Farurile cu laser: Audi vs. BMW

Acum câteva zile am aflat că BMW i8 va fi primul automobil din lume care va etala farurile cu laser în toamna acestui an. La aceeaşi tehnologie lucrează şi Audi, care a prezentat, la ediţia CES (Consumer Electronics Show) din acest an, conceptul Audi Sport quattro laserlight.

Faruri bi-xenon < Faruri cu LED < Faruri cu laser?

Sistemele de iluminare se perfecţionează tot mai mult. În prezent, farurile cu LED tind să înlocuiască farurile bi-xenon. Folosite iniţial doar pentru luminile de zi, LED-urile sunt acum utilizate şi la semnalizatoare, stopuri, faza lungă şi/sau proiectoarele de ceaţă. De exemplu, Mercedes S-Klasse şi Audi A8 au acum, în dotarea standard, faruri cu LED. Dar acestea sunt disponibile şi în segmentele mai ieftine, Seat Leon şi Peugeot 308, de exemplu, oferind astfel de faruri.

De asemenea, proiectoarele de ceaţă cu LED, apărute în premieră la Lexus şi patentate de Valeo, încep să fie disponibile pentru tot mai multe mărci şi modele. Audi, care este un pionier în tehnologia farurilor, a perfecţionat şi mai mult farurile cu LED, lansând, în toamna lui 2013, la Salonul Auto de la Frankfurt, farurile Matrix (disponibile pe A8 facelift).

Pasul următor sunt farurile cu laser, Audi şi BMW fiind cei mai avansaţi în dezvoltarea acestui tip de tehnologie.

Deocamdată, BMW „bate” Audi: i8 va fi primul model de serie cu faruri cu laser

În timp ce Audi doar a anunţat farurile cu laser la CES 2014, BMW a comunicat oficial, acum ceva vreme, că sportivul plug-in hibrid i8 va fi primul model de serie din lume care va dispune de asemnea blocuri optice. BMW i8 va avea, în dotarea standard, faruri cu LED, cele laser urmând a fi oferite pe lista de opţionale.

farurile cu laser audi vs bmw

Farurile cu laser: avantaje incontestabile

Ce avantaje au farurile cu laser de la BMW? În primul rând, este vorba de distanţa de iluminare. Acestea permit obţinerea unui fascicul de fază lungă, ce poate lumina şoseaua până la 600 de metri în faţa maşinii. Altfel spus, distanţa de iluminare este dublă faţă de farurile oricum foarte moderne cu LED. Mai mult, farurile cu laser permit o economie suplimentară de 30% faţă de diodele electroluminiscente, care, la rândul lor, sunt mai economice decât cele bi-xenon.

Farurile cu laser iluminează drumul nu doar pe o distanţă mai lungă, dar şi cu o intensitate mai mare, fără a disipa mai multă căldură. Diodele laser sunt de zece ori mai mici decât diodele convenţionale; acest lucru nu economiseşte doar spaţiu, ci contribuie şi la reducerea maselor.

De asemenea, suprafaţa reflectorului poate fi diminuată cu până la zece ori comparativ cu farurile cu LED. Mai mult, înălţimea reflectorului a fost redusă de la 9 cm la mai puţin de 3.

Lumina creată de un far cu laser este foarte strălucitoare, similară cu cea a luminii diurne, fiind percepută foarte plăcut de ochiul uman. Câteva diode de înaltă performanţă emit un fascicul puternic de lumină, dirijat, de lentile speciale, către o substanţă fosforescentă amplasată în interiorul farului.

Această substanţă transformă fasciculul într-o lumină albă extrem de strălucitoare, care este de zece ori mai intensă decât lumina convenţională. În combinaţie cu camera de luat vederi, similar cu farurile „inteligente” de la Mercedes, sistemul poate ajusta automat intensitatea luminii şi zona de iluminare pentru a nu deranja pe şoferii maşinilor care vin din sens opus.

În concluzie, farurile cu laser de la BMW par a fi o sursă ideală de iluminare. Combină performanţe excepţionale cu un înalt nivel de eficienţă şi cu dimensiuni foarte compacte. Distanţa de iluminare mult mai mare faţă de orice alt sistem îmbunătăţeşte vizibilitatea, ceea ce permite un condus mai relaxat şi mai confortabil.

În viitor, germanii vor implementa asemenea faruri şi pe alte modele, deşi, oficial, nu se precizează care vor fi acestea. Totuşi, este de aşteptat ca maşinile mai scumpe, precum viitorul Serie 7, să beneficieze de această opţiune.

farurile cu laser audi vs bmw

Răspunsul Audi

Sistemul de faruri cu laser de la Audi utilizează acelaşi principiu ca şi BMW. Diodele laser emit un fascicul monocromatic şi coerent de lumină, cu o lungime de undă de 450 de nanometri, care sunt dirijate printr-un sistem de lentile către o substanţă fosforescentă. Aceasta o converteşte într-o lumină potrivită pentru aplicaţiile din industria auto.

Ca şi la BMW, diodele laser au doar câţiva micrometri în diametru, fiind mai mici decât diodele LED. Pe conceptul prezentat la CES 2014, distanţa de iluminare este de circa 500 de metri – de aproximativ două ori mai mare decât cea a farurilor cu LED.

Farurile cu laser de la Audi vor debuta, în iunie 2014, pe noua maşină de curse pregătită pentru Le Mans, nefiind anunţată disponibilitatea pe modelele de serie.

Concluzie

Pe moment, BMW a câştigat lupta cu Audi în ceea ce priveşte farurile cu laser. A fost primul, acum este tot ceea ce contează.

În altă ordine de idei, este greu de făcut o comparaţie între performanţele farurilor cu laser de la Audi şi cele de la BMW, deoarece münchenezii se află în faza finală de dezvoltare, în timp ce Audi este într-o fază experimentală.

Faptul că BMW a anunţat o fază lungă care „bate” la 600 de metri, iar Audi „doar” la 500 m, este irelevant în acest moment. Cert este că ambele mărci utilizează acelaşi sistem constructiv, iar, în versiunile de serie, performanţele, probabil, vor fi comparabile.

Important, însă, este că aceste faruri aduc un progres vizibil, de netăgăduit, faţă de farurile cu LED. Mai rămâne să vedem şi cât vor costa, dar, mai mult ca sigur, ieftine nu vor fi. Vorba aceea, dai un ban, dar…

Surse: Audi, BMW

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array