Motoarele diesel în clasa medie: care este cel mai bun?

Deşi, cu ceva vreme în urmă, motoarele diesel în clasa medie erau considerate nişte cai de povară şi nimic mai mult, acestea au urmat un proces accelerat de modernizare şi, în momentul de faţă, nu doar că luptă de la egal la egal cu omoloagele lor alimentate cu benzină, ci chiar le surclasează în anumite privinţe.

Astfel, pe bună dreptate, preferinţele clienţilor încep să se îndrepte din ce în ce mai mult către ele, argumentele principale fiind consumul de combustibil mai mic şi reprizele mai bune, garantate de cuplul motor superior. Mai mult, în cazul modelelor premium, dieselurile au reuşit să-şi facă loc inclusiv printre versiunile cu caracter sportiv accentuat, constructorii germani având în ofertă unităţi V6 foarte performante, ce dezvoltă aproximativ 250 CP şi un cuplu motor maxim în jurul valorii de 500-600 Nm.

Pe de altă parte, e drept că propulsoarele alimentate cu motorină afişează preţuri mai mari cu câteva mii de euro şi au o întreţinere uşor mai costisitoare. Acest aspect negativ este, însă, compensat, după un rulaj de aproximativ 70.000 – 100.000 de km (în funcţie de caracteristicile fiecărui model), de costurile mai mici cu combustibilul. De asemenea, dieselurile au şi avantajul unor emisii de CO2 inferioare la aceeaşi putere generată, ceea ce implică taxe de înmatriculare mai mici atât în cazul vehiculelor noi, cât şi a celor second-hand.

motoarele diesel în clasa medie

Deci, dacă v-aţi hotărât deja pentru o motorizare diesel, lucrurile se simplifică destul de mult, dar încă există destule necunoscute. Care motorizare este mai rafinată, care asigură cel mai bun raport putere/consum, dacă există sau nu opţiunea unei transmisii automate ori a unui sistem de tracţiune integrală?

Mai mult, în final, bazat nu doar pe datele tehnice, ci şi pe experienţa efectivă de condus a fiecărui model în parte, vom stabili şi cel mai bun sistem de propulsie (motor + transmisie) al segmentului premium din clasa medie.

Nu vom face o analiza exhaustivă a întregii oferte de pe piaţă, ci ne vom axa pe tripleta germană Audi, BMW şi Mercedes-Benz, având în vedere cota de piaţa importantă pe care aceştia o ocupă atât în vânzările de autoturisme noi, cât şi second-hand.

Din motive obiective, ce ţin de sistemul de taxare existent în România, ne vom rezuma, pentru început, doar la motorizările cu cilindreea sub 2,5 litri. Pragul a fost ales astfel încât Mercedes C-Klasse să nu se simtă „discriminat”, acesta având în ofertă motoare diesel de 2,2 litri. Informaţiile sunt utile şi celor care caută un model second hand, Audi A4 fiind pe piaţă din 2007, BMW Serie 3 din 2011, iar noul Mercedes C-Klasse urmând să preia mare parte din motorizări de la generaţia anterioară. Acestea fiind zise, să luăm la puricat fiecare model în parte.

motoarele diesel în clasa medie

Audi A4

Rămas oarecum în urma concurenţilor direcţi (modelul constructorului din Ingolstadt fiind programat să treacă la o nouă generaţie în 2015), Audi A4 propune temerarul motor 2.0 TDI în patru versiuni diferite de putere, limitele situându-se între 120 şi 177 CP. Astfel, atât cei care urmăresc consumuri de combustibil infime, cât şi cei dornici de performanţă ar trebui să fie mulţumiţi.

În cazul versiunii de bază, de 120 CP, A4 afişează un consum mediu de 4,4 l/100 km şi o acceleraţie până la 100 km/h destul de lentă, de 10,5 secunde. O treaptă mai sus, regăsim versiunea TDIe, de 136 CP, care costă cu aproape 1.500 de euro în plus, dar ajunge la 100 km/h în 9,2 secunde şi are un consum mediu mai mare cu doar 0,1 l/100 km (adică 4,5 l/100 km). Nu doar prin prisma cifrelor, ci şi a comportamentului dinamic al celor două versiuni, este clar că diferenţa de preţ merită din plin.

