Scapă ieftin de timbrul de mediu: sfaturi utile

Categoric, timbrul de mediu ridică cele mai mari probleme la înmatricularea unei maşini aduse din afara ţării. Actuala metodă de taxare a gradului de poluare, introdusă în primăvara acestui an, a provocat nenumărate dezbateri şi discuţii contradictorii, însă, în ciuda logicii îndoielnice, are statut de lege. Deci, trebuie respectată. Pe de altă parte, există soluţii de minimizare a impactului financiar. Drept pentru care, în cele ce urmează, îţi propunem o dezbatere, credem noi, interesantă: cum se scapă ieftin de timbrul de mediu.

Înainte de toate, să recapitulăm regulile jocului:

– pentru înmatricularea maşinilor Euro 3 şi Euro 4 se plăteşte cu 10% mai mult decât înaintea instituirii actualei formule de calcul;
– pentru maşinile Euro 2 se plăteşte cu 60% mai puţin;
– pentru maşinile Euro 1 se plăteşte cu 80% mai puţin;
– pentru maşinile non-Euro, se plăteşte cu 90% mai puţin;
– pentru maşinile Euro 5 se plăteşte o sumă similară;
– pentru maşinile Euro 6, cele cu motorizări electrice şi hibride, dar şi cele istorice nu se plăteşte timbrul de mediu.

Aşadar, cele mai afectate categorii de autoturisme sunt cele Euro 3 şi Euro 4, adică taman cele vizate, în special, de clienţii români. Luând în considerare acest aspect, se pot enunţa două soluţii cu caracter general:

– fie se urmăreşte achiziţionarea unei maşini cu motorizare Euro 5, purtătoare a unui timbru de mediu care, în funcţie de cilindree, vechime şi grad de poluare, poate reprezenta o pondere infimă din valoarea vehiculului;

– fie se merge pe mâna unui automobil cu motorizare Euro 4, caz în care trebuie aflat echilibrul ideal între cilindreea agregatului, vechimea vehiculului şi, bineînţeles, cantitatea de dioxid de carbon emanată la fiecare kilometru parcurs.

Acestea fiind spuse, să vedem cum se prezintă situaţia unui SUV de talie mare.

Logo Audi TDI timbrul de mediu

Audi Q7

În cazul modelelor din primii ani de fabricaţie (de pildă 2006 şi 2007), nu prea există cale de scăpare: motorizările Euro 4, fie că vorbim despre popularul 3.0 TDI, fie că le avem în vedere pe cele exotice – 3.6 FSI, 4.2 FSI sau 4.2 TDI –, au costuri de înmatriculare foarte mari. De exemplu, unui Q7 fabricat în 2007, echipat cu turbodieselul de trei litri şi 233 CP, i se aplică un timbru de mediu de 6.605/7.383 de euro (în funcţie de luna producţiei).

Şi în cazul lui 3.6 FSI, cel mai mic propulsor pe benzină din gama iniţială, lucrurile stau aproape la fel de prost: în funcţie de luna fabricaţiei, timbrul de mediu poate costa 4.728 sau 5.284 de euro. În consecinţă, singurele soluţii viabile rămân motorizările Euro 5: chiar dacă intră în echiparea unor maşini mai noi – deci, ceva mai scumpe –, suplimentul bănesc devine o investiţie făcută în interesul clientului, nu un cost achitat la comanda statului.

De exemplu, acelaşi diesel de trei litri cilindree, dar în versiune Euro 5 (lansarea a avut loc în vara lui 2008, cu un an înaintea introducerii normei pentru care a fost pregătită), solicită plata unui timbru de mediu de numai 432 de euro. Iar, diferenţa de preţ dintre un Audi Q7 3.0 TDI Euro 4, fabricat în 2006-2007 şi un model 3.0 TDI Euro 5, construit în 2009-2010 este de circa 7.000-8.000 de euro – asemănătoare cu cea dintre valorile timbrelor de mediu.

Până şi marele 4,2 TDI Euro 5 are un cost de înmatriculare absolut decent: 928 de euro. Cât despre versiunea “Clean Diesel”, ce respectă normele Euro 6 încă neintrate în vigoare, ce să mai vorbim: potrivit legii, aceasta scuteşte clientul de orice plată suplimentară.

