Noul Mercedes-Benz S-Klasse: deasupra tuturor

În mod normal, ar trebui să ştii ce urmează: o poveste despre maşina care, în data de 15 mai anul curent, a rescris regulile segmentului de lux. Aşa cum a făcut-o, la timpul ei, fiecare limuzină care a precedat-o. Acesta este, aşadar, noul Mercedes-Benz S-Klasse – continuatorul unei dinastii care se întinde, deja, pe o perioadă de peste patru decenii.

Producătorul german îl consideră pe 220 (W187) drept piatră de temelie a actualei game high-end, ceea ce înseamnă că, de la debutul acestuia şi până în prezent, steaua în trei colţuri a fost înfiptă în capotele a peste 3,5 milioane de modele S-Klasse. Ca fapt divers: doar din ultima generaţie, nume de cod W221, Mercedes a reuşit să vândă peste 500.000 de exemplare.

Desigur, la un moment dat, va veni vremea unui nou atentat la tron; de data aceasta însă, indiferent de numele pretendentului – Audi, BMW, Jaguar sau Lexus –, şansele de reuşită a “puciului” vor fi şi mai mici. Şi asta pentru că, din determinarea de a produce cel mai bun automobil din lume, a rezultat un Mercedes-Benz S-Klasse capabil să anihileze inclusiv atuurile reprezentanţilor zonei de super-lux. Iar, dacă doar bănuieşti la cine ne referim, permite-ne să îi confirmăm: Bentley şi Rolls-Royce.

Cuvinte îndrăzneţe? Poate, dar complet acoperite de realitate. Începând cu felul în care arată.

Mixul ideal

Essence of Luxury. Sau, într-o traducere aproximativă, atingerea perfecţiunii la nivelul fiecărui detaliu. Când Mercedes îşi auto-impune un asemenea obiectiv, trebuie să te aştepţi ca, într-adevăr, temeliile celor mai exclusiviste segmente auto să fie serios zdruncinate. Cum-necum, însă, urcuşul spre absolut trebuia să înceapă cu designul. Atât cel exterior, cât şi cel interior. Nu de alta, dar look-ul vechii generaţii a fost deseori criticat pentru lipsa de personalitate, dacă nu chiar pentru aspectul demodat.

Misiunea echipei de design, condusă de Gorden Wagener, nu a fost deloc uşoară, având în vedere directivele menţionate în caietul de sarcini: sportivitate rasată şi senzualitate. În plus, trebuia avută în vedere inserarea unor elemente de stil clasice, specifice modelelor din anii ’30, fără ca senzaţia de contemporan a ansamblului să fie pusă sub semnul îndoielii.

mercedes-benz-s-klasse-insert-11

Într-un final, a rezultat una dintre cele mai elegante şi mai echilibrate caroserii din peisajul actual, touch-ul dinamic, atât de important în asigurarea unui echilibru estetic, fiind susţinut de plafonul tensionat, capota de motor vastă şi, nu în ultimul rând, cele două muchii mediene, evidenţiind profilul printr-un joc al suprafeţelor concave şi convexe. Evident, sportivitatea limuzinei poate fi amplificată cu ajutorul pachetului Sport AMG*, care aduce în peisaj ornamentele specifice tuner-ului oficial şi jantele din aliaj cu cinci spiţe duble, de 19 inch diametru.

Mixul de clasic şi modern este însă şi mai evident la interior, rafinamentul liniilor definitorii şi abordarea minimalistă, tipică limuzinelor de demult, îmbinându-se perfect cu emisarii tehnologiilor futuriste: cele două ecrane-gigant încastrate în bord (unul cu rol de instrumentar, celălalt – de suport pentru sistemul de infotainment) şi blocul de comenzi poziţionat în apropierea cotierei faţă. Iar, dacă elementele se contopesc de aşa natură, încât lasă impresia că habitaclul este turnat dintr-o singură bucată, înseamnă că designerii Mercedes şi-au atins scopul.

Şi totuşi, cei familiarizaţi cu modelele mărcii din Stuttgart vor avea o surpriză: inserţiile din lemn au fost poziţionate mai jos decât de obicei. Motivul? Scoaterea în evidenţă a suprafeţelor tapiţate cu piele. Mai exact, a măiestriei demonstrate la croirea lor. Cât priveşte gama de combinaţii, trebuie să ştii că sunt disponibile cinci aranjamente cromatice, asortate cu cinci tipuri diferite de decoruri lemnoase exotice*. Trecem la măsurători…

Cât de mare este Mercedes-Benz S-Klasse?

