Detailing auto: Shine like a diamond!

Setul de activităţi grupate sub titulatura „detailing” – sau „car valeting” în literatura anglo-saxonă – este prezent şi în România, deşi, la noi, volumul de activitate este mai degrabă timid (dacă ne luăm după declaraţiile celor implicaţi în domeniu). Este bine de ştiut, chiar de la început, că, în general, se recomandă o operaţiune de detailing la fiecare 12 luni, mai ales în condiţiile de climă din România.

În majoritatea cazurilor, detailing-ul se face înaintea vânzării maşinii (aşa cum arătam şi aici) sau, după caz, la cumpărarea unei maşini second-hand (mai ales din segmentul premium); totuşi, mulţi au o concepţie parţial greşită sau, mai degrabă, o neînţelegere a ceea ce înseamnă detailing auto.

Ca atare, ne-am propus să facem puţină lumină în această privinţă, prezentându-vă câteva informaţii de bază.

Ce înseamnă detailing?

Detaling-ul presupune efectuarea unui set de operaţiuni complexe de curăţare, mentenanţă şi revitalizare a exteriorului, interiorului şi compartimentului-motor ale unui automobil. În consecinţă, mulţi asociază firmele de detailing cu spălătoriile auto.

Aşa cum o demonstrează practica, însă, ideea este greşită, spălătoria îndepărtând, în cele mai multe cazuri, doar murdăria de pe/din maşină; exteriorul, interiorul şi compartimentul-motor, în schimb, nu primesc o atenţie deosebită. Ba mai mult – în cazuri extreme, sunt şanse ca autoturismul să sufere de pe urma tratamentului (în cazul în care spălătoria utilizează soluţii de proastă calitate ori contrafăcute, iar binecunoscutele „cârpe absorbante” sunt prea uzate şi/sau nu sunt bine curăţate de la o maşină la alta).

detailing exterior inainte si dupa polisare

Mai exact, vorbim despre zgârieturi superficiale la nivelul vopselei, ornamentelor cromate, jantelor şi chiar elementelor din interiorul maşinii. În plus, în cele maximum câteva zeci de minute alocate întregii operaţiuni, fie soluţiile folosite (şampon, ceara etc.) se usucă şi nu pot fi îndepărtate cu jetul de apă, fie nu stau suficient de mult timp pe suprafeţe pentru a le curăţa eficient. Acestea fiind spuse, să vedem cum se efectuează o operaţiune de detailing, începând cu exteriorul maşinii.

Detailing-ul caroseriei

Detailing-ul de exterior implică spălarea, curăţarea şi readucerea strălucirii originale pentru elementele vopsite, elementele cromate sau din inox, geamuri, jante, capace de roţi şi anvelope, precum şi pentru oricare alte elemente vizibile ale maşinii.

Aici, trebuie spus faptul că detailer-ii utilizează produse şi tehnici speciale, uneori diferite de la un caz la altul. Lista de consumabile include, dar nu este limitată la detergenţi, soluţii degresante, ceruri, soluţii de polish şi o varietate de aplicatori, pensule, perii şi şervete speciale din material textil, atât pentru spălare, cât şi pentru ştergere/uscare.

Principalele componente ale detailingului exterior sunt pregătirea, aplicarea polish-urilor potrivite şi protejarea. În ceea ce priveşte curăţarea, această operaţiune se referă la îndepărtarea tuturor impurităţilor (nisip, noroi, pietricele etc.) de pe suprafaţa exterioară a maşinii, cu ajutorul unor soluţii speciale (şampon, detergent pentru automobile etc.), a jetului de apă sub presiune şi, uneori, a unui baton din argilă specială (ultimul ajută la eliminarea impurităţilor ce nu pot fi îndepărtate prin simpla spălare – insecte, smoală, ceară etc.)

Un capitol separat – solicitat, de regulă, opţional – este polişarea (eng: paint correction). Acesta se referă la utilizarea de pad-uri speciale (din spumă poliuretanică, lână sau microfibre) pentru eliminarea unui strat de doar câţiva microni grosime din lacul şi vopseaua maşinii, apoi aplicarea unei soluţii/ceară speciale/ă.

detailing exterior ceara lichida

Efectul imediat este că sunt eliminate zgârieturile fine, oxidarea şi alte imperfecţiuni cauzate de tehnici/produse/echipamente nepotrivite de spălare/uscare (sau oricare alte cauze). Polişarea se poate executa fie manual, fie cu ajutorul unor instrumente specializate.

Un alt capitol, asupra căruia ne-am propus să revenim cu un material separat, este PDR-ul sau Paintless Dent Repair. Deocamdată foarte puţin cunoscut în România, PDR presupune eliminarea/corectarea unor mici imprefecţiuni/adâncituri în vopseaua şi tabla maşinii, cauzate, de cele mai multe ori, de fenomene naturale (de exemplu, grindina) sau de aşezarea unor obiecte grele/ascuţite pe elementele de caroserie.

