Porsche 911 Turbo/Turbo S: excepţional, pentru că…

Înainte de toate, noile Porsche 911 Turbo/Turbo S sunt excepţionale pentru că insistă şi reuşesc să înfrunte concurenţa din stratosfera clasei supersport fără a renunţa la două concepte constructive importante în virtutea tradiţiei, implementate încă de la prima generaţie 911: motorul cu numai 6 cilindri (configuraţie boxer) şi amplasarea acestuia în consola din spate.

Acestea fiind spuse, cu atât mai mult îţi vin în gând idei de genul “6 cilindri, dar nu e totuşi cam puţin?” sau “cât vor s-o mai ţină aşa, cu anacronismul ăsta, al motorului pus dincolo de puntea spate?” Ei bine, Porsche, prin 911 Turbo, a furnizat răspunsuri foarte clare la respectivele întrebări: “nu” şi “oricât”.

porsche 911 turbo/turbo s

Alegerea şi rafinarea soluţiilor tehnice, mai importantă ca mărimea în sine a parametrilor

Un motor mai mare ar însemna putere mai mare, dar şi masă mai mare. În plus, devin necesare tot felul de alte supradimensionări, cum ar fi frânele mai ample, suspensii mai robuste sau o caroserie îngreunată de ranforsări. Până la urmă, ceea ce aşteptăm de la o maşină sport este dinamismul şi nu neapărat vreo cifră copleşitoare a puterii maxime, a cuplului motor, a cilindreei sau a preţului (unii sunt impresionaţi în mod special de preţ).

Referitor la dinamism, Porsche 911 Turbo S (cilindree de 3,8 litri, turbo) este capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 3,1 secunde. La atingerea performanţei contribuie modul “overboost” de funcţionare al motorului, fază în care presiunea de supraalimentare creşte cu 0,15 bar vreme de maximum 20 s. Ca urmare, în zona medie a plajei de turaţie, cuplul maxim ajunge la 750 Nm.

Aston Martin V12 Vantage S (cilindree de şase litri, motor aspirat) sau Ferrari 458 Italia (cilindree de 4,5 litri, motor V8 aspirat) nu pot face “suta” atât de rapid. În oferta mărcii italiene există, totuşi, un coupe de serie nelimitată, capabil să atingă 100 km/h în 3,1 s: F12berlinetta, cu motor V12 aspirat de 6,3 litri.

porsche 911 turbo/turbo s

Masa proprie a lui Porsche 911 Turbo S (1.680 kg) este discret mai mare decât a italianului (cu 10-15 kg), însă la modelul german este inclusă şi tracţiunea integrală. În plus, la nivelul transmisiei se asigură optimizarea distribuţiei cuplului motor faţă/spate cu ajutorul dispozitivului electronic PTM (Porsche Torque Management). Gestionarea diferenţialului blocabil din spate revine în sarcina programului PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus).

În funcţionarea suspensiei intervin PASM (Porsche Active Suspension Management), responsabil cu reglarea tăriei amortizoarelor, şi PDCC (Porsche Dynamic Control Chassis), care inhibează oscilaţiile caroseriei. Cine va conduce un Porsche 911 Turbo va fi inevitabil uimit de rularea confortabilă în modul de conducere cotidiană Drive, dar şi de ţinuta de drum cu fermitate tipic competiţională oferită în modul Sport +.

porsche 911 turbo/turbo s

Aerodinamica activă: fără emoţii inclusiv dincolo de 300 km/h

Având o repartiţie a masei pe punţile din faţă şi din spate în proporţie de 39%/61%, Porsche 911 Turbo/Turbo S este asociabil categoriei coupe-urilor cu motor central, deşi agregatul său e în altă parte. Totuşi, fabricarea parţială din aluminiu a caroseriei, mărirea ampatamentului şi avansarea unităţii spre axa virtuală a roţilor spate cu 7 cm în comparaţie cu fosta generaţie au dus la acest rezultat impresionant.