Dimensiunile lui Mercedes-Benz S-Klasse W222 sunt similare cu ale generaţiei precedente, fiind oferite două versiuni: cu ampatament scurt* (lungime 5.116 mm, ampatament 3.305 mm) şi cu ampatament lung (lungime 5.248 mm, ampatament 3.165 mm). Totuşi, trebuie musai făcută o precizare: pentru prima dată în istoria lui S-Klasse, dezvoltarea lui W222 a pornit de la versiunea cu ampatament lung. Cu alte cuvinte, modelul cu ampatament scurt este derivat din modelele ştanţate cu litera “L” şi nu viceversa.

mercedes-benz-s-klasse-insert-12

Prin această abordare, Mercedes a dorit poziţionarea cât mai clară a maşinii în zona limuzinelor de prestigiu, un aspect important pentru muşterii de pe anumite pieţe-cheie (în special cele asiatice). Potrivit studiilor, clienţii europeni şi nord-americani preferă să-şi conducă singuri modelele S-Klasse, însă, în Asia, proprietarii sunt văzuţi, cel mai des, pe locurile din spate. Aşadar, se poate spune că Mercedes a reuşit să împace ambele concepte.

Nota bene: caroseria lui Mercedes-Benz S-Klasse W222 este fabricată din aluminiu, având o rigiditate torsională cu 50% mai bună decât cea a modelului precedent (şi, totodată, cea mai bună din întreg segmentul).

Acuma, dacă la exterior nu sunt mari diferenţe faţă de modelul precedent, habitaclul noului S-Klasse este ceva mai “aerisit”, oaspeţii săi bucurându-se de mai mult loc la toate nivelurile, indiferent de scaunul ocupat. De exemplu, locul şoferului este cu 12 mm mai spaţios la nivelul capului şi cu 14 mm mai degajat în zona umerilor, în timp ce pasagerii din spate vor aprecia cei 14 mm suplimentari de la nivelul genunchilor. Să-i tratăm în parte.

Ia un loc în faţă…

Când vine vorba de scaune, un zâmbet aparte înseninează chipul inginerilor Mercedes. Şi asta pentru că fabricantul din Stuttgart este unul dintre puţinii care-şi fabrică singur scaunele. “Doar aşa putem să ne asigurăm că fiabilitatea şi calitatea lor sunt la nivelul aşteptat”, spun germanii cu mândrie. Şi iată rezultatul: noul S-Klasse are unele dintre cele mai confortabile şi mai sofisticate scaune multicontur* din industrie.

Distracţia începe, ca de obicei, cu reglajele electrice, ce ajustează poziţia pe axa orizontală (cursă: 290 mm), cea verticală (cursă: 65 mm), apoi unghiul de înclinaţie a spătarului (maximum 27 de grade) şi adâncimea şezutului (cursă: 65 mm). După aceea, iese la rampă suportul lombar cu reglare pe patru direcţii şi tetierele setabile pe înălţime (cursă: 60 mm). Apropo: cele Neck-Pro Comfort* protejează cefele pasagerilor prin deplasarea în sus şi înspre înainte, anterior producerii impactului.

mercedes-benz-s-klasse-insert-07

Prin intermediul pachetului de memorii*, şoferul poate ajusta inclusiv poziţia scaunului din dreapta, însă acum e momentul să trecem la… delicatese. Respectiv, la funcţia de masaj Energizing, ce utilizează, în premieră mondială, principiul masajului cu pietre fierbinţi.

Pe scurt, după ce au ascultat opinia unui grup de psihologi şi fizioterapeuţi, inginerii Mercedes au montat 14 camere de aer în spătarul fiecărui scaun, acestea fiind acţionate individual. De asemenea, un sistem de încălzire dedicat asigură partea “fierbinte” a masajului, a cărui bloc de setări include şase programe (doar două dintre acestea folosesc şi căldura).

Nici sistemul de climatizare nu se lasă mai prejos: funcţia de ventilaţie utilizează şase ventilatoare cu rotaţie inversă, care, din momentul pornirii şi pentru următoarele patru minute, se învârt astfel încât să atragă aerul rece spre scaun. Astfel, răcirea are loc mult mai rapid. După scurgerea perioadei de timp, ventilatoarele încep să se rotească în sens invers, pentru a reduce intensitatea curentului de aer şi a preveni, astfel, îmbolnăvirea pasagerilor.

