Noul Volvo XC90: Valhalla Rising

Doisprezece ani. O longevitate remarcabilă, chiar şi pentru un SUV din zona high-end a celor de talie mare. Desigur, originalul Volvo XC90 nu a stat degeaba pe piaţă, căci, doar în Europa, peste 225.000 de exemplare şi-au găsit un loc în parcarea sau garajul cuiva. Ceea ce nu e tocmai rău, având în vedere personalitatea neutră a maşinii şi… concurenţa virtual imposibilă: Audi Q7, BMW X5 şi Mercedes ML. Acum însă, noul Volvo XC90 propune o schimbare. Nu doar în privinţa sa, ci a întreg viitorului mărcii suedeze. Descoperă despre ce este vorba, în cele ce urmează…

Vezi tu, mai există încă un motiv pentru care întâiul XC90 devenise decanul de vârstă al segmentului său. Un motiv nu tocmai măgulitor, pe care Volvo îl va dori cât mai puţin discutat pe viitor: perioada de tranziţie dintre părăsirea grupului Ford şi protectoratul chinezilor de la Geely, marcată, pe fondul crizei economice europene, de grave probleme financiare. Nu o dată a fost Volvo la un pas să închidă porţile, însă, spre deosebire de compatriotul SAAB, a reuşit să se descurce. Iar, acum, lucrurile sunt la 180 de grade: nu mai puţin de 11 miliarde de dolari a pus la dispoziţie Geely pentru relansarea brand-ului nordic, o bună parte din această sumă fiind alocată programului de dezvoltare a noului XC90.

Aşadar, cel mai important lucru pe care-l poţi spune despre SUV-ul din imagini nu este faptul că e inedit din bară în bară, ci faptul că joacă rolul unei prefaţe pentru o nouă eră, ale cărei legături cu trecutul nu sunt rupte, ci pur şi simplu inexistente. Mai revoluţionar de atât nu se poate, aşa cum bine puncta şi Hakan Samuelsson, preşedintele companiei scandinave, la prezentarea oficială a tot-teren-ului: “Nu lansăm doar o maşină, ci ne relansăm marca”. Perfect – să începem cu designul…

noul volvo xc90

Ciocanul lui Thor

Ca să înţelegi câte s-au schimbat (şi urmează să se schimbe) la Volvo, priveşte imensul logo de pe calandrul cu 17 bare duble verticale, apoi încearcă să-ţi aduci aminte unde l-ai mai văzut. N-are rost să te chinui: răspunsul este “nicăieri”. Volvo a vrut transformare până la cel mai mic detaliu, iar XC90 este primul model care arborează noua siglă, alături de vedetele incontestabile ale părţii frontale: farurile cu lumini de zi în formă de T, botezate “Ciocanul lui Thor”. Cât de “viking” sună asta?

La fel de adevărat, însă, este faptul că, exceptând elementele anterior descrise, caroseria va fi o dezamăgire pentru amatorul de senzaţional: în ciuda efortului PR-ilor de a ne convinge că promovează umeri proeminenţi şi linii musculoase, ea este la fel de liniştită ca un lac nordic într-o noapte fără vânt. Nimic n-a mai rămas din spectacolul estetic al conceptului XC Coupe, iar, din anumite unghiuri – şi ţinând ochii mijiţi –, silueta poate fi acuzată că seamănă prea mult cu a lui BMW X5.

Din fericire, foarte mulţi clienţi – de fapt, ne aşteptăm la o majoritate în acest sens – nu numai că nu o vor avea o problemă cu asta, ci vor aprecia clasicul sobru al unei maşini care tace şi face. Sau, dacă nu, vor căuta să-i dea totuşi o tentă de special, alegând una sau mai multe posibilităţi de personalizare. Nu de alta, dar nordicii au pus la dispoziţie inclusiv jante cu diametrul de 22 de inch. Între timp, în habitaclu…

noul volvo xc90

Noua dimensiune a luxului

Desigur, dată fiind prăpastia temporală dintre vechiul şi noul Volvo XC90, singurul lucru pe care cele două puteau să-l aibă în comun era configuraţia cu şapte locuri; totuşi, nu e mai puţin adevărat că puţini au anticipat interior atât de rafinat, a cărui vedetă incontestabilă este touchscreen-ul de dimensiunile unei tablete. Dincolo de modernism, rolul său este de a permite existenţa unui peisaj cât mai puţin perturbat de prezenţa butoanelor, în ideea că tehnologia poate fi subordonată, fără a atrage consecinţe ergonomice negative, unui decor de o eleganţă rară.