Pe scurt, în cazul PDR-ului, micile imperfecţiuni (adâncime de câţiva milimetri, fără străpungerea stratului de vopsea şi fără unghiuri ascuţite) sunt „trase la linie” cu ajutorul unor instrumente speciale. Avantajele acestor operaţiuni sunt evidente: costă mult mai puţin decât tinichigeria clasică şi se fac aproape în orice locaţie, fără demontarea pieselor de pe maşină şi fără a mai fi necesară vopsirea elementelor respective.

Detailing-ul habitaclului

Detailingul de interior presupune o curăţare extinsă şi riguroasă a întregului habitaclu, luând în calcul şi portbagajul. Toate elementele bordului, panourile de uşă, geamurile, scaunele, bancheta şi carpetele sunt curăţate cu ajutorul unui aspirator normal şi/sau cu aburi, apoi cu soluţii şi perii speciale, până la eliminarea completă a tuturor petelor.

De asemenea, suprafeţele non-poroase sunt polişate (ornamente din lemn, fibră de carbon, plastic/metal lăcuit etc.). În multe cazuri, scaunele, banchetele şi alte elemente de interior sunt demontate de pe maşină, pentru a facilita curăţarea zonelor greu accesibile. Aceste operaţiuni sunt de regulă cele mai minuţioase şi ocupă o cotă respectabilă din întregul detailing (între 40 şi 70% din timpul alocat).

detailing interior spuma

Pe de altă parte, nu trebuie uitat că menţinerea curăţeniei în interiorul maşinii este o componentă esenţială şi poate determina o reducere substanţială a costurilor de detailing. Pentru un interior curat al maşinii, puteţi găsi aici câteva informaţii suplimentare.

Detailing-ul compartimentului-motor

Componentă opţională a detailing-ului, acest set de operaţiuni implică şi cea mai mare responsabilitate din partea companiei şi echipei implicate. De regulă, clienţii preferă să nu bifeze pachetul, de teamă că le pot fi afectate sisteme şi componente esenţiale ale maşinii (mai ales că atari defecţiuni nu sunt acoperite de garanţie, post-garanţie şi/sau asigurare).

În cadrul detailing-ului motorului se folosesc jetul de apă sub presiune, jetul de aburi, soluţiile degresante şi soluţiile de curăţare all-purpose, precum şi soluţiile şi cerurile de protecţie. De remarcat că, în cadrul procesului, nu sunt cuprinse reparaţii majore şi nici nu se demontează componente ori sisteme.

În plus, cum majoritatea automobilelor moderne înglobează o mulţime de sisteme electronice, este extrem de importantă protejarea acestora. Abia după respectiva etapă se purcede la curăţarea temeinică a suprafeţelor vopsite, a elementelor metalice/cromate şi a conductelor din metal şi plastic.

Experienţa „Statelor”…

În momentul de faţă, în America de Nord există peste 70.000 de companii de detailing, dintre care peste 50.000 numai în Statele Unite. Există chiar şi o asociaţie naţională ce promovează şi susţine detailing-ul, alături de numele „grele” din industria produselor de întreţinere a automobilelor (3M, de exemplu).

detailing reconditionare anvelope

În „State”, detailing-ul este o afacere foarte profitabilă, mai ales în condiţiile în care preţul mediu al unui set de operaţiuni de bază interior/exterior este de circa 500-1.000 de dolari, iar un american plăteşte, în medie, două operaţiuni de detailing pe an. Să nu uităm că, în SUA, sunt înregistrate în prezent, pentru circulaţia pe drumurile publice, peste 140 de milioane de automobile.

…preluată şi în Asia…

Japonia este, de departe, lider în segmentul detailing-ului, deşi, din punctul de vedere al „populaţiei auto”, este depăşită copios de China şi India. Există chiar şi o asociaţie a companiilor de detailing (Japan Car Detailing Association), dar costul operaţiunilor nu este deloc unul scăzut. De exemplu, costul unui poliş este echivalentul a 500 de dolari; pe de altă parte, rezultatul este spectaculos. Trebuie remarcat faptul că batonul de argilă, menţionat mai devreme, a fost pentru prima dată folosit în Ţara Soarelui Răsare, fiind apoi „importat” în Statele Unite.

…şi pe scară largă în Europa

Aparent surprinzător, Marea Britanie conduce în topul industriei de detailing, Germania (cea mai mare piaţă auto din Europa) ocupând doar poziţia secundă; între timp, Franţa ocupă ultima treaptă a podiumului. Costurile aferente unui set de operaţiuni de bază nu este cu mult mai mare decât cel din America de Nord, deşi există şi companii care se laudă că au încasat şi 3.600 de euro pentru un detailing.