…sau în spate

În cazul în care optezi pentru un S-Klasse cu ampatament scurt, ai la dispoziţie două variante de configurare a locurilor posterioare: banchetă clasică, fără reglaj, şi scaune individuale cu spătar ajustabil la un unghi maxim de 37 de grade.

De partea cealaltă, S-Klasse cu ampatament lung oferă nu mai puţin de cinci variante diferite de configurare a locurilor, cel mai confortabil fiind scaunul Executive. Acesta permite reglarea unghiului de înclinaţie a spătarului cu până la 43,5 grade – record în clasa de lux –, asigurând o poziţie deosebit de relaxantă pentru călătoriile lungi. Oricum, cinematica ajustărilor a fost îndelung studiată pentru ca unghiul la care se înclină spătarele, de exemplu, să nu afecteze spaţiul pentru picioare sau poziţia considerată ideală pentru genunchi.

mercedes-benz-s-klasse-insert-08

Apoi, dacă bifezi specificaţia “First-Class”, consola faţă se continuă cu cea din spate; în plus, este dotată cu suporturi termice pentru pahare, care păstrează băuturile calde sau reci, în funcţie de preferinţe. Totodată, cotiera oferă şi două măsuţe pliante, ce se pot scoate şi introduce la loc printr-o singură mişcare.

În sfârşit, pachetul “Chauffeur” permite deplasarea scaunului din dreapta şoferului înspre înainte, astfel încât pasagerul din spate să se bucure de încă 77 mm de spaţiu pentru picioare.

Eau de Mercedes

Dezvoltarea sistemului de climatizare a presupus câteva obiective clare: îmbunătăţirea calităţii aerului, livrarea cu precizie a curentului de aer, diminuarea nivelului de zgomot şi eficientizarea întregii aparaturi. Primul ţel a fost atins prin intermediul tehnologiei Air Balance*, responsabilă cu parfumarea, ionizarea şi filtrarea habitaclului.

Intensitatea celor patru arome disponibile – Freeside Mood, Nightlife Mood, Downtown Mood şi Sports Mood – poate fi reglată manual, iar pulverizarea se face de aşa natură încât: 1) mirosul din interior să nu se schimbe permanent; 2) moleculele substanţei să nu se depună pe tapiţerie şi haine.

Menţinerea la distanţă a mirosurilor neplăcute şi a gazelor poluante se face cu ajutorul unor filtre pe bază de cărbune activ, provenit din cojile nucilor de cocos. Cât priveşte procesul de ionizare a aerului, acesta anihilează o bună parte din viruşii, bacteriile şi sporii care pătrund în habitaclu.

La polul… cald al spectrului de temperaturi, merită evidenţiate avantajele pachetului Warmth Control, ce permite iernii să rămână un anotimp alb, nu şi rece: acesta include o funcţie de încălzire rapidă a scaunelor din faţă, precum şi un sistem de încălzire pentru scaunele posterioare, cotierele celor patru uşi, cotiera centrală din faţă, cotiera centrală din spate (premieră în segment) şi volan.

mercedes-benz-s-klasse-insert-14

Totuşi, nu vom încheia acest capitol fără a menţiona senzorii de regularizare a temperaturii interioare. Nu de alta, dar, pe lângă cei dedicaţi ventilaţiei şi evaporării, în habitaclul noului S-Klasse se mai măsoară o groază de alte lucruri: umiditatea, temperatura la nivelul panoului de comandă, chiar şi intensitatea radiaţiilor solare.

De fapt, climatizarea merge într-atât de departe, încât utilizează datele sistemului GPS pentru a determina poziţia astrului zilei şi altitudinea la care se află maşina (dacă nu sunt disponibile, se efectuează un calcul al direcţiei soarelui pe baza fişei de livrare a maşinii, care stochează ţara de destinaţie, ziua şi data recepţiei). Astfel, în cazul expunerii directe la razele soarelui, temperatura poate suferi schimbări, chiar dacă senzorii solari nu sesizează intensificarea căldurii.

Să fie lumină

Mercedes S-Klasse este prima maşină din lume care nu foloseşte nici măcar un singur bec cu incandescenţă; în locul lor, producătorul german a instalat aproape 500 de LED-uri, înglobate atât în ansamblul sistemului de iluminaţie exterior, cât şi în cel interior. De exemplu, farurile au 56 de LED-uri fiecare, stopurile – câte 35 de LED-uri, iar în interior găsim circa 300 de LED-uri (inclusiv pentru lumina ambientală*).

