Noul Range Rover: Rolls-Royce pentru off-road

Da, ştim – zvonurile cu privire la lansarea unui SUV Rolls-Royce bântuie lumea Internetului de câţiva ani de zile, iar Bentley a pus deja în aplicare planul de lansare a conceptului EXP 9 F (mă rog, într-o variantă de design ceva mai convenţională). Noul Range Rover este însă deja aici, şi beneficiază de toate atuurile imaginabile pentru a deveni o alternativă la limuzinele de lux. Inclusiv cele cu ampatament lung, după cum vom vedea ceva mai târziu.

Până atunci, să spunem că aceasta este doar cea de-a patra generaţie a super-SUV-ului britanic, în peste 40 de ani de existenţă a modelului (primul Range Rover a debutat taman în 1970). Şi, totodată, prima în multe privinţe. Începând cu structura din aluminiu.

Un pot de 1,2 miliarde de euro

Niciodată, nici măcar pe vremea patronatului BMW, nu s-au luat atâtea măsuri pentru ca Range Rover să fie la superlativ în privinţa confortului, finisărilor, calităţii materialelor, tehnologiilor implementate şi, bineînţeles, caracteristicilor în teren accidentat. Toate astea au costat însă foarte mult, grupul Tata aprobând investiţia a nu mai puţin de 1 miliarde de lire sterline (aproximativ 1,2 miliarde de euro) doar în dezvoltarea unei noi platforme tehnice.

De ce un asemenea efort financiar? Pentru că Range Rover trebuia să treacă printr-o foarte serioasă cură de slăbire. Vechea arhitectură din oţel şi multitudinea de echipamente înglobate duseseră situaţia într-un punct extrem, tonajul excesiv având consecinţe nefaste asupra manevrabilităţii, performanţelor şi consumului maşinii. Soluţia s-a numit aluminiul, iar folosirea acestuia, doar în ceea ce priveşte structura monococă, a diminuat masa totală cu 180 kg.

Apogeul este atins de versiunea TDV6, care înlocuieşte varianta TDV8 şi faţă de care cântăreşte, atenţie, cu 420 kg mai puţin! Dar, despre ele, ceva mai târziu; acum, să analizăm designul…

Teoria evoluţiei la noul Range Rover

Construcţia este complet nouă, însă exteriorul nu o sugerează: gabaritul este similar cu al vechiului model, iar designul urmează o clară tendinţă evolutivă. Practic, farurile şi stopurile, cu ale lor prelungiri pe aripi, sunt singurele elemente care surprind clientul tradiţional Range Rover – altfel, mulţumit că trăsăturile de căpătâi s-au păstrat: profilul grandios (dar totuşi elegant), plafonul plutitor, calandrul cu traverse perforate şi “branhiile” scrijelite în portierele faţă.

noul range rover

Pe de altă parte, echipa responsabilă de habitaclu a avut ceva mai mult de lucru. În definitiv, obiectivul a sunat clar şi răspicat în sala de şedinţe: imaginaţi o ambianţă pe măsura celor regăsite în limuzinele de lux. Misiune îndeplinită: deşi au păstrat motivul rectangular al planşei de bord (şi al prizelor sistemului de ventilaţie), restul elementelor a trecut printr-un proces de rafinare foarte minuţios.

Rezultatul? Un decor proaspăt, impecabil din punct de vedere al execuţiei şi atenţiei la detaliu, neîntinat de aglomeraţia blocurilor de butoane (nu mai puţin de 50% dintre elementele de control au dispărut).

Consola centrală este în continuare masivă, dar, graţie spectaculosului decor din furnir, se evidenţiază şi mai clar decât în trecut. În rest, experţii mărcii din Solihull au ales cele mai bune materiale şi tapiţerii, pielea, lemnul şi inserţiile din metal natur dominând unul dintre cele exclusiviste “peisaje” din industria auto.