Dar nici acest motor nu pare alegerea ideală, el având „ştate de plată” destul de vechi în oferta grupului VW. Aproape la acelaşi preţ – diferenţa fiind de sub 100 euro – este oferită versiunea de 150 CP, care propune un rafinament bun, un cuplu motor omogen şi un consum mediu de doar 4,6 l/100 km, sprintul până la 100 km/h fiind realizat în aproximativ acelaşi timp ca şi versiunea imediat inferioară. Acest motor pare cel mai inspirat pentru cei care nu doresc o transmisie automată. Motivul? Singura disponibilă în acest caz este cea Multitronic, cu variaţie continuă (CVT), destul de puţin apreciată de şoferii care sunt interesaţi de sportivitate.

Cutia de viteze automată recomandată pentru acest model este cea S tronic, cu dublu ambreiaj şi şapte trepte, ce poate fi achiziţionată doar în cazul versiunii cu tracţiune integrală şi motor de 177 CP. Acest pachet tehnic este unul performant, dar preţul de listă ajunge la 42.000 de euro.

Ca să concluzionăm, cei care urmăresc doar achiziţionarea unei motorizări diesel inspirate ar trebui să se orienteze către motorul de 150 CP, deocamdată cel mai echilibrat din perspectiva preţului, performanţelor şi consumului de combustibil. În cazul celor interesaţi de transmisie automată sau tracţiune integrală, singura opţiune rămâne versiunea 2.0 TDI quattro cu 177 CP, în ciuda preţului cam mare.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
 2.0 TDI 1.968 120/4.000 290/1.750 4,5 10,5 32.250
 2.0 TDIe 1.968 136/4.200 320/1.750 4,6 9,5 33.699
 2.0 TDI 1.968 150/4.200 320/1.750 4,5 9,2 33.780
 2.0 TDI 1.968 177/4.200 380/1.750 4,6 8,2 36.790

 

Plusuri

  • Motoare cu performanţe omogene
  • Tren de rulare echilibrat
  • Finisare excelentă

Minusuri

  • Cutie automată DSG disponibilă doar pe motorizările puternice, de la 2.0 TDI de 177 CP în sus
  • Cutia de viteze Multitronic, de tip CVT
  • Consum de combustibil ceva mai mare

motoarele diesel în clasa medie

BMW Serie 3

Modelul bavarez are o gamă de propulsoare chiar mai largă decât Audi. De la economicul 316d şi până la performantul 325d, clienţii au o libertate foarte mare de a alege, inclusiv în privinţa optării pentru transmisie automată sau tracţiune integrală. Absolut toate versiunile de motorizare pot fi cuplate la performanta cutie de viteze ZF cu 8 trepte, iar sistemul de tracţiune integrală xDrive este oferit în compania motorizărilor 318d şi 320d.

Versiunea de bază merită aleasă pentru preţul competitiv printre concurenţi, de 31.680 de euro, precum şi pentru consumul de combustibil declarat de 4,3 l/100 km. În rest, ca performanţe, nu prea excelează şi nici rafinamentul nu respectă canoanele modelelor premium, sunetul şi vibraţiile propulsorului fiind resimţite în habitaclu.

Deja, 318d este o versiune mai mult decât decentă din punct de vedere al performanţelor şi rafinamentului, consumul de combustibil nefiind afectat (BMW declară tot 4,3 l/100 km). Această motorizare este recomandată pentru cei care consideră că un sprint 0-100 km/h de 9 secunde este suficient şi, totodată, sunt atenţi inclusiv la costul de achiziţie.

Cine doreşte să exploateze mai intens trenul de rulare sportiv al Seriei 3, ar trebui să se orienteze către popularul 320d, cu 184 CP şi o acceleraţie până la 100 km/h în doar 8 secunde. În ciuda preţului mai mare cu peste 3.000 de euro faţă de 318d, această versiune oferă cam tot ce ţi-ai putea dori de la o motorizare diesel: cuplu motor bun, consum redus de combustibil şi suficient rafinament.