Important: diodele electroluminiscente din blocurile optice posterioare au o intensitate redusă în timpul nopţii, aşa că, atunci când maşina opreşte la semafor, nu îi deranjează pe cei din spate. Cât priveşte consumul de energie, acesta este patru ori mai mic comparativ cu un sistem de iluminaţie cu halogen.

mercedes-benz-s-klasse-insert-13

Magia

Da, magia: noul Mercedes S-Klasse are două tehnologii care includ, în titulatură, cuvântul “Magic”. Şi nu degeaba. Magic Vision Control*, de exemplu, este un sistem ingenios de spălare a parbrizului, ce nu perturbă vizibilitatea şoferului (fie ea şi temporară), aşa cum o fac sistemele clasice. În locul tradiţionalei împroşcări cu lichid, ştergătoarele dispersează apa în mod controlat, prin intermediul unor duze speciale. Rezultatul? Parbrizul se curăţă, ai ghicit, ca prin minune…

La fel este şi cazul lui Magic Body Control, însă, aici, lucrurile sunt mult mai serioase. Şi asta pentru că îi permite lui S-Klasse să devină prima maşină din lume capabilă să detecteze imperfecţiunile drumului şi să amortizeze şocurile în consecinţă.

Iniţial, sistemul Road Surface Scan angrenează o cameră video pentru identificarea gropilor şi denivelărilor aflate la o distanţă de maximum 15 metri în faţa maşinii; apoi, Magic Body Control modifică instantaneu tăria amortizării, pe baza informaţiilor primite de la cameră. Rezultatul? O anihilare totală a şocurilor şi, în consecinţă, un confort suprem la rulare.

Atenţie: având în vedere că Road Surface Scan se bazează pe o cameră video, sistemul funcţionează în condiţii de vizibilitate bună, pe un carosabil potrivit şi la viteze de până la 130 km/h. În plus, este important de ştiut că Magic Body Control este disponibil, opţional, doar pe modelele cu opt cilindri. Pentru toate celelalte, există Airmatic.

Ţinut în puf

Magic Body Control este, într-adevăr, uluitor, însă nu se poate spune că, fără el, S-Klasse are de suferit: în dotarea standard, nava-amiral Mercedes oferă trenul de rulare Airmatic*, cu suspensii pneumatice şi program automat de reglare a tăriei amortizării.

La viteze de peste 120 km/h, sistemul diminuează automat garda la sol cu până la 20 mm, pentru a facilita o aerodinamică şi o stabilitate mai bune (10 mm în modul Comfort, dacă viteza nu depăşeşte 160 km/h; alţi 10 mm, dacă maşina trece de limita menţionată). În schimb, dacă situaţia o cere – de pildă, maşina pătrunde pe drumuri denivelate –, şoferul poate comanda ridicarea gărzii la sol cu 30 mm.

mercedes-benz-s-klasse-insert-16

Importantă este şi funcţia Crosswind Assist, ce neutralizează efectele vântului din lateral. La modelele echipate cu suspensie Airmatic, ajustarea se face prin apelarea la sistemul Adaptive Brake, care frânează uşor roţile de pe una din cele două laterale ale maşinii (după modelul Active Lane Keeping Assist/Blind Spot Assist). Că veni vorba…

Ochi şi urechi

După cum probabil te aştepţi, Mercedes S-Klasse este înţesat cu sisteme de asistenţă de ultimă de generaţie. Just, dar, înainte să le trecem în revistă, hai să aruncăm o privire la “uzina” din spatele lor. Respectiv, la foarte complexul sistem de camere şi senzori, care, mai în glumă, mai în serios, reprezintă ochii şi urechile limuzinei.

Camera stereo, de exemplu, poziţionată în vecinătatea oglinzii interioare, detectează poziţia şi mişcarea obiectelor pe o deschidere de 45 de grade. Informaţiile captate sunt tridimensionale, aşa că putem vorbi despre o tehnologie “6D” capabilă nu doar să verifice minuţios “peisajul” din faţa maşinii, până la o distanţă de 50 de metri, ci şi să monitorizeze situaţia în ansamblul ei până la o distanţă de 500 de metri.

