Supraalimentarea electrică Audi: între două lumi

Să ne înțelegem: era propulsiilor 100% ecologice e încă departe. Sunt atâtea lucruri de rezolvat între timp, încât utopiile SF hollywoodiene, fără arderi de hidrocarburi, vor fi de actualitate și în următoarele decenii. Nu e mai puțin adevărat, însă, că autoturismele au șanse mai mari să renunțe la „aurul negru”, înaintea altor mijloace de transport (pasageri ori mărfuri). Iar această perioadă de tranziție – pe care o vom boteza, probabil, „Epoca hibrizilor” –, nu va fi, în ciuda startului anost, de tristă amintire pentru pasionați. Totul e ca și respectivii să fie mai deschiși în privința viitoarelor tehnologii, așa cum este supraalimentarea electrică Audi.

Producătorul din Ingolstadt, se știe, este un mare admirator al motoarelor diesel. Drept dovadă, tocmai a sărbătorit 25 de ani de la apariția primului agregat ștanțat cu arhicunoscutul logo TDI (un consumator de motorină de 2,5 litri și 120 CP, instalat pe Audi 100). În tot acest timp, ne-a impresionat deseori cu realizările sale, fie că vorbim despre cele dedicate pieței „civile” (cum ar fi giganticul V12 de 500 CP și 1.000 Nm montat sub capota lui Q7), fie despre cele care i-au adus atâtea victorii la Le Mans. Recent, însă, prototipurile e-tron au sugerat o schimbare bruscă de strategie, pașii rapizi făcuți în direcția motorizărilor electrice determinându-i pe mulți să creadă că dinastia „superdiesel”-urilor este pe cale să se încheie. Nimic mai fals…

supraalimentarea electrică audi

Chiar anul trecut, Audi și-a adus aminte că fabrica, la un moment dat, cel mai puternic consumator de motorină din lume; ca atare, la Salonul Auto de la Paris, a prezentat conceptul a ceea ce… ar putea deveni Q7, în cazul în care va trece printr-o foarte severă cură de slăbire: nanuk quattro. Un soi de metis între un supercar cu motor central și un tot-teren pregătit să „rezolve” Dakar-ul, nanuk era animat de un V10 TDI chiar mai vânjos decât V12-le lui Q7: 544 CP (în loc de 500; cuplul maxim rămânea la 1.000 Nm). De doar 3,8 secunde avea nevoie mega-crossover-ul să atingă 100 km/h, iar, dacă ar fi fost dezlănțuit pe o lungă și foarte dreaptă peliculă de asfalt, ar fi atins o viteză maximă de 305 km/h.

Cu adevărat impresionant, dar… se poate și mai bine. Iar, pentru asta, este nevoie de ajutorul electricității. După cum au demonstrat-o Audi A6 TDI Concept și Audi RS 5 TDI Concept.

supraalimentarea electrică audi

Alianțe nebănuite

După cum bine știi, orice purtător al acronimului TDI primește un plus consistent de forță din partea unui sistem de supraalimentare cu unul sau două turbocompresoare, la rândul lor dependente de energia gazelor de eșapament. Ei bine, prototipurile dezvăluite de Audi la aniversarea a 25 de ani de motoare diesel au venit cu o noutate absolută: compresorul electric. Așadar, în loc să vedem un sistem de „dopaj” acționat de arborele cotit (care, oricum, ar fi fost „Wow!”), am fost martorii implementării unui mecanism pus în funcțiune de un agregat 100% „eco”.

Instalarea sa nu presupune dispariția supraalimentării clasice, cu turbocompresor, ci completarea acesteia acolo unde randamentul este mai slab: la turații joase. Altfel spus, la regimurile la care fluxul gazelor de evacuare nu oferă destulă energie pentru a învârti cu aplomb palele turbinei, mica unitate electrică, furnizoare a șapte kW, duce rotorul compresorului la turație maximă… în doar 250 de milisecunde! Recte, ceva mai mult decât clipitul din ochi.

supraalimentarea electrică audi

Rezultatul? Legată în serie la un sistem monoturbo, așa cum este cel din dotarea lui A6 TDI concept, inedita tehnologie facilitează obținerea a 326 CP și 650 Nm – cu 54 CP și 50 Nm mai mult decât va dezvolta cea mai energică versiune a viitorului 3.0 TDI clean diesel (oferită clienților lui A6 facelift și A7 Sportback facelift). Practic, e nevoie de varianta cu două turbine a respectivului propulsor, botezată „competition”, pentru a egala numărul de cai și newton-metri; pe de altă parte, compresorul electric poate face echipă și cu un motor bi-turbo.

Așa este cazul unității 3.0 TDI instalate pe RS5 TDI Concept, capabilă să dezvolte 385 CP și 750 Nm. Așadar, 128,3 CP/litru pentru cel mai puternic diesel cu șase cilindri din lume și un potențial maxim similar cu al mult mai masivului V8 diesel, pus la dispoziția clienților lui Audi A8. Iar rezultatele sunt pe măsură: 0-100 km/h în doar patru secunde – cu, atenție, 0,7 secunde mai iute decât foarte sportivul RS4! Partea cea mai bună, însă, abia acum vine: potrivit surselor neoficiale, este aproape sigur că motoarele diesel potențate cu compresoare electrice vor fi disponibile pe viitoarele generații ale top-modelelor fabricantului bavarez (A8, respectiv Q7). Abia așteptăm și o versiune pentru marele V10…

Toate bune și frumoase, dar de unde vine energia?

supraalimentarea electrică audi

Înaltă tensiune

O tehnologie nouă necesită soluții inedite de implementare, iar compresorul electric nu face excepție. Energia necesară funcționării sale este recuperată, în bună măsură, în timpul rulării în modul „coasting” (motorul este decuplat de transmisie la anumite viteze, dacă șoferul nu apasă pedala de accelerație); totuși, spre deosebire de alte dispozitive, livrarea ei se face prin intermediul unui sistem electric separat, de 48 de volți! Instalația are propria baterie litiu-ion, iar legătura la circuitul clasic, de 12V, se face prin intermediul unui convertor DC/DC.

Acesta este doar un început, căci avantajele „înaltei tensiuni” sunt atât de mari – cu ajutorul ei, se pot alimenta consumatori electrici de înaltă performanță, greu de susținut cu un sistem de 12V –, încât Audi lucrează deja la implementarea unui circuit de 48V generalizat, care-l va completa pe cel clasic pe viitoarele modele. Împreună cu bateria litiu-ion și alternatorul capabil să livreze până la 10 kW (de trei ori mai mult decât un dispozitiv obișnuit), sistemul de 48V ajută inclusiv la combaterea poluării, diminuând nivelul de noxe cu până la 10 g de CO2 la fiecare kilometru. Sau, dacă vrei, economisind 0,4 litri de combustibil la fiecare 100 km.

supraalimentarea electrică audi

Concluzie

Viitorul aparține propulsiilor ecologice și conducerii autonome, dar, până atunci, va mai trece o vreme în care… nu ne vom plictisi. Garantat: hypercar-urile hibride uluiesc deja cu performanțele lor (și încă nu l-am cunoscut pe succesorul lui Bugatti Veyron, a cărui motorizare, de asemenea benzină-electrică, se spune că va dezvolta 1.500 CP), iar, în sectoarele ceva mai „pământene”, producătorii concep noi și noi soluții de eficientizare a propulsiilor clasice. Printre ele și Audi cu al său compresor electric, gata să revoluționeze încă o dată tabăra unităților diesel. Pregătește-te, așadar, să vrei un TDI…

Sursa: Audi

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array