Să luăm, de exemplu, pielea: dincolo de cele trei sortimente disponibile, o găseşti absolut peste tot, de la scaune şi bord până la panourile uşilor şi plafon. Versiunile de echipare superioare sunt decorate cu Semi-anilină, o piele extrafină selectată manual de către cei mai buni specialişti în domeniu. Cât despre prinderea fâşiilor una de cealaltă, mai exista vreun dubiu? Cusăturile sunt executate manual, cu măiestria deja consacrată printre amatorii de lux britanic.

Un amănunt picant: la fiecare cusătură aplicată, magiştrii Range Rover sunt atenţi nu doar la lungimea şi direcţia ei, ci şi la grosimea, calitatea aţei şi chiar măsura în care aceasta este răsucită.

Trecem la inserţiile din aluminiu, menite să echilibreze clasicismul maiestuos al suprafeţelor din furnir cu o tuşă modernistă. Cele aplicate pe consolele centrale, de pildă, trec prin nu mai puţin de 20 de procese distincte de finisare, înainte de a fi montate. Nu de alta, dar să aibă o strălucire aparte în lumina LED-urilor ce alcătuiesc iluminaţia ambientală*

Desigur, cine doreşte un Range Rover unic, are la dispoziţie nenumărate posibilităţi de personalizare, dar şi un catalog de combinaţii recomandate de experţii companiei (aşa numita listă Designer Choice). Ca idee, modelele Autobiography* oferă 22 de nuanţe unice pentru exterior, dintr-un total de 37.

noul range rover

Iată însă şi restul cifrelor importante: 17 (teme coloristice pentru interior), 3 (tipuri de furnir nobil), 2 (nuanţe contrastante pentru plafon – negru Santorini sau argintiu Indus) şi 8 (tipuri de jante, cu dimensiuni de la 19 la 22 de inch*). De asemenea, există posibilitatea echipării maşinii cu plafon panoramic, trepte şi cârlig de remorcare acţionate electric şi praguri iluminate*. Dar să nu ne îndepărtăm de la subiect – avem de dezbătut problema spaţiului.

Limuzină tot-teren

Deşi nu se pretează în mod cert la a fi manevrat de un şofer angajat, marii câştigători ai habitaclului lui Range Rover sunt cei care vor ocupa locurile din spate. Şi asta pentru că spaţiul pentru picioare la nivelul lor a crescut cu nu mai puţin 118 mm, comparativ cu generaţia precedentă. Mai mult: pachetul Executive Class aduce în scenă două scaune individuale cu ventilaţie şi masaj, al căror unghi de înclinaţie are valoarea maximă de nouă grade.

Desigur, nici cei din faţă nu o duc tocmai rău: scaunele se pot regla pe nu mai puţin de 20 de direcţii, iar, la nevoie, ele îşi relaxează oaspetele cu unul dintre cele cinci programe de masaj (premieră la Range Rover). Başca, şezutul este extensibil, iar tetierele oferă protecţie laterală.

Super, dar… ceva tehnologie?

Şi încă cum: blocul masiv din piele şi lemn, desfăşurat în spatele volanului, are două atracţii principale: ecranul instrumentarului de bord (cu o diagonală de 12,3 inch) şi ecranul sistemului de infotainment (diagonală de 8 inch). Ultimul oferă şi funcţia Dual View, ce permite şoferului şi pasagerului din dreapta să vizioneze, în acelaşi timp, informaţiile transmise de două surse diferite (de exemplu, sistemul de navigaţie* şi funcţia TV*).

Apoi, avem conectivitatea Bluetooth pentru telefoanele mobile şi ultraportabile, funcţia de comandă vocală, porturile USB pentru iPod şi dispozitive MP3 (inclusiv pentru locurile din spate, dacă se specifică pachetul Executive Class) şi, bineînţeles, sistemul de entertainment pentru locurile din spate (cu monitoare de opt inch, telecomandă şi căşti wireless).

noul range rover

Am lăsat pentru final sistemul Meridian Signature Reference*, cu 29 de difuzoare şi putere de 1.700 de waţi. Şi asta pentru că, fără doar şi poate, este unul dintre cele mai bune din industrie. La dezvoltarea sa, s-au avut în vedere două obiective majore: 1) obţinerea unei audiţii desăvârşite, indiferent de locul pe care-l ocupă pasagerul; 2) respectarea, până la cel mai mic detaliu, a autenticităţii instrumentaţiei, vocilor şi acusticii sălilor de înregistrare.