Între timp, senzorii radar vin cu informaţii adiţionale despre distanţa faţă de obiecte: cele aflate în raza scurtă de acţiune (30 de metri), cele aflate în raza medie de acţiune (60 de metri) şi, în sfârşit, cele aflate în raza lungă de acţiune (200 de metri). Şi nu trebuie uitat radarul multi-mode, dotat cu senzori cu rază scurtă şi medie de acţiune (30 m, respectiv 80 m), ce înregistrează agitaţia din spatele maşinii.

De ce este nevoie de un asemenea arsenal tehnologic? Simplu: pentru că Mercedes S-Klasse e hotărât să nu mai lase aproape nimic în grija şoferului. Iar dovada este chiar lista “valeţilor” electronici, detaliată în cele ce urmează:

Distronic Plus cu Steering Assist şi Stop & Go*

Tempomatul adaptiv cu frânare automată şi program autonom de păstrare a benzii de rulare, programabil la viteze între 30 şi 200 km/h, este ideal pentru traficul “bară la bară”. Camera video identifică marcajele benzilor de circulaţie, iar, pe baza acestor informaţii, programul execută corecturi automate la nivelul direcţiei. În plus, dacă şoferul ia mâinile de pe volan, sistemul îl avertizează vizual şi acustic.

mercedes-benz-s-klasse-insert-01

Brake Assist cu BAS Plus şi Cross-Traffic Assist*

Noutatea este Cross-Traffic Assist, ce previne impactul cu maşinile din spate şi chiar cu cele venite din lateral. Între timp, BAS Plus suplimentează forţa de frânare, în cazul în care şoferul nu apasă suficient pedala (este posibilă chiar oprirea completă).

Active Lane Keeping Assist*

Acest “asistent” detectează prezenţa automobilelor pe benzile adiacente, inclusiv pe cea aferentă sensului opus. În cazul în care se permite depăşirea (liniile sunt discontinue), dar banda este ocupată, iniţiază frânarea automată a roţilor de pe partea opusă. Sistemul este activ la viteze între 60 şi 200 km/h, iar, dacă detectează vreo reacţie din partea şoferului – prin rotirea volanului, frânare, accelerare ori schimbarea benzii –, se dezactivează automat.

Adaptive Highbeam Assist Plus*

Este un sistem care utilizează camera video pentru a superviza traficul din sens opus, în vederea menţinerii vehiculelor în conul de umbră al farurilor. Astfel, S-Klasse poate rula cu faza lungă permanent în funcţiune.

Night View Assist Plus

Sistemul de vedere pe timp de noapte “ştie” acum să depisteze prezenţa pietonilor şi animalelor, avertizând şoferul în consecinţă. Detecţia oamenilor are loc până la o distanţă de 150 m, iar cea a animalelor – până la o distanţă de 100 m. În ambele cazuri, fiinţele sunt evidenţiate pe ecranul instrumentarului de bord, transformat în captator de imagini în infraroşu. La nevoie, doar oamenii sunt avertizaţi prin “flash”-uri, deoarece animalele au o reacţie imprevizibilă. Şi încă ceva: identificarea se face atât pe drumuri extraurbane neiluminate, la viteze de peste 60 km/h, cât şi în oraş, pe străzi iluminate la viteze de până la 60 km/h.

mercedes-benz-s-klasse-insert-09

Attention Assist

Menit să detecteze starea de oboseală şi să atenţioneze şoferul în această privinţă, sistemul oferă şi informaţii cu privire la durata scursă de la ultima pauză făcută. El funcţionează la viteze între 60 şi 200 km/h, iar, dacă recomandă repausul, transmite sistemului de navigaţie să afişeze cele mai apropiate zone cu servicii specifice (parcări, restaurante, hoteluri etc).

Traffic Sign Assist

Recunoaşterea semnelor de circulaţie – limite de viteză, zone de depăşire interzisă şi zone cu circulaţie interzisă – se face pe baza informaţiilor înregistrate de camera video, dar şi confruntării lor cu datele din sistemul de navigaţie. Dacă sistemul nu reuşeşte să identifice limitarea de viteză, ecranul instrumentarului de bord va afişa limita de viteză valabilă în zona în care se află maşina. Cât priveşte indicatoarele de acces interzis, identificarea lor determină sistemul să-l avertizeze pe şofer cu semnale acustice şi luminoase.

