Cadillac Elmiraj Concept: Eldorado redescoperit

El Dorado, obsesia atâtor generaţii de conchistadori şi vânători de comori, este o legendă a triburilor amazoniene. Asta nu i-a împiedicat pe nord-americani să-şi creeze propriul simbol al averilor fabuloase, căruia i-au atribuit un nume similar: Eldorado. Mai exact, Cadillac Eldorado. Ce diferenţă este între cele două? Simplu: oraşul de aur va rămâne, foarte probabil, un mit; maşina, în schimb, a fost cât se poate de reală. Iar, acum, are şanse la reîncarnare. În corpul lui Cadillac Elmiraj Concept

Exponent de seamă al boom-ului postbelic, Eldorado a fost automobilul care a sacrificat toate aspectele practice pe altarul luxului suprem. Reflectat prin prisma prezentului, ar fi rivalizat cu Rolls-Royce Phantom Coupe/Drophead Coupe în materie de grandoare şi confort. Dispariţia lui Eldorado este în sine o poveste lungă, asupra căreia nu vom insista; în schimb, ne vom concentra la ceea ce ar putea fi: conceptul Elmiraj, dezvăluit la Concursul de Eleganţă de la Pebble Beach.

Din capul locului, trebuie înţeles un lucru: acesta nu este doar un prototip funcţional, ci un coupe ultraluxos pregătit pentru producţia de serie. Nu o spunem noi, ci însuşi vicepreşedintele Cadillac, Bob Ferguson, care, în cadrul unui interviu acordat celor de la Automotive News, a mărturisit că şefii mărcii de lux GM sunt aproape de a ceda presiunii dealerilor americani. “(Dealerii) O vor cu tot dinadinsul. Iar maşina este suficient de bine realizată încât să fie pusă în fabricaţie”, spune Ferguson.

Aşadar, după patru decenii de linişte, reprezentanţii luxului auto european ar putea avea o problemă. Mare. Atât la propriu – Cadillac Elmiraj Concept ocupă un permietru cu lungimea de 5,21 metri şi lăţimea de 1,93 metri, fiind, din acest punct de vedere, superior lui Mercedes CL şi cam de acelaşi calibru cu Rolls-Royce Wraith –, cât şi la figurat: evoluţia designului Art & Science a atins etapa în care extravaganţa şi raţiunea sunt mixate, de fiecare dată, într-un cocktail irezistibil. A demonstrat-o Ciel, o face acum şi Elimraj. Iar look-ul nu este doar o faţadă…

Tehnica

Elmiraj este tot ceea ce nu a fost niciodată Eldorado: suplu, dramatic, provocator şi, surpriză, hotărât să reinventeze plăcerea de a conduce. Legăturile sunt rupte nu doar cu trecutul lui Cadillac, ci cu întreaga tradiţie a industriei auto americane, şi asta pentru că maşina din imagini se adresează unei noi generaţii de şoferi de lux.

Din momentul în care Ciel, cabrioletul ultraluxos prezentat în 2011 la Pebble Beach, a obţinut aplauze la scenă deschisă, lucrurile au fost clare: pentru designeri şi ingineri, deopotrivă, nu mai era cale de întoarcere. Iar, dacă primii doar au completat opera de artă cu un plafon elegant, ceilalţi şi-au spus că lucrurile trebuie să devină serioase şi în privinţa motorizării.

Astfel, în locul V6-lui twin-turbo de 425 CP, intrat în dotarea lui Ciel, americanii au ales pentru Elmiraj un agregat V8, de asemenea supraalimentat. Poziţionat sub “domul” din faţa parbrizului, chiar în spatele farurilor verticale şi a calandrului în formă de scut, uzina de 4,5 litri dezvoltă, graţie celor două turbocompresoare, 500 CP şi 678 Nm.

Este o putere identică cu a uriaşului V8 aspirat, de 8,2 litri cilindree, instalat pe versiunea din 1970 a lui Eldorado (probabil, cea mai apreciată dintre toate); totuşi, există o diferenţă majoră între propulsii: de data aceasta, forţa motorului este livrată roţilor posterioare. Ale căror miezuri din aluminiu, superb desenate, au, ca şi cele din faţă, un diametru de 22 inch.

Cadillac Elmiraj Concept mai propune şi un sistem de frânare cu discuri ceramice, însă cu adevărat impresionantă este masa proprie a acestui GT superluxos: 1.814 kg, cu peste jumătate de tonă(!) mai mică decât a lui, de exemplu, Bentley Continental GT V8. Aşadar, ne aşteptăm ca testele la bordul uriaşului din Detroit să releve o dinamică excepţională; pe de altă parte, nu ştim cât de mult va mai conta ea în ochii celor care, înainte, vor degusta tentaţiile habitaclului.

Atmosfera

Ştim, Elmiraj este doar un concept, dar nu subestima ambiţia americanilor de a conta, încă o dată, în segmentul de lux. Da, probabil că modelul de serie nu va avea ornamente din titan. Sau un bord învelit în piele de cămilă. Sau inserţii din furnir de palisandru brazilian, acoperind consola centrală şi interiorul volanului (lemnul provine doar din copaci căzuţi; palisandrul brazilian este o specie pe cale de dispariţie, tăierea arborilor şi vânzarea lor fiind strict interzisă). Dar vor fi decoruri din aluminiu şi tapiserii extrafine din piele de vită, ca în orice automobil cu logo prestigios.

Apoi, este designul. Extrem de sofisticat şi modern, dar, în acelaşi timp, de un rafinament aparte. Este, fără doar şi poate, unul dintre cele mai reuşite cockpit-uri create în ultima vreme, iar senzaţia de viitor îndepărtat este de lungă durată: computerul de bord afişează informaţiile pe un ecran de înaltă rezoluţie, sistemului de navigaţie îi este dedicat un touchscreen cu diagonala de 10 inch, iar cele patru scaune de tip scoică, croite după forma şi asemănarea exteriorului, se deplasează înainte pentru a facilita accesul pasagerilor din spate: cele frontale pentru a le face loc, cele posterioare pentru a-i primi.

Concluzie

“Am fost influenţaţi de ediţia 1967 a lui Cadillac Eldorado, atât în ceea ce priveşte designul, cât şi în privinţa faptului că acea maşină, la vremea ei, a reprezentat o nouă direcţie”, spune şeful echipei de design, Clay Dean. Fără îndoială, e bine să-ţi preţuieşti trecutul. Dar şi mai bine este să nu-i repeţi greşelile.

Din fericire, Cadillac Elmiraj Concept aprobă doar sensul existenţial al lui Eldorado, fără a-i copia personalitatea. Iar asta înseamnă că, dacă va intra pe liniile de producţie, Elmiraj îşi va scrie propria istorie. O istorie în care simbolul bunăstării de pe celălalt mal al Atlanticului nu va fi reactualizat, ci redescoperit în întreaga sa esenţă.

Date tehnice

Caroserie: coupe, 2+2 locuri
Dimensiuni: 5.207 x 1.930 x 1.397 mm
Masă proprie: 1.814 kg
Motor: V8 bi-turbo
Cilindree: 4,5 litri
Putere maximă: 500 CP
Cuplu maxim: 678 Nm

Surse: GM, Autonews

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array