În final, a rezultat un efect 3D pe care mulţi l-au comparat cu o “teleportare” la concertul solistului, trupei sau orchestrei preferate. În cele mai bune locuri posibile. Trecem la aptitudinile tot-teren.

Unde nici un SUV nu a mers vreodată

Land Rover insistă că acesta este cel mai aerodinamic Range Rover din istorie, având un Cx de numai 0.34. Şi o face pentru că a muncit mult la acest capitol, dotând-ul inclusiv cu o grilă de radiator activă (aceasta dispune de un sistem de reglare a debitului de aer, controlat electronic, ce poate “închide” calandrul cu totul în cazul în care nu este nevoie de aerisire).

Totuşi, nu ne interesează foarte tare. Nu şi când maşina este dotată cu cea de-a doua generaţie a sistemului Terrain Response* – una dintre cele mai capabile tehnologii dedicate escapadelor în teren accidentat. În prim-plan se află, fără doar şi poate, setarea “Auto”, prin intermediul căreia vehiculul analizează tipul de suprafaţă pe care rulează, apoi selectează, automat, cel mai potrivit program din meniul sistemului.

În această privinţă, sunt disponibile cinci setări: General, Grass/Gravel/Snow (iarbă, pietriş sau zăpadă), Mud/Ruts (noroi şi şanţuri), Sand (nisip) şi Rock Crawl (trecerea peste bolovani şi steiuri). Când unul din moduri este ales, toate componentele care participă la procesul de locomoţie şi tracţiune – motor, transmisie, diferenţial central şi asistenţi electronici – îşi modifică comportamentul în funcţie de cerinţe. Altfel spus, până şi clienţii care nu au experimentat aventura în off-road pot deveni experţi ai acestui gen de distracţie.

Totodată, Range Rover se laudă cu cea mai mare cursă a suspensiilor din segmentul SUV-urilor de lux (260 mm la roţile din faţă, 310 mm la cele din spate), confirmându-şi reputaţia de specialist în căţărări. Iar, pentru ca tacâmul să fie complet, amortizoarele pneumatice* îi conferă – pe lângă un confort suprem la rularea pe asfalt – şi o gardă la sol reglabilă pe două niveluri, în modul off-road: +20 mm la viteze de sub 50 km/h şi +40 mm până la viteze de 80 km/h. Apropo de gardă: aceasta poate fi ridicată până la valoarea maximă de 303 mm (nivel minim: 185 mm).

noul range rover

Credeai că am terminat? Nici pe departe: sistemul 4WD include un diferenţial central blocabil şi o cutie de transfer cu program “hi-range” (raport 1:1), plus reductor (raport 2,93:1; comutarea între cele două se poate face şi în mers, la viteze de până la 60 km/h). Totuşi, cine doreşte să obţină maximul posibil de la noul Range Rover, trebuie să bifeze de pe lista opţionalelor şi diferenţialul blocabil activ, aferent punţii spate (disponibil doar pentru modelele cu motoare V8, diesel sau pe benzină).

Şi încă ceva: “Rangie” este capabil să treacă prin vaduri de apă de maximum 900 mm adâncime, cu 200 mm mai mult decât în cazul vechiului model. Cât priveşte capacitatea de tractare, aceasta este de 3.500 kg – cea mai bună din clasă.

Totuşi, să nu uităm restul tehnologiilor benefice pe drumuri neamenajate: HDC (Hill Descent Control – programul automat de descindere a unei pante abrupte), GRC (Gradient Release Control – suplinitoare a HDC-ului, aceasta dozează cu fineţe acceleraţia şi forţa de frânare pentru o coborâre mai lină şi mai bine controlată) şi Hill Start Assist (sistemul ce acţionează frânele la oprirea în rampă, astfel încât şoferul să poată muta piciorul de pe pedala de frână pe cea de acceleraţie fără ca maşina să o ia la vale). Bun – înapoi în civilizaţie…

Talente noi

Până acum, nimeni nu a cerut dinamism de la gigantul din Solihull (în definitiv, rolul acesta îi este rezervat lui Range Rover Sport). Ei bine, maşina îl va livra oricum: pentru prima dată, echiparea include sistemul de stabilizare activă Dynamic Response, ce menţine ruliul la un nivel acceptabil în viraje. Tehnologia este standard pentru versiunile SDV8* şi pentru modelele V8 pe benzină, incluzând două canale separate pentru controlul celor două punţi; altfel spus, punţile sunt controlate independent.