Active Parking Assist cu Parktronic

Sistemul de parcare automată este dedicat atât parcărilor paralele, cât şi celor perpendiculare. În cazul celor paralele, tehnologia nu doar poziţionează maşina în spaţiul cu pricina, ci o şi scoate de acolo. Şoferului îi rămâne doar sarcina ”touch”-ului final, prin apăsarea uşoară a acceleraţiei sau eliberarea pedalei de frână. Dacă nu este cerut de client, S-Klasse oferă, în schimb, un set de senzori şi o cameră de luat vederi pentru marşarier*.

Paza bună

Potrivit datelor institutului de cercetare a accidentelor Daimler din Sindelfingen, în cazul a peste două-treimi dintre coliziunile produse, accidentul devine iminent încă dinaintea şocului propriu-zis. Ca atare, încă din 1996, concernul din Stuttgart a început să studieze posibilitatea dezvoltării unui sistem capabil să prevină accidentele, rezultatul muncii de cercetare fiind prezentat, patru ani mai târziu, sub titulatura Pre-Safe*.

mercedes-benz-s-klasse-insert-10

Ajunsă la cea de-a patra generaţie, tehnologia include funcţii ce previn nu doar coliziunile cu pietonii şi vehiculele din faţă, ci şi cu maşinile din spate; în plus, a fost îmbunătăţită protecţia oferită de centurile de siguranţă.

Pre-Safe Brake*, de pildă detectează prezenţa pietonilor şi, dacă impactul este iminent (iar viteza maşinii este de maximum 50 km/h), se iniţiază frânarea autonomă.

Apoi avem Pre-Safe Plus*, ce detectează iminenţa unui impact din spate şi avertizează şoferul respectivei maşini prin aprinderea intermitentă a semnalizatoarelor. Dacă pericolul persistă, iar S-Klasse este staţionat (intenţia este semnalată prin apăsarea pedalei de frână, activarea funcţiei Hold sau introducerea transmisiei în modul Parking), sistemul activează frânele pentru: 1) a minimiza efectele lovirii capetelor pasagerilor de tetiere; 2) a preveni impactul cu maşina din faţă.

În sfârşit, Pre-Safe Impulse* utilizează centurile de siguranţă pentru a “lipi” pasagerii din faţă de spătarele scaunelor, în cazul în care detectează un impact frontal iminent. Practic, spaţiul suplimentar creat între corpurile pasagerilor şi bord reduce riscul producerii de leziuni grave.

Toate bune şi frumoase, dar ce se întâmplă cu cei din spate? Ei bine, aceştia au la dispoziţie prinderi inteligente pentru centurile de siguranţă, ce se extind şi se retrag (cu 50 mm, respectiv 40 mm) pentru o fixare cât mai exactă în zona pelvisului şi toracelui. Astfel, ocupanţii respectivelor locuri vor fi mai bine protejaţi atât în caz de impact frontal (sau spate), cât şi în caz de impact lateral.

Sistemul de extindere funcţionează din momentul deschiderii uşilor, pentru ca pasagerii să monteze mai uşor centurile; totodată, face parte din suita de dotări incluse în conceptul Pre-Safe şi Post-Safe: în momentul în care se consideră că accidentul este iminent, sistemul acţionează prin lipirea pasagerilor de scaune (principiu similar cu Pre-Safe Impulse).

Dar nu am terminat: opţional, sunt disponibile aşa-numitele beltbag – airbag-uri pentru centurile de siguranţă. Fixate prin Velcro, acestea măresc grosimea centurii cu 300%, prevenind apariţia leziunilor la nivelul cutiei toracice. Atât ele, cât şi prinderile cu extindere automată sunt disponibile în cadrul pachetului Pre-Safe Rear.

mercedes-benz-s-klasse-insert-17

Şi versiunile S-Klasse cu ampatament lung vin cu o noutate: airbag-ul montat sub perna scaunului. Denumit “cushionbag”, dispozitivul împiedică pasagerul să alunece pe sub centură (fenomenul, cunoscut sub denumirea de “submarining”, se poate produce în cazul în care, în momentul impactului, spătarul scaunului este lăsat pe spate la maximum). Perfect, dar dacă, totuşi, accidentul are loc?