La aproximativ 40.000 de euro este propus 325d, versiune ce reuşeşte să dezvolte 218 CP din acelaşi diesel de 2,0 litri, atingând 100 km/h în doar 6,8 secunde.

motoarele diesel în clasa medie

Acestea fiind spuse, motorizarea optimă pentru Serie 3 este 320d, ea putând fi echipată inclusiv cu transmisie automată şi tracţiune integrală. În cazul în care costurile de achiziţie au o pondere mai mare în alegerea versiunii preferate, nici motorizarea 318d nu este de lepădat.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
 316d 1.995 116/4.000 260/1.750 4,3 10,9 31.682
 318d 1.995 143/4.000 320/1.750 4,4 9 33.294
 320d 1.995 163/4.000 380/1.750 4,1 8 36.642
 320d ED 1.995 184/4.000 380/1.750 4,5 7,5 36.642
 325d 1.995 218/4.400 450/1.500 4,9 6,8  39.928

 

Plusuri

  • Motoare foarte performante
  • Cutie de viteze cu 8 rapoarte rapidă şi confortabilă
  • Tren de rulare sportiv

Minusuri

  • Motor diesel de bază mai puţin rafinat
  • Suspensie cam rigidă
  • Spaţiu interior cam restrictiv

motoarele diesel în clasa medie

Mercedes-Benz C-Klasse

Cel mai nou reprezentant al acestui segment este şi cel mai curajos în privinţa motorizărilor diesel cu cilindree mică. La baza gamei, Mercedes-Benz C-Klasse oferă un nou motor preluat de la Renault, de doar 1,6 litri, capabil totuşi să dezvolte 136 CP. Fără să îşi propună performanţe dinamice notabile, acesta se dovedeşte a fi suficient de rafinat pentru a fi montat pe un model Mercedes-Benz şi ar trebui să asigure un consum de combustibil convenabil (momentan datele tehnice nu au fost anunţate).

Pentru început, singura motorizare diesel disponibilă este C 220 BlueTEC, dotată cu un motor de 2,2 litri şi 170 CP. Deşi insonorizarea bună a habitaclului ţine la respect „ronţăitul” specific al injectoarelor, acesta este destul de clar perceptibil din exteriorul maşinii.

Pe lângă transmisia manuală cu şase rapoarte, se poate comanda şi cutia de viteze automată 7G-Tronic, cu şapte rapoarte. Construită după principiul clasic, cu convertizor de cuplu, aceasta e confortabilă, dar nu prea se pliază pe dorinţele şoferului în sesiunile de condus sportiv. În viitor, noua transmisie automată 9G-Tronic, cu convertizor de cuplu şi şase ambreiaje multidisc de cuplare, va înlocui actuala cutie de viteze automată.

Una peste alta, şi nu doar din lipsă de opţiuni, cea mai inspirată alegere în cazului lui Mercedes-Benz C-Klasse rămâne C 220 BlueTEC. De asemenea, cei care sunt interesaţi de un model second-hand, din generaţia anterioară, ar trebui tot către versiunea 220 CDI să îşi îndrepte atenţia, datorită raportului convenabil între performanţe şi consum de combustibil (motorul fiind acelaşi).

motoarele diesel în clasa medie

Deşi au o cilindree la fel de mare, de 2,2 litri, versiunile inferioare ale modelului precedent, C 180 CDI şi C 200 CDI, sunt mai rezervate în privinţa laturii dinamice, iar versiunea de top a aceluiaşi motor (C 250 CDI), se găseşte la preţuri ceva mai mari, fiind mai rară. Momentan, nu sunt disponibile versiuni cu tracţiune integrală pentru noul C-Klasse, modelul anterior având această opţiune în ofertă atât pentru 220 CDI, cât şi pentru 250 CDI.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
 C 220 BT 2.143 170/3.000 400/1.400 4,0 7,7 40.796
 C 180 CDI* 2.143 120/2.800 300/1.400 4,8 10,5
 C 200 CDI* 2.143 136/2.800 360/1.600 4,8 9,2
 C 220 CDI* 2.143 170/3.000 400/1.400 4,4 8,4
 C 250 CDI* 2.143 204/4200 500/1.600 4,8 7