Aşadar, pielea fină şi lemnul cu detalii finisate manual sunt la putere, iar controller-ele, indiferent de formă, mărime şi mod de acţionare, pot fi numărate pe degete: practic, doar blocul de taste de la baza bordului şi “bijuteria” cu rolul butonului de start/stop curmă serenitatea suprafeţelor. Apropo de bijuterii: selectorul transmisiei automate cu opt trepte poate fi confecţionat din cristal

Nu doar ambianţa nobilă încântă, ci şi spaţiul pus la dispoziţie de noul Volvo XC90 – o maşină care poate fi definită drept mare, dar nicidecum agabaritică. Lungimea de 4.95 metri, de pildă, o plasează undeva între un BMW X5 şi un Range Rover, totodată mult în spatele unor giganţi ca Mercedes GL sau Cadillac Escalade. Şi atunci, care este secretul interiorului cavernos? Simplu: ampatamentul de 2,98 metri – cu doar un cm mai mic decât al lui Audi A8, membru al clubului limuzinelor de lux.

noul volvo xc90

Asta se va vedea în spaţiul disponibil la nivelul picioarelor, în timp ce abţinerea designerilor de a trasa un plafon inutil de plonjat a permis acomodarea, pe cel de-al treilea rând de scaune, a pasagerilor de până la 1,70 metri înălţime. Din păcate, Volvo ţine încă „sub cheie” volumul portbagajului, deşi ceva ne spune că nu vom putea vorbi de insuficienţă; în schimb, suedezii au fost mai generoşi cu datele despre noile sisteme audio, furnizate de celebra companie britanică Bowers & Wilkins

Vârful de gamă are numai puţin de 19 difuzoare şi o putere de 1.400 waţi, fiind, din acest punct de vedere, în topul celor mai performante produse din domeniu (sistemul a fost setat de specialiştii lui Dirac Research de aşa manieră, încât să poată reproduce atmosfera acustică a sălilor şi arenelor dedicate concertelor). În plus, pentru pasionaţii de dubstep şi hip-hop, s-a pus la bătaie un subwoofer de 250 mm integrat în structura maşinii, ce transformă întreg habitaclul într-o adevărată fabrică de başi. Toate bune şi frumoase, dar un Volvo nu poate fi un Volvo fără a-şi face clientul să se simtă invulnerabil…

noul volvo xc90

Sigur ca un… Volvo

Invulnerabil nu vei fi la bordul noului XC90, dar nici prea departe de ideal: arsenalul sistemelor de securitate completează una dintre cele mai sigure structuri de rezistenţă din industrie, ansamblul definind doar un prim capitol al misiunii extrem de ambiţioase, recent dezvăluită de oficialii scandinavi: ”până în anul 2020, nici un pasager nu va mai fi ucis sau serios accidentat într-o maşină Volvo“. Nici nu e de mirare, având în vedere că, până atunci, s-ar putea ca majoritatea maşinilor Volvo să se conducă singure; între timp, marele SUV face primii paşi spre şofatul autonom graţie tempomatului adaptiv şi funcţiei de ghidare automată după maşina din faţă, ideală pentru traficul de tip bară la bară.

Alături de el, putem menţiona sistemul de parcare automată (atât pentru locurile paralele cu trotuarul, cât şi cele perpendiculare), o reţea de camere video pentru survolarea împrejurimilor, tehnologia Cross Traffic Alert (alertează şoferul despre maşinile care vin din ambele sensuri, la ieşirea cu spatele dintr-un loc de parcare), binecunoscutele soluţii de menţinere a benzii de circulaţie, de detectare a oboselii şoferului ori de eliminare a unghiului mort din oglinzile retrovizoare, sistemul de prevenire a impactului venit din spate (ce include şi o funcţie de avertizare pentru păstrarea distanţei), sistemul de recunoaştere a semnelor de circulaţie, nelipsita baterie de airbag-uri şi… două premiere mondiale: protecţia în caz de părăsire involuntară a carosabilului şi frânarea automată la intersecţii.

Prima, aşa cum îi spune şi numele, încearcă să atenueze consecinţele unor atari situaţii prin strângerea centurilor de siguranţă în jurul pasagerilor; de asemenea, graţie construcţiei speciale a scaunelor, acestea diminuează şocurile verticale – recepţionate de coloana vertebrală în cazul pătrunderii pe un teren accidentat – cu până la o treime. De partea cealaltă, funcţia de frânare automată la intersecţii opreşte maşina în cazul în care şoferul întoarce în faţa unui vehicul aflat atât de aproape, încât senzorii să detecteze un impact iminent.