De acord, nu orice impact poate fi evitat. Iar Mercedes o ştie prea bine. Drept urmare, munca cercetătorilor a inclus şi o analiză minuţioasă a evenimentelor de după producerea accidentului. Într-un final, a rezultat aşa-numitul concept “Post-Safe”, ce include o serie de elemente menite să uşureze misiunile de salvare. Acestea sunt:

  • activarea automată a luminilor de avarie
  • deblocarea automată a uşilor
  • deschiderea automată a geamurilor (atât pentru a disipa fumul provocat de activarea airbag-urilor, cât şi pentru a se evita panicarea pasagerilor
  • ridicarea automată a coloanei de direcţie
  • extinderea cataramelor de la centurile de siguranţă din spate
  • activarea sistemului telefonic de urgenţă Mercedes-Benz
  • oprirea automată a motorului
  • oprirea surselor de curent de înaltă tensiune (la versiunile hibride)
  • aplicarea unui cod QR pe interiorul capacului de la rezervorul cu combustibil şi pe stâlpul B de pe partea opusă (noutate la S-Klasse; acesta oferă personalului de la intervenţii acces rapid la datele relevante misiunii de salvare, prin intermediul unui link-ul spre site-ul ce găzduieşte cardul de salvare specific modelului).

High-tech Benz

Peste 100 de actuatori şi motoraşe electrice. Atâtea poţi găsi la bordul noului Mercedes S-Klasse. Impresionant, dar nu cât să depăşească complexitatea tehnologiei din spatele celor două ecrane montate în bord. Amândouă au o diagonală de 30,7 cm (format 8:3), dar rolurile sunt împărţite: cel din stânga înlocuieşte instrumentarul clasic, iar cel din dreapta este dedicat sistemului de infotainment.

mercedes-benz-s-klasse-insert-03

Atât contrastul, cât şi iluminaţia ecranului dedicat sistemului de infotainment pot fi schimbate după bunul plac, Mercedes punând la dispoziţie şapte culori diferite. Cât priveşte informaţiile afişate, acestea privesc funcţiile următoarelor dotări: Comand Online (Internet, citirea şi scrierea SMS-urilor şi a e-mail-urilor, posturile de radio on-line, serviciile Mercedes-Benz), serviciul de telefonie, navigaţie, radio, TV, audio, reglarea scaunelor, climatizare, parfumare, ionizare, încălzire şi lumini ambientale.

Ca de obicei, S-Klasse oferă un sistem Linguatronic foarte performant, cu o mică precizare: pe lângă introducerea vocală a adreselor şi numerelor de telefon, este disponibilă acum şi funcţia de recitare a e-mail-urilor şi SMS-urilor, foarte utilă în menţinerea atenţiei celui de la volan.

De asemenea, S-Klasse W222 este prima maşină care oferă un sistem de entertainment cu acces individual la sursele media. Altfel spus, oricare din ocupanţii celor patru locuri poate accesa radio-ul, TV-ul, Internetul, sistemul de navigaţie, DVD-player-ul sau dispozitivele conectate prin intermediul USB-ului. Totodată, şoferul are posibilitatea să direcţioneze semnalele surselor radio şi TV către căştile şi ecranul oricăruia dintre pasageri.

Există şi funcţia Splitview pentru ecranul sistemului de infotainment. Ea permite crearea unei imagini compuse, formată din semnalele transmise de două surse diferite (de exemplu, TV şi navigaţie). Ulterior, aceasta este separată prin intermediul prismelor, astfel încât, în funcţie de unghi, fiecare persoană vizionează altceva (de exemplu, şoferul urmăreşte doar informaţiile sistemului de navigaţie, iar pasagerul – un post de televiziune).

Încă ceva: conexiunea Bluetooth* este standard pentru pasagerii din faţă şi opţională pentru cei din spate. Dacă se comandă şi pentru locurile posterioare, cei din faţă pot transfera apelurile către cei din spate; de asemenea, sunt disponibile funcţii precum apel în aşteptare şi conferinţă. Trecem la distracţie…

mercedes-benz-s-klasse-insert-04

Sala de concerte

Noul Mercedes S-Klasse pune la dispoziţie trei tipuri de sisteme audio, dar, indiferent de alegere, beneficiezi de avantajele tehnologiei Frontbass. Introdusă pentru prima dată pe modelul SL, aceasta presupune mutarea subwoofer-elor în dreptul picioarelor pasagerilor din faţă şi repoziţionarea difuzoarelor pentru gama medie de sunet în zona superioară a portierelor. Practic, prin utilizarea spaţiului dintre caroserie şi şasiu drept cameră de rezonanţă, se ameliorează calitatea sunetului la nivelul întregului habitaclu.