Dar iată care sunt sumele care trebuiesc plătite pentru fiecare versiune în parte*:

Versiuni pe benzină

3.6 FSI (Euro 4) – 4.728-6.211 euro
4.2 FSI (Euro 4) – 4.388-6.534 de euro
3.0 TFSI (Euro 5) – 340-508 euro

Versiuni diesel

3.0 TDI (Euro 4) – 6.605-8.678 de euro
3.0 TDI (Euro 5) – 432-758 de euro
3.0 TDI Clean Diesel (Euro 6) – 0 euro
4.2 TDI (Euro 4) – 8.416-10.231 de euro
4.2 TDI (Euro 5) – 1.091-1.629 de euro
6.0 TDI (Euro 5) – 1.243-2.005 euro

*Valori orientative

Alternativa

Motorizările Euro 5 sunt, în mod cert, soluţia de urmat în cazul în care vizezi achiziţia unui Audi Q7 second-hand. Totuşi, chiar dacă vorbim despre o creştere a preţului doar în favoarea clientului, situaţia se poate defini, în esenţă, ca alegerea răului mai mic. Cu alte cuvinte, degeaba vorbim de bani investiţi în maşină, nu în timbrul de mediu, dacă suma finală depăşeşte bugetul alocat.

În acest caz, care este soluţia? Simplu: un SUV Audi mai compact. Respectiv, Q5. Care, pe lângă preţul inferior, oferă avantajul unor motorizări mai mici – de doi litri, diesel (TDI) şi pe benzină (TFSI) –, mult mai uşor de suportat atât din punctul de vedere al timbrului de mediu, cât şi al impozitului anual. De exemplu, înmatricularea unui Audi Q5 2.0 TDI fabricat în 2009 obligă la plata unui timbru de mediu de doar 194 de euro.

Logo BMW xDrive40d timbrul de mediu

Ce oferă BMW şi Mercedes?

La BMW, situaţia lui X5 este aproape identică cu cea a lui Audi Q7: vechiul model, fabricat din 2006 şi până acum câteva luni, a oferit propulsoare diesel şi pe benzină de minimum trei litri. Mai întâi pe cele înscrise în norma de poluare Euro 4, apoi pe cele revizuite, de categorie Euro 5.

În consecinţă, şi timbrul de mediu are valori foarte asemănătoare; deci, nu putem decât să repetăm sfatul dat în cazul tot-teren-ului din Ingolstadt: orientează-te către versiunile Euro 5. Cu o mică precizare: BMW X5 oferă avantajul propulsoarelor diesel dublu-supraalimentate. Care, la o cilindree similară cu a lui Q7 3.0 TDI (2.993 cmc, faţă de 2.967 cmc în cazul gigantului Audi), oferă performanţele lui… Q7 4.2 TDI.

Aşadar, înscrii un super-diesel plătind timbrul de mediu al versiunii de bază (diferenţa dintre un X5 xDrive30d Euro 5 şi X5 xDrive35d Euro 5 este de aproximativ 80 de euro) şi, în plus, rămâi sub baremul critic al celor 3.000 cmc, atât de importanţi în calcului impozitului anual. Asta nu înseamnă, pe de altă parte, că trebuie să nesocoteşti alternativa SUV-ului mai compact. Care, în cazul lui BMW, poartă, evident, logo-ul X3.

La Mercedes M-Klasse, în schimb, situaţia este ceva mai interesantă. Şi asta pentru că actualul model, lansat în 2011, oferă soluţia ideală din punct de vedere al timbrului de mediu şi impozitului anual: motorul diesel de 2.143 cmc, aparţinând normei de poluare Euro 6. Aşadar, 0 (zero) euro timbru de mediu şi un impozit anual sensibil mai mic decât al modelelor echipate cu motoare de trei litri.

Din păcate, unitatea de 2,1 litri nu este disponibilă şi pe vechiul M-Klasse; pe de altă parte, ML W164 a propus, începând cu 2009, varianta 350 BlueTEC. Care, precum versiunea Clean Diesel de la Audi Q7 3.0 TDI, se înscrie în norma de poluare Euro 6. În rest, discuţia despre alegerea unei motorizări sau a alteia se poartă pe aceleaşi coordonate ca şi în cazul lui Q7 şi X5: evită modelele din primii ani de fabricaţie, pentru a nu fi nevoit să plăteşti timbrul de mediu la valorile impuse de norma Euro 4.

Cât despre sumele care trebuiesc plătite pentru diversele motorizări ale lui BMW X5 şi Mercedes ML, acestea sunt următoarele*:

BMW X5

Versiuni pe benzină

3.0si/xDrive30i (Euro 4) – 5.715-6.387 euro
4.8i (Euro 4) – 4.679-5.230 de euro
M (Euro 5) – 1.356-1.968 de euro
xDrive35i (Euro 5) – 871-1.196 de euro
xDrive48i (Euro 4) – 5.748-6.212 de euro
xDrive50i (Euro 5) – 1.317-1.769 de euro

Versiuni diesel

3.0d/xDrive30d (Euro 4) – 4.455-5.416 de euro
3.0sd (Euro 4)/xDrive35d – 5.060-6.151 de euro
xDrive30d (Euro 5) – 508-683 de euro
xDrive40d (Euro 5) – 580-779 de euro