*generaţia anterioară

Plusuri

Minusuri

  • Deocamdată, ofertă limitată de motoare
  • Acceleraţii ceva mai lente
  • Cutie de viteze cu reacţii uşor întârziate

Cel mai inspirat sistem de propulsie diesel al clasei

În general, diferenţele infime între cifrele de performanţă şi consum sunt păstrate şi în practică, dar modul în care fiecare maşină le pune în „scenă” face diferenţa. Pentru a avea acelaşi termen de măsură şi a acoperi o gamă mai mare de caracteristici, vom folosi, pentru comparaţie, versiuni de motorizare apropiate, cuplate la transmisii automate.

Cum, în cazul lui Audi A4, singura cutie de viteze automată ce merită achiziţionată este DSG, disponibilă doar în compania propulsorului 2.0 TDI de 177 CP, iar Mercedes-Benz C-Klasse este oferit deocamdată doar ca versiune 220 BlueTEC, vom lua ca punct de reper motorizările ce dezvoltă în jur de 170-180 CP.

Cu propulsorul său de 2,2 litri şi 170 CP, C-Klasse este un campion al confortului şi chiar al economiei, transmisia 7G-Tronic schimbând relaxat treptele de viteză, iar motorul oferind un cuplu bun pe aproape întreaga gamă de turaţii. Principalul păcat al dieselului Mercedes rămâne sunetul mai puţin rafinat, receptat, mai degrabă, din exteriorul maşinii, nu din habitaclu. Pe de altă parte, în ciuda cuplului motor mai mare, de 400 Nm, acceleraţiile şi reprizele nu sunt tocmai un reper.

Audi A4 vine cu un grup motor-transmisie foarte echilibrat, dar care nu iese cu nimic în evidenţă. Principala calitate pare insonorizarea mai bună a habitaclului, consumul de combustibil fiind uşor în urma concurenţei. Cei care pot ignora uşoarele bruscări la plecările de pe loc, vor aprecia din plin schimbările rapide ale cutiei de viteze DSG şi acceleraţiile mai rapide decât la Mercedes.

Din fericire pentru BMW, el poate oferi un concurent competent pe aproape întreaga gamă de motorizări. În cazul versiunii 320d, aceasta dispune de un motor excelent, ajutat din plin de cutia de viteze automată ZF cu opt rapoarte. Ca atare, Serie 3 înregistrează cele mai bune acceleraţii şi un consum de combustibil aproape la egalitate cu C-Klasse. Chiar şi sunetul motorului, ceva mai prezent în habitaclu, este acoperit inspirat de cel produs de evacuare, creând o atmosferă sportivă. Cutia de viteze poate fi considerată un reper al industriei prin funcţionarea lină şi rapidă, ajutând inclusiv motorul să aibă un răspuns mai spontan la apăsarea pedalei de acceleraţie.

motoarele diesel în clasa medie

Motoarele diesel în clasa medie: concluzie

Indiferent dacă se urmăreşte achiziţionarea unei maşini noi sau second-hand, versiunile de mijloc, în cazul motoarelor oferite în mai mult trepte de putere, par cele mai inspirate.

Pe de-o parte nu compromit de tot consumul de combustibil de dragul performanţelor, iar, pe de alta – şi mai ales în cazul modelelor second hand –, conferă mai multă încredere din perspectiva fiabilităţii, ele nefiind solicitate la fel de mult în vederea obţinerii unor performanţe foarte ridicate.

Mai mult, cu cât nivelul performanţelor creşte, cu atât consumul de combustibil real diferă faţă de cel declarat de constructor. Oricum, fiecare model în parte are una sau două versiuni de motorizare recomandate, iar diferenţele infime de pe hârtie par ceva mai mari în viaţa reală.

Totuşi, acestea nu pot balansa decisiv opţiunea pentru o anumită marcă sau alta, ecartul dintre ele fiind destul de mic. Cert este că BMW propune la ora actuală dieselurile cu cel mai bun raport performanţe/consum de combustibil, iar transmisia automată ZF este clar mai bună decât a celorlalţi concurenţi.

Surse: Audi, BMW, Mercedes-Benz

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array