În plus, dacă sistemul “simte” pătrunderea pe teren accidentat, decuplează bara stabilizatoare pentru a permite cursei suspensiilor să atingă punctul maxim.

noul range rover

Tot pe şosea iese la rampă Adaptive Dynamics* – sistemul de amortizare adaptivă, instalat standard pe toate versiunile Range Rover. De nu mai puţin de 500 de ori pe secundă monitorizează mişcările vehiculului, existând practic o infinitate de configurări între cea mai relaxată şi cea mai rigidă setare.

În altă ordine de idei, gama sistemelor de asistenţă este arhicompletă, începând cu tempomatul adaptiv* cu funcţie de frânare automată şi continuând cu sistemul de monitorizare a unghiului mort (acest include, în premieră, funcţia Closing Vehicle Sensing, ce scanează zona din spatele maşinii pe o distanţă mult mai mare; astfel, sunt detectate şi maşinile care se apropie cu viteză), sistemul de scanare a traficului din spatele vehiculului (util la ieşirea din parcările perpendiculare, din momentul selectării marşarierului), sistemul de survolare a împrejurimilor (bazat, evident, pe camerele video) şi sistemul de parcare automată.

Făcut să reziste, să reziste, să reziste…

20.000 de teste fizice, la nivelul tuturor componentelor şi sistemelor – atâtea au trebuit să îndure prototipurile noului Range Rover, pentru ca inginerii să fie convinşi că maşina oferă robusteţea aşteptată de clienţi.

În plus, modelele de test au acoperit mii şi mii de kilometri de şosele şi drumuri desfundate, în cele mai vitrege condiţii posibile. Inclusiv cele mai delicate situaţii au fost simulate, de la intrarea cu prea mult aplomb în virajele strânse până la celebrele “săritoare” – decolări temporare ale vehiculului, cauzate de atacarea unei rampe în viteză. Iar, dacă tot vorbim de scenarii periculoase…

Off-road-er de 5 stele

Noul Range Rover a obţinut maximum de stele la EuroNCAP (aşadar, cinci), cu un scor de 91% la protecţia pietonilor şi 84% la protecţia copilului. Rating-ul sistemelor de asistenţă a fost de asemenea, consistent (86%), în timp ce, la protecţia pietonilor, gigantul din Solihull a obţinut un scor excelent, de 63%.

Uzinele de forţă

Iniţial, Range Rover s-a prezentat cu patru motoare: două unităţi diesel (cu şase, respectiv opt cilindri) şi două consumatoare de benzină (un V8 aspirat şi un V8 supraalimentat cu compresor mecanic). Ulterior, V8-ul aspirat a fost înlocuit de un V6 supraalimentat, iar, în viitor, va fi disponibilă şi o versiune hibridă.

noul range rover

Referitor la unitatea V6 diesel, merită menţionat faptul că aceasta oferă performanţe similare vechiului diesel cu opt cilindri (0-100 km/h în 7,9 secunde, viteză maximă de 209 km/h pentru actualul TDV6, respectiv 0-100 km/h în 7,8 secunde, viteză maximă de 210 km/h pentru fostul TDV8), în condiţiile în care, împreună cu sistemul Stop/Start (standard pe pieţele europene), consumă cu 22% mai puţin combustibil (7,5 litri/100 km, faţă de 9,4 litri/100 km).

