Mercedes-Benz 9G-Tronic: cea mai bună transmisie automată?

Pe lângă lupta cailor putere, a modelelor de nişă şi a dotărilor de ultimă oră, un alt război interesant al producătorilor auto este cel al numărului de trepte din transmisiile automate. Deşi s-ar putea crede că este mai mult o confruntare a orgoliilor, adevăratul obiectiv are în vedere reducerea consumului de combustibil, îmbunătăţirea performanţelor şi sporirea confortului. Deci, la mai mare! Începând cu Mercedes-Benz 9G-Tronic

Privind în urmă, prin anii ’40, prima transmisie automată care a intrat în dotarea unui automobil oferea doar patru trepte de viteză. Ea a fost dezvoltată de General Motors, purta numele Hydra-Matic (de unde şi termenul popular de transmisie hidramată pentru acest gen de cutii) şi era oferită ca opţiune pentru maşinile mărcii Oldsmobile. Limita inferioară este însă de două trepte de viteză, iar, prin anii ’80-’90, transmisiile automate cu patru rapoarte erau cele mai răspândite.

Acum, şefia în clasamentul treptelor de viteză este deţinută de Mercedes-Benz, la egalitate cu specialistul în transmisii ZF, ambii ajunşi la cota nouă. Totuşi, în ciuda numărului identic de rapoarte, între cele două cutii de viteze există diferenţe notabile. Pentru început, însă, propun să ne orientăm atenţia asupra noii realizări inginereşti a producătorului din Stuttgart.

Cifrele transmisiei automate Mercedes-Benz 9G-Tronic

Aşteptată încă de anul trecut, noua cutie de viteze automată Mercedes-Benz 9G-Tronic a debutat, în cadrul Salonului Auto de la Geneva 2014, pe modelul E 350 BlueTEC – atât în versiune sedan, cât şi break. Cuplată la un motor diesel V6 cu cilindreea de 3 litri (252 CP şi 620 Nm), aceasta ar trebui să reducă consumul de combustibil cu 0,2 l/100 km, comparativ cu vechea transmisie 7G-Tronic (până la 5,3-5,5 l/100 km). De asemenea, emisiile de CO2 vor fi mai mici cu 6 g/km, adică doar 138 g/km.

Mercedes-Benz 9g-tronicE 350 (W 212) 2012

Pe de altă parte, raportul generos între demultiplicarea primei şi celei de-a noua trepte de viteză, de 9,15, îmbunătăţeşte şi confortul, nu doar eficienţa. Astfel, transmisia automată Mercedes-Benz 9G-Tronic îi permite motorului să funcţioneze relaxat, la doar 1.350 rpm, atunci când se rulează cu viteza de 120 km/h.

Acest lucru înseamnă nu doar frugalitate, ci şi un habitaclu mai silenţios. Concret, nivelul de sunet al motorului receptat înafara maşinii poate scădea, în anumite situaţii de rulare, cu până la 4 dB.

Rafinamente tehnice

În primul rând, chiar numărul de nouă trepte de viteză reprezintă un indicator al nivelului tehnic înalt atins. Apoi, convertizorul de cuplu – pentru că, în acest caz, vorbim despre o transmisie automată clasică, nu cu dublu-ambreiaj –, este dotat cu amortizor torsional de vibraţii şi pendul centrifugal, în vederea diminuării şocurilor la schimbarea treptelor de viteză.

În cifre, eficienţa convertizorului a crescut până la 92%, de la cei 85% oferiţi de vechea transmisie 7G-Tronic. De asemenea, sistemul de blocare al componentei, bazat pe un mecanism cu ambreiaj multidisc controlat electronic, a fost îmbunătăţit prin adăugarea unui arc suplimentar.

Deşi configuraţia cu convertizor de cuplu ar putea părea demodată, aceasta garantează plecări de pe loc mult mai line decât o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj. Şi asta nu este tot! Din punct de vedere tehnic, noua cutie include patru angrenaje planetare (prin combinarea acestora se obţin rapoartele de transmisie ale fiecărei trepte de viteză) şi şase ambreiaje multidisc de cuplare, destinate exclusiv schimbării treptelor. Astfel, atunci când este necesar, se pot retrograda mai multe viteze deodată, iar timpul necesar schimbării rapoartelor este foarte mic.

mercedes-benz 9g-tronic

Un rol important cade şi în seama modulului electronic de comandă, integrat în computerul general al maşinii. În acest fel, sunt luaţi în calcul nu doar parametrii specifici transmisiei, ci şi numeroase alte date ale autovehiculului: turaţia motorului, poziţia pedalei de acceleraţie, unghiul de rotire al volanului, dar şi forţele dinamice. Astfel, electronica poate desluşi mai rapid intenţiile şoferului, iar răspunsul transmisiei este mai prompt.