Mercedes M-Klasse (W164)

Versiuni pe benzină

350 4Matic (Euro 4) – 3.969-5.028 de euro
350 4Matic (Euro 5) – 1.109-1.289 de euro
500 4Matic (Euro 4) – 4.605-5.833 de euro
500 4Matic (Euro 5) – 1.166-1.473 de euro
63 AMG 4Matic (Euro 4) – 6.413-8.425 de euro

Versiuni diesel

280 CDI 4Matic (Euro 4) – 4.317-6.863 de euro
300 CDI 4Matic (Euro 4) – 6.322-6.831 de euro
300 CDI 4Matic(Euro 5) – 827-887 de euro
320 CDI 4Matic(Euro 4) – 4.388-6.978 de euro
350 BlueTEC 4Matic (Euro 6) – 0 euro
350 CDI 4Matic (Euro 5) – 868-932 de euro
420 CDI/450 CDI 4Matic (Euro 4) – 7.047-9.709 euro

Mercedes M-Klasse (W166)

Versiuni pe benzină

ML 350 BlueTEC BlueEfficiency (Euro 5) – 766-1.065 de euro
ML 63 AMG (Euro 5) – 1.467-1.857 de euro

Versiuni diesel

ML 250 BlueTEC (Euro 6) – 0 euro
ML 350 BlueTEC (Euro 6) – 0 euro

*Valori orientative

Logo Mercedes BlueTEC timbrul de mediu

Ce cumperi?

Strict din punctul de vedere al timbrului de mediu, răspunsul la întrebarea de mai sus este cât se poate de evident: fie un model scutit de plată (Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel sau Mercedes ML 250 BlueTEC), fie o maşină care nu obligă la achitarea unei sume indecente (de exemplu BMW xDrive30d). Şi totuşi – la acest nivel, nu putem sugera etichete de genul “Cel mai ieftin”…

Fie pentru că trebuie să ţinem cont de respectarea unui statut, fie că, pur şi simplu, ne aşteptăm la intervenţia unor factori de natură subiectivă, avem obligaţia să reliefăm o alegere cât mai echilibrată, care să răspundă şi la alte întrebări decât cele referitoare la cheltuielile de înmatriculare. Caz în care, de exemplu, recomandăm puţinilor rămaşi în tabăra anti-diesel pe Audi Q7 3.0 TFSI. Dar şi pe omologul 3.0 TDI (evident, Euro 5), preferatul armadei de fani ai consumatoarelor de motorină.

Motivele nu sunt greu de dedus: ambele sunt prietenoase cu buzunarul clientului, atât în privinţa consumului şi întreţinerii generale, cât şi a impozitului anual. În plus, datorită supraalimentării, oferă suficient cuplu pe o plajă largă de turaţii, ceea ce se traduce prin performanţe decente (chiar cu tentă sportivă în cazul lui Q7 3.0 TFSI) şi uşurinţă în exploatare.

Evident, dacă banii nu sunt o problemă, poţi viza oricând achiziţia unui Q7 4.2 TDI sau chiar a monstruosului 6.0 TDI (500 CP, 1.000 Nm); totuşi, este important să iei în calcul şi rata devalorizării, care, în cazul acestor modele, atinge cote alarmante.

Nu acelaşi lucru se poate spune şi despre X5 xDrive40d Euro 5, de departe cea mai cerebrală alegere din gama SUV-ului BMW. Desigur, puriştii vor fi mult mai atraşi de un xDrive35i sau chiar de versiunile V8, dar nici măcar ei nu pot ignora avantajele – de costuri şi performanţe – pe care le are un diesel de 306 CP şi 600 Nm.

Just, dar se poate şi mai bine: Mercedes ML oferă trei motorizări Euro 6 (două în gama actualului model, una pe generaţia trecută), printre care recomandarea noastră: 350 BlueTEC. Unul dintre cele mai reuşite propulsoare din clasa sa de cilindree, dieselul de trei litri produce, în cea mai recentă variantă, 258 CP şi 650 Nm – exact cât să satisfacă majoritatea gusturilor. În mod cert, în ceea ce-l priveşte, norma Euro 6 vine mai mult ca un bonus…

Clase de emisii (benzină/diesel)

Non-euro (până în iulie 1992)
Euro 1 (din iulie 1992)
Euro 2 (din ianuarie 1996)
Euro 3 (din ianuarie 2000)
Euro 4 (din ianuarie 2005)
Euro 5 (din septembrie 2009)
Euro 6 (din septembrie 2014)

Surse: Audi, BMW, Mercedes, Wikipedia, Timbrul de mediu

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array