Sistemele Dual View: două ecrane într-unul singur

Fiecare dintre noi îşi doreşte o maşină bine dotată, dar ce se întâmplă atunci când tehnologiile sunt mai mult spectaculoase decât utile? Ba, mai mult, incomodează. Ecranele sistemelor de infotainment, de exemplu: sunt din ce în ce mai mari, oferă imagini din ce în ce mai clare, iar lista surselor la care sunt conectate este tot mai stufoasă. Din păcate, un display poate reda, să zicem, fie grafica sistemului de navigaţie, fie imaginile unui post TV; niciodată, însă, pe amândouă. Asta, bineînţeles, dacă nu vorbim de sistemele Dual View.

Problema e simplă: şoferul doreşte să se asigure că urmează ruta corectă, pasagerul din dreapta vrea să-şi omoare plictiseala cu un film bun. Dacă omul aflat în spatele volanului cedează, iar ecranul se transformă într-un nu foarte mic televizor, atenţia sa poate fi distrasă. Cu urmările de rigoare. În consecinţă, o serie de companii din domeniul electronic au gândit un sistem ingenios, ce permite vizionarea a două imagini pe acelaşi display. În cele ce urmează, îţi dezvăluim ce se ascunde în spatele “magiei”…

sistemele dual view

Soluţia lui Sharp

Poate contrar aşteptărilor, Sharp devenea, în 2005, producătorul celui dintâi ecran Dual View; în acelaşi an, Toyota Alphard – un MPV dedicat pieţei nipone – îl menţiona în catalogul dotărilor, devenind prima maşină ce propunea o asemenea tehologie. Potrivit lui Jonathan Mather, cercetător-şef la laboratoarele Sharp din Europa, sistemul companiei japoneze a necesitat patru ani de dezvoltare, iar, în ceea ce priveşte obiectivul vizat, s-a urmărit taman găsirea unei soluţii care, dincolo de spectaculozitate, să prevină distragerea şoferului.

Pe scurt, Dual View este conceput de aşa natură, încât şoferul şi pasagerul din dreapta să poată viziona, în acelaşi timp şi pe acelaşi ecran, două imagini 2D diferite (urmând exemplul de mai sus, cel de la volan poate urmări indicaţiile sistemului de navigaţie, iar, pasagerul, un program TV). Acest lucru este posibil datorită aşa-numitei bariere de paralaxă, ce permite ca lumina fiecărui pixel să fie separată pe două direcţii.

Astfel, în funcţie de poziţia avută faţă de ecran, se pot urmări informaţii diferite livrate simultan. Evident, sistemele Dual View necesită un proces de fabricaţie de o precizie incredibilă, cea mai mică eroare de proiectare şi/sau asamblare putând avea un efect dezastruos asupra calităţii imaginii. De exemplu, este suficient ca 0,5% din cantitatea de lumină emisă pe una din cele două direcţii să se disperseze la nivelul celeilalte direcţii, pentru a rezulta o aşa-numită “imagine fantomă” (practic, un negativ al informaţiei video emise).

sistemele dual view

Replica lui Bosch

La patru ani de la prezentarea sistemului Sharp – aşadar, în 2009 –, a venit rândul gigantului german Bosch să ofere o tehnologie Dual View. Primele modele care au beneficiat de pe urma ei au fost purtătoarele logo-ului Mercedes (în catalogul fabricantului din Stuttgart, ecranul a fost rebotezat Splitview): apoi, în 2010, grupul Jaguar/Land Rover a implementat-o atât pe fostul Range Rover, cât şi pe limuzina de lux XJ. Ulterior, Dual View a ajuns şi în echiparea mai micului Evoque.

Luând cazul sistemului dezvoltat pentru Mercedes, cele două imagini oferite de ecranul TFT-LCD sunt distribuite pe coloane de pixeli adiacente. În funcţie de unghiul din care este privit display-ul, doar coloanele corespunzătoare imaginii din stânga sau imaginii din dreapta sunt afişate (pentru aceasta, este utilizată o aşa-numită “mască” – un filtru special poziţionat deasupra ecranului).

Bijuteria high-tech este definitivată cu un algoritm software patentat, ce garantează, cităm, “o imagine perfectă indiferent de unghiul din care este privită”. Îi credem pe cuvânt…

Concluzie

Sistemele Dual View nu sunt încă perfecte, chiar firmele producătoare susţinând că există loc de ameliorare atât în privinţa calităţii imaginilor, cât şi în cea a rapidităţii software-ului.

Pe de altă parte, e limpede faptul că, pe măsură ce display-urile sistemelor de infotainment redau informaţiile a din ce în ce mai multe surse, acesta este drumul care trebuie urmat. Atât din punctul de vedere al laturii utile, cât şi al securităţii pasagerilor. Asta, cel puţin, până când nu se vor gândi la ceva şi mai relevant.

Surse: Mercedes-Benz, Motor Authority, Humans Invent, Just-Auto, Bosch

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array