici evenimentele planificate în cadrul Consumer Electronics Show nu trebuie neglijate. Nu de alta, dar marele show dedicat industriei electronicii ne oferă, de ediţie la ediţie, o imagine tot mai clară a automobilului pe care-l vom conduce mâine. În 2014, cele expuse mai sus au fost preferatele noastre de la CES; la anul însă, s-ar putea ca spaţiul alocat acestui subiect să fie mult mai generos.

Surse: Audi, BMW, Hyundai, KIA, Mercedes-Benz

Audi la CES 2014

BMW Active Assist

Hyundai Blue Link

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array