Între timp, în România…

Deşi companiile specializate în detailing au apărut de ceva vreme şi în România, stadiul în care se află domeniul este tot cel incipient. Din informaţiile oficiale, companiile de detailing din ţara noastră sunt, ca ordin de mărime, la nivelul zecilor. În schimb, în ceea ce priveşte preţurile – atenţie, acestea depind de zona în care vă aflaţi sau în care activează compania –, ele sunt ceva mai accesibile: între 350 şi 1.150 RON pentru detailing-ul exterior şi 250-550 RON pentru detailing-ul interior.

detailing curatare interior

Pentru tratamentul cu ozon (scoaterea mirosurilor neplăcute din habitaclu/sistemul de ventilaţie), preţul este de circa 100 RON, aceeaşi sumă fiind percepută şi pentru tratamentul hidrofob (aplicarea unei pelicule chimice pe geamuri, ce reduce contactul cu apa).

Concluzie

Chiar dacă nu ai de gând să-ţi vinzi curând maşina, un detailing făcut cel puţin o dată pe an oferă o serie de avantaje. În primul rând, este vorba despre sănătatea ta, maşina devenind, în cazul în care nu este spălată cu regularitate (adică cel puţin o dată la două săptâmâni), un adevărat „rendez-vous” pentru praf, alergeni, produse şi reziduuri chimice. De asemenea, în sezonul rece, mocheta şi tapiţeria înmagazinează umezeala, aceasta fiind preluată şi amplificată de sistemul de ventilaţie. Ulterior, ea este „îmbogăţită” cu praf şi microbi, ce ajung, inevitabil, în plămâni.

În al doilea rând, trebuie subliniate aspectele… cosmetice, fie că este vorba despre look-ul exterior, fie că vorbim despre mirosurile neplăcute acumulate în habitaclu. Nu în ultimul rând, este vorba despre păstrarea valorii maşinii şi de protejarea propriului buzunar. De exemplu, prin protejarea automobilului cu o ceară specială înaintea sezonului rece, poţi elimina cheltuielile ulterioare cu mici reparaţii ale suprafeţelor vopsite (un efect similar îl are şi degresarea caroseriei la sfârşitul iernii).

Aşadar, detailing-ul este vital pentru sănătatea ta şi a maşinii tale; totuşi, dacă nu plănuieşti o asemenea operaţiune în viitorul apropiat, măcar reţine câteva aspecte, de care trebuie să ţii cont la intrarea în spălătorie:

  • spălarea exteriorului trebuie să înceapă întotdeauna de la partea inferioară, prin curăţarea cu jet de apă sub presiune a nisipului, noroiului şi a altor depuneri de pe spoilere, jante, anvelope, apărători de roată etc. În acest fel, elementele dure nu vor mai ajunge în zonele mai „delicate” ale maşinii. După îndepărtarea impurităţilor, spălarea trebuie să continue „de sus în jos” (se începe cu plafonul, capota motorului/portbagaj şi aşa mai departe);
  • întrebaţi ce soluţii de curăţat, degresanţi, ceruri, polish-uri şi aditivi se folosesc la spălătorie şi verificaţi, în măsura posibilităţilor, dacă acestea sunt originale şi de bună calitate. Nu sunt puţine cazurile în care, pentru maximizarea profiturilor, soluţiile de spălat sunt „completate” sau „îmbunătăţite” cu detergent de rufe sau sodă caustică. Dacă vi se pare că suntem pretenţioşi şi că nu puteţi face asta, gândiţi-vă că soda caustică atacă vopseaua şi, în general, metalul (vezi ornamente cromate). Aşadar, utilizarea soluţiilor necorespunzătoare vă vor obliga să cheltuiţi, mai repede decât credeţi, sute sau mii de euro pentru revopsirea sau înlocuirea pieselor.
  • urmăriţi cu atenţie, pe cât posibil, ca lucrătorii spălătoriei să folosească soluţiile şi instrumentele potrivite pentru fiecare operaţiune în parte; se practică pe scară largă, de exemplu, utilizarea lavetei cu care s-a şters caroseria şi pentru geamuri, parbriz şi habitaclu. Acest lucru este complet dăunător şi trebuie oprit din start, din mai multe motive: în lavetă este posibil să mai rămână nisip, noroi sau pietricele, care vor zgâria, cel puţin superficial, geamurile şi elementele din plastic din interior. De asemenea, şamponul sau ceara pentru exterior poate afecta suprafeţele sensibile din interior, iar cele pentru habitaclu, ce conţin în majoritatea cazurilor silicon, vor lăsa urme pe geamuri.
  • în general, nu te teme să întrebi de ce şi cu ce se face o anume operaţiune. Iar, la cea mai mică urmă de îndoială, întrerupe imediat acea activitate. Până la urmă, tu eşti cel care plăteşte, iar nepăsarea poate duce la o suplimentare considerabilă a sumei finale.

Surse: Detailed Image, IDA, Carwash, Detailing World, Elite Detailing, Miracle Detail, CNNAuto Detailing, Expert Detailing, Detailing Expert, Detailing Forum, Detailing Club

Cea mai scumpă ceară pentru detailing

Cea mai scumpă spălătorie din lume

Detailing – sfaturi utile

Curăţarea jantelor

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array