Desigur, cine doreşte putere la discreţie, dar şi un consum decent, trebuie să meargă pe mâna marelui turbodiesel de 4,4 litri. Comparativ cu unitatea cu şase cilindri, “uzina” lui SDV8 oferă 81 CP şi 100 Nm în plus (aşadar, 339 CP şi 700 Nm/1.750 şi 3.000 rpm), ce se traduc, la nivelul asfaltului, printr-un sprint 0-100 km/h în 6,9 secunde şi o viteză maximă de 217 km/h. În schimb, consumul mediu este evaluat la doar 8,7 litri/100 km (emisii de CO2: 229 g/km), cu 10% mai mic decât al generaţiei precedente.

În sfârşit, dacă vizitele dese pe la staţiile de alimentare nu sunt o problemă, există soluţia formidabilului V8 Supercharged. Care aruncă în luptă un V8 pe benzină supraalimentat, capabil de 510 CP şi 625 Nm. Rezultatul? 0-100 km/h în 5,4 secunde şi o viteză maximă de 225 km/h. De partea cealaltă, V8-ul de 375 CP imprima un 0-100 km/h cu 0,7 secunde mai rapid decât cel instalat pe vechea generaţie (aşadar, 6,5 secunde), însă, în ciuda consumului cu 8% mai mic decât al aceleiaşi referinţe, el a fost înlocuit de V6-le supraalimentat de trei litri, 340 CP şi 450 Nm. Acesta are un 0-100 km/h ceva mai slab (7,1 secunde), dar consumă cu 15% mai puţin decât V8-ul aspirat.

Toate motoarele disponibile pe noul Range Rover sunt cuplate cu excelenta transmisie automată cu opt trepte de la ZF, capabilă să schimbe rapoartele în doar 200 de milisecunde – de patru ori mai repede decât bătaia unei inimi umane, în clipele de relaxare. Bineînţeles, selectarea treptelor se poate face şi manual, prin intermediul clapetelor de la volan.

Surprinzător de… verde

Ecologic vorbind, noul Range Rover este mai dedicat Mamei Natură decât ai crede: aproximativ 75% din aluminiul folosit este reciclabil, iar versiunile de echipare superioară utilizează 31,5 kg de plastic reciclat. De asemenea, fiecare maşină foloseşte 44,5 kg de materiale naturale, reînnoibile (precum tapiţeria şi decorul din piele).

noul range rover

Long Range(r)

Se poate şi mai mult decât un Range Rover Autobiography? Da – Range Rover Autobiography Black, doar în versiunea cu… ampatament lungit! Ai citit bine: după aproape două decenii (a mai existat un tip asemănător, comercializat între 1992 şi 1994), Land Rover oferă un model cu mai mult spaţiu între roţi, tocmai pentru a face zile fripte limuzinelor de lux.

Faţă de maşina cu ampatament normal, Range Rover LWB oferă cu 186 mm mai mult loc pentru pasagerii din spate, dar şi un pachet Executive Class dedicat, unde scaunele individuale posterioare se pot înclina la un unghi de maximum 17 grade (cu opt mai multe decât la modelul clasic).

În plus, există o nouă versiune de echipare, botezată Autobiography Black. Creată de divizia ETO (“Engineered To Order”) şi destinată satisfacerii celor mai exigente pretenţii, aceasta include câteva schimbări subtile la nivelul designului exterior (calandru, “branhii” laterale, logo-uri şi uşa portbagajului), un set de jante cu design specific (dimensiuni de 21 sau 22 de inch), un look aparte pentru tapiţeria scaunelor şi un set de măsuţe pliante cu porturi USB şi suporturi de pahare integrate, tapiţate cu piele şi pliabile electric în consola centrală.

Trei combinaţii de culori exclusive modelelor Autobiography Black – Ebony/Lunar, Espresso/Tan, respectiv Dark Cherry/Ivory – vor sta, iniţial, la dispoziţia clienţilor, urmând ca, din primăvara lui 2014, să fie disponibilă încă două: Lunar/Cirrus şi Navy/Ivory.

Atât livrările lui Range Rover LWB, cât şi ale echipării Autobiography Black vor începe, pe pieţele selectate, începând cu luna martie a anului viitor.

* dotările sunt disponibile pe modelul prezentat în cadrul evenimentului de lansare Webcar.

Sursa: Land Rover

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array