Standard se oferă un sistem audio cu 10 difuzoare, cu un output total de 100 W; pe lista de opţionale, însă, se află alte două dispozitive furnizate de specialistul Burmester: Surround Sound* şi top-modelul High-End 3D-Surround Sound. Primul include un număr de 13 difuzoare, a căror putere totală este de 590 waţi; de asemenea, există un amplificator cu nouă canale active şi o funcţie Surround, completate de tehnologia Vehicle Noise Compensation.

Evident, pentru o experienţă totală, recomandăm sistemul audio Burmester High-End 3D-Surround Sound. Acesta are nu mai puţin de 24 de difuzoare şi o putere de 1.540 de waţi, iar pe lângă aplificatorul cu 24 de canale şi diplexerul pentru frecvenţe medii şi înalte, este disponibil şi un amplificator separat pentru subwoofer. Perfecţiunea sunetului este definitivată cu ajutorul tehnologiei Surround 3D, dublată de Vehicle Noise Compensation.

De încheiat, încheiem cu funcţiile sistemului de entertainment. De exemplu, cea botezată “Song tagging” permite marcarea melodiilor redate de posturile radio, în vederea unui viitor download (prin intermediul aplicaţiei iTunes). Apoi este aşa-numita “Play”, graţie căreia player-ul sistemului poate sugerea melodii similare celei redate.

În sfârşit, pentru ocupanţii locurilor din spate, se oferă un DVD player dedicat, două ecrane de înaltă rezoluţie cu diagonala de 10 inch, o telecomandă, două seturi de căşti wireless, două port-uri USB şi o mufă AUX. Ar mai fi ceva? Da, motoarele.

mercedes-benz-s-klasse-insert-06

Inimi pe alese

Iniţial, Mercedes l-a oferit pe S-Klasse cu patru motorizări: două versiuni hibride (S 400 Hybrid şi S 300 BlueTEC Hybrid), un model pe benzină (S 500) şi o variantă diesel (S 350 BlueTEC*). Ulterior, gama s-a completat cu modelele AMG (S 63 AMG şi omnipotentul S 65 AMG), iar, în viitor, va fi disponibil şi un hibrid plug-in (S 500 Plug-in Hybrid).

Referitor la S 65 AMG, acesta aduce, pe lângă forţa colosală (630 CP, 1.000 Nm), şi două noutăţi interesante: head-up display (pe un ecran virtual de 21×7 cm, proiectat la o distanţă de doi metri de ochii şoferului, sunt afişate informaţii privind viteza maşinii, limitele de viteză, ruta selectată în sistemul de navigaţie, semnele de circulaţie, treapta curentă de viteză şi setarea sistemului Distronic) şi touchpad-ul pentru sistemul de infotainment (permite introducerea cifrelor şi literelor prin scrierea manuală)

Fără îndoială, însă, cel mai popular model de pe meleagurile noastre va fi S 350 BlueTec, având în vedere avantajul net privind eficienţa: dintr-un consum mediu oficial de 5,5 litri şi un rezervor de 70 de litri, rezultă o autonomie de peste 1.270 km. În plus, graţie celor 258 CP şi 620 Nm (ultimii, disponibili între 1.600 şi 2.400 rpm), scoşi de unitatea de trei litri (impozit anual: 2.150 lei, la nivelul oraşului Bucureşti), performanţele maşinii sunt absolut decente: 0-100 km/h în 6,8 secunde, viteză maximă 250 km/h.

Cireaşa pe tort? Imediat: ca şi celelalte versiuni de motorizare, S 350 BlueTec respectă normele de poluare Euro 6, drept pentru care este exceptat de la plata timbrului de mediu.

mercedes-benz-s-klasse-insert-05

Concluzie

Categoric, nu poate fi decât una: în primăvara acestui an, omenirea a asistat la lansarea celei mai bune maşini din lume. Indiferent ce marcă iubeşti, indiferent ce impresie îţi lasă produsele companiei din Stuttgart, atâta vreme cât semantica lui “Cel mai bun” va fi definită printr-un apogeu al tehnologiilor contemporane şi al atenţiei la detaliu, S-Klasse va trona deasupra tuturor. Restul e tăcere. Până la contraatacul competiţiei, cel puţin…

dotările sunt disponibile pe modelul prezentat în cadrul evenimentului de lansare Webcar.

Sursa: Mercedes-Benz

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array