Nu trebuie omis nici faptul că transmisia 9G-Tronic beneficiază de o carcasă de aluminiu pentru convertizorul de cuplu şi una de magneziu pentru cutia în sine. Rezultatul? Per ansamblu, 9G-Tronic este simţitor mai uşoară decât cea precedentă. Totodată, a fost optimizat şi procesul de acţionare hidraulică, fiind adoptată o pompă auxiliară electrică, pe lângă cea clasică cu lanţ.

Compatibilitate

Transmisia 9G-Tronic poate suporta un cuplu motor maxim de 1.000 Nm, ceea ce înseamnă că poate fi cuplată nu doar la motoarele Mercedes, ci şi la cele AMG (inclusiv monstrul V12). În plus, se potriveşte atât modelelor cu tracţiune spate, cât şi celor 4×4.

De asemenea, poate fi anexată propulsiilor hibride, fie ele clasice sau de tip plug-in. Mai mult, reprezentanţii Mercedes afirmă că rafinamentul şi rapiditatea la schimbarea treptelor de viteză o recomandă atât pentru limuzine, cât şi pentru SUV-uri sau chiar maşini sport.

Mercedes-Benz 9G-Tronic propune trei moduri de rulare – Confort, Sport şi Manual – şi dispune de padele montate în spatele volanului, dedicate celor care vor să ia, în propriile mâini, hăţurile cailor putere. De asemenea, 9G-Tronic permite oprirea motorului în momentele de staţionare (sistem start/stop), iar, în cazul modelelor eco, ar putea chiar să decupleze propulsorul de la transmisie pentru a elimina frâna nedorită de motor (deocamdată, acest detaliu tehnic nu a fost confirmat, dar configuraţia tehnică sugerează că ar fi posibil).

Mercedes-Benz 9G-Tronic vs concurenţă

Din dorinţa de a păstra calitatea la un nivel înalt, Mercedes continuă să-şi construiască singur transmisiile automate, depăşind pragul de 22 de milioane de unităţi produse din 1961 încoace. De partea cealaltă, BMW a apelat la ZF, iar Audi utilizează, cu precădere, cutii de viteze cu dublu ambreiaj DSG dezvoltate în casă (plus transmisii CVT).

mercedes-benz 9g-tronic vs zf cu 8 trepte cutie automata

Mai nou, datorită calităţilor şi renumelui pe care transmisia ZF cu opt trepte, convertizor de cuplu şi cinci ambreiaje multidisc de cuplare a reuşit să le atingă, inclusiv aceasta a început să se răspândească in oferta constructorului din Ingolstadt. De fapt, transmisia ZF cu opt trepte, considerată de mulţi ca fiind cea mai performantă la ora actuală, a ajuns, după un debut în exclusivitate la BMW, să fie utilizată de o gama foarte variată de modele, de la Dodge Ram sau VW Amarok până la Rolls-Royce Phantom, Maserati Ghibli sau Jaguar F-Type.

Totuşi, Mercedes-Benz 9G-Tronic, noul challenger la titlul de ce mai reuşită transmisie automată, pare să aibă câteva argumente în plus faţă de adversarul ZF. În primul rând, are un ambreiaj multidisc de cuplare suplimentar – şase la Mercedes vs cinci la ZF – şi nouă trepte de viteză în loc de opt. Oricum, acestea sunt doar speculaţii tehnice, confruntarea directă fiind cea care va decide noua campioană a transmisiilor automate.

Dacă ar fi să comparăm numărul treptelor de viteză, inclusiv ZF dispune de o transmisie cu nouă rapoarte, dar aceasta nu cred că va putea ridica pretenţii prea mari, având în vedere configuraţia constructivă mai simplă (tot cu patru angrenaje planetare, dar cu doar două ambreiaje multidisc de cuplare). Astfel, rafinamentul ar trebui să fi mai scăzut, deşi există avantajul gabaritului compact (se potriveşte inclusiv la motoarele montate transversal).

Concluzie

Astea fiind zise, noua transmisie Mercedes-Benz 9G-Tronic pare să expună suficiente argumente pentru a deveni un nou reper al industriei auto. Este de apreciat că, în epoca globalizării şi externalizării serviciilor, Mercedes continuă să îşi dezvolte singur cutiile de viteze automate, dar nici concurenţa nu doarme pe o ureche şi propune alternative performante.

Până la aflarea noii campioane a transmisiilor automate, cert este un lucru: acestea nu ar mai trebui să intre doar în vizorul celor care urăsc din tot sufletul pedala de ambreiaj, ci al tuturor celor care sunt dispuşi să plătească în plus pentru un confort superior, fără a fi penalizaţi de consumul de combustibil prea mare ori de reacţiile lente la schimbarea treptelor.

Surse: Mercedes-Benz, ZF

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array