Încheiem acest capitol cu o veste bună pentru ceilalţi participanţi la trafic: noua generaţie a sistemului City Safety poate detecta acum nu doar vehicule şi pietoni, ci şi ciclişti; în plus, prevenirea accidentelor prin frânare automată are loc atât pe timp de zi, cât şi noaptea. Şi, poate cel mai important lucru, tehnologia se află pe lista dotărilor standard.

noul volvo xc90

Cu motoarele-n patru

Am lăsat sistemele de propulsie pentru final, dar nu pentru că sunt mai puţin importante, ci dimpotrivă – pentru a pune cireaşa pe tortul lui XC90. Deşi activează într-unul din segmentele premium, tot-teren-ul scandinav aplică o tactică aparent ciudată: nici unul din motoarele oferite nu are mai mult de patru cilindri. Ei bine, doar aparent, căci noua familie Drive-E nu este doar puternică, ci şi extrem de eficientă.

Drept dovadă, prezentăm cazul top-modelului T8: unitatea pe benzină de doi litri cilindree, supraalimentată atât cu compresor mecanic, cât şi turbină este dublată de un motor electric de 80 CP (dedicat punţii spate) pentru un total maxim de 400 CP şi 650 Nm; în schimb, când vine vorba de cumpătare, propulsia oferă 40 km în regim 100% ecologic şi, în rest (potrivit ciclului NEDC), emisii de CO2 de numai 60 g/km.

Dacă nu te tentează propulsiile hibride, atunci ai de ales fie unul din agregatele diesel (D4 cu 190 CP, 400 Nm şi consum mediu de 5 litri/100 km, respectiv D5 cu 225 CP, 470 Nm şi consum mediu de 6 litri/100 km), fie un reprezentant al taberei consumatoarelor de benzină (T5 cu 254 CP şi 350 Nm ori T6 cu 320 CP şi 400 Nm). Nici unul nu va crea rumoare în rândurile amatorilor de SUV-uri ultraperformante, dar nu e mai puţin adevărat că, deocamdată, noul XC90 nu li se adresează. Evident, asta nu înseamnă că nu ştie să exploateze interesul pentru produse sui-generis

noul volvo xc90

The Special One(s)

Vânzările noului Volvo XC90 au debutat cu cele 1.927 de exemplare ale seriei speciale First Edition, ce evocă anul înfiinţării companiei suedeze. Fiecare maşină a putut fi comandă online pe site-ul oficial al mărcii suedeze, preţul versiunii diesel în Germania (cu toate taxele incluse) fiind de 90.200 de euro. Nu e deloc puţin, dar, pe lângă faptul că vorbim despre top-modelul D5 (cuplat, apropo, la o transmisie cu opt trepte), XC90 First Edition a oferit absolut toate dotările posibile (printre ele, o suspensie pneumatică cu cinci moduri de setare, scaune faţă ventilate, încălzire pentru scaunele exterioare de pe rândul al doilea, acţionare electrică pentru scaunele de pe rândul al treilea şi, bineînţeles, sistemul audio Bowers & Wilkins de 1.400 W).

Configuraţia unică a mai inclus plăcuţe cu numărul seriei limitate, câteva logo-uri distincte, un set de jante de 21 de inch şi un habitaclu decorat cu tapiserie din piele Nappa de culoarea chihlimbarului, asortată cu inserţii din lemn de nuc. N-ai reuşit să rezervi unul? Fii pe pace: scrie-ne şi găsim noi o soluţie…

noul volvo xc90

De final

Ca prim reprezentant al noii platforme modulare SPA, ce va deservi tuturor modelelor Volvo de talie medie şi mare, noul XC90 este un imens examen. Aparent, este cel mai competitiv produs pe care industria auto scandinavă l-a creat vreodată, mai ales dacă privim lucrurile prin prisma celor trei ani de dezvoltare; totuşi, uriaşul din Gothenburg mai are de trecut câteva probe de foc, printre care comparativele publicaţiilor de specialitate şi, poate cea mai importantă dintre ele, proba timpului.

Nu ne aşteptăm să-l vedem în oferta dealerilor Volvo alţi 12 ani, însă ne aşteptăm să lupte până la capăt pentru a păstra un loc în topul celor mai apreciate SUV-uri. Aşa cum îi stă bine unui aspirant la gloria Vallhalei automobilistice…

Sursa: Volvo

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array