Apoi, în modul de conducere Sport +, intervin efectele sistemului PAA (Porsche Active Aerodynamics), menite să asigure un cât mai eifcient efect deportant. Ca urmare a ridicării şi poziţionării eleronului, la care se adaugă coborârea spoilerului frontal pneumatic, Porsche 911 Turbo beneficiază la viteza de 300 km/h de o apăsare de 44 kg pe puntea faţă şi de 88 kg pe cea spate (în total, 132 kg).

porsche 911 turbo/turbo s

Patru roţi directoare: manevrabilitate de nivel superior

Pentru a descrie cât mai relevant efectele noului sistem cu patru roţi directoare, specialiştii au introdus noţiunea de ecartament virtual. În funcţie de situaţia de mers, orientarea roţilor din spate se poate face la unghiuri cuprinse între 1,5 grade (în direcţie similară roţilor anterioare) şi 2,8 grade (în direcţia inversă roţilor anterioare).

Pentru fiecare dintre roţile posterioare, bracarea este comandată automat prin intermediul unui actuator inclus într-un tirant al suspensiei. La viteze de sub 50 km/h intervine bracarea în sens contrar (până la 2,8 grade), care facilitează manevrele în spaţii limitate, automobilul comportându-se ca şi cum ar avea un ecartament spate virtual mai mic; astfel, traiectoria roţilor spate taie mai puţin din interiorul curbei.

La peste 80 km/h, în schimb, intervine bracarea roţilor spate în sensul celor din faţă, rezultând un ecartament virtual mai mare şi, implicit, o mai bună stabilitate pe traiectorie.

porsche 911 turbo/turbo s

Cui i-e frică de Porsche 911 Turbo/Turbo S?

Mai degrabă, ar trebui pusă întrebarea “cui nu-i i-e frică de Porsche 911 Turbo/Turbo S?”. Am văzut că mărci precum Aston Martin şi Ferrari nu au astăzi în gamă modele de serie pe măsura rivalului german (LaFerrari este serie limitată). Jaguar F-Type R Coupe rămâne, la rândul său, în urmă. Actualul Lamborghini Gallardo are tracţiune integrală, dar nu accelerează la fel de rapid şi nu este la fel de versatil în utilizarea cotidiană ca automobilul german. Abia Lamborghini Aventador (nu şi în variantă roadster) poate să atingă 100 km/h într-un timp mai scurt decât Porsche 911 Turbo S.

Totuşi, cineva a înţeles într-o manieră aparte “lecţia de germană” şi aici e vorba de japonezii de la Nissan, realizatorii coupe-ului Nissan GT-R (motor V6 turbo de 3,8 litri, tracţiune integrală). Samuraiul venit de foarte departe pentru a-l provoca pe Porsche 911 Turbo S la dueluri cronometrate pe bucla nordică a circuitului Nurburgring, a evoluat recent sub forma versiunii Nissan GT-R Nismo (600 CP, 1.720 kg).

porsche 911 turbo/turbo s

Concluzie

Fără a se prevala de artificii stilistice bătătoare la ochi, Porsche 911 Turbo/Turbo S pune la dispoziţia oricărui posesor de carnet categoria B un potenţial dinamic foarte apropiat de domeniul competiţional. Mai mult: datorită consumului de benzină relativ redus, modurilor de conducere cu profil diferit şi oferirii unui habitaclu cu 2+2 locuri, coupe-ul de vârf al mărcii Porsche poate prelua inclusiv rolul de automobil de uz cotidian.

Inevitabil, preţul modelelor Porsche 911 Turbo/Turbo S este pe măsura acestui statut de superioritate tehnică declarată. Mai mult decât în alte cazuri, însă, se simte că la Porsche plăteşti performanţă perfect integrată şi nu materiale exotice de finisare, opţiuni decorative sau vreo supralicitare a imaginii de marcă.

Sursa: Porsche

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array