SUV-urile compacte premium diesel: care are cel mai bun motor?

În ultimul timp, în ceea ce priveşte popularitatea, SUV-urile – inclusiv SUV-urile compacte premium diesel – bat noi şi noi recorduri. Încă nu se ştie exact dacă succesul lor este bazat pe caracterul polivalent, statutului pe care îl conferă celui de la volan, senzaţiei de siguranţă transmise ocupanţilor sau abilităţilor decente pe drumuri deteriorate, dar cert este faptul că statisticile relevă o creştere constantă în vânzări. Mai mult, acest trend se înregistrează în timp ce piaţa auto, cel puţin cea la nivel European, cunoaşte o perioadă destul de problematică.

Istoria SUV-urilor moderne are o evoluţie uşor atipică. Ideea acestui tip de maşină a fost cristalizată la mijlocul anilor ’90, mai exact în 1994, de Toyota RAV4, dar succesul a fost marcat abia după anii 2000 de SUV-urile premium full-size, precum Mercedes-Benz ML, BMW X5 şi Audi Q7.

Ulterior, încercând să acopere cererea din ce în ce mai mare a clienţilor, a urmat o explozie de modele venită din partea tuturor constructorilor auto. Astfel, acum avem SUV-uri de toate dimensiunile şi formatele, de la micuţul MINI Countryman şi până la uriaşul Mercedes GL, ce propune şapte locuri. De asemenea, cei care doresc mai multă sportivitate, au la dispoziţie crossover-e cu accente de coupe, cu pavilionul plonjat puternic spre spate.

SUV-urile compacte premium diesel

Totuşi, cum excesele nu sunt binevenite, indiferent de direcţia în care merg, ne vom referi în continuare la SUV-urile din categoria compactă. Adică, de dimensiuni nici prea mari, nici prea mici, potrivite locurilor de parcare mai strâmte din marile oraşe; în acelaşi timp, nu se neglijează confortul indispensabil călătoriilor mai lungi. Totuşi, vom restrânge cercul la modelele premium, pentru că, în definitiv, dacă tot vizezi un reprezentant al aceastei categorii, parcă merită efortul financiar de a afişa sigla unui constructor auto cu reputaţie.

Indiferent de gusturi şi preferinţe, un SUV care se respectă ar trebui să aibă sub capotă un motor diesel cu resurse bune de cuplu şi o transmisie automată. Această combinaţie îl va scuti pe şofer de bătăile de cap date de acţionarea mai pretenţioasă a ambreiajului (în cazul în care se parcurg suprafeţe de teren problematice), va oferi resurse de putere generoase încă de la turaţii reduse şi, bineînţeles, va ţine consumul de combustibil la valori decente, concomitent cu etalare unor prestaţii dinamice mulţumitoare.

De asemenea, şi tracţiunea integrală este o necesitate, altfel o bună parte a polivalenţei pe care o oferă garda la sol superioară va fi irosită. Astea fiind zise, hai să aruncăm o privire asupra a ceea ce au de oferit constructorii auto premium în categoria SUV-urilor compacte. Referitor la cilindree, ne vom concentra atenţia pe motoarele mai mici de 2,5 litri, pentru a evita sporirea inutilă a costurilor de exploatare.

SUV-urile compacte premium diesel

Audi Q5

În funcţie de disponibilitatea transmisiei automate şi tracţiunii 4×4, oferta comercială propune patru versiuni mari şi late, bazate pe dieselul 2.0 TDI (acesta este oferit în două trepte de putere: 150 şi 177 CP). Preţurile pleacă de la 36.100 de euro pentru motorizarea de bază, care, în lipsa unei tracţiuni integrale, consumă doar 5,3 l/100 km. Varianta integrală, dotată cu sistem 4×4 quattro, se bazează pe un diferenţial central de tip Torsen (motorul este amplasat longitudinal) şi ridică „ştacheta” preţului cu 2.780 de euro. De asemenea, inclusiv consumul mediu creşte cu 0,9 l/100 km, până la 6,2 l/100 km.

Cutia de viteze S tronic, cu dublu ambreiaj şi şapte trepte, poate fi comandată doar în cazul motorizării de 177 CP, având un cost de 2.330 de euro. Astfel, cei care nu sunt dispuşi la compromisuri şi doresc o maşină cu tracţiune integrală şi cutie de viteze automată, ar trebui să aibă pregătită suma de 44.520 de euro. În ciuda preţului uşor piperat, partea bună este dată de consumul de combustibil de doar 6 l/100 km, aflat la acelaşi nivel cu versiunea „manuală” a aceluiaşi motor (preţ: 42.190 de euro).

La fel ca în cazul celorlalte modele din portofoliu, Audi îl înzestrează pe Q5 cu o serie întreagă de calităţi care au darul de a-i mulţumi atât pe cei care caută confortul absolut, cât şi pe cei interesaţi de sportivitate. Rezultatul este o ţinută de drum echilibrată, ce nu reuşeşte, însă, să smulgă prea multe zâmbete.

SUV-urile compacte premium diesel

Comportamentul dinamic cade prea mult în păcatul siguranţei şi prezintă un comportament uşor subvirator, anulat totuşi rapid de sistemul quattro foarte eficient. Iar transmisia automată S tronic încântă prin schimbările rapide ale rapoartelor, dar are mici sincope în a intui reacţiile şoferului, fiind, câteodată, prinsă pe picior greşit.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
2.0 TDI 1.968 150/4.200 320/1.750 5,3 10,9 36.100
2.0 TDI    quattro 1.968 150/4.200 320/1.750 6,2 10,8 38.880
2.0 TDI   quattro 1.968 177/4.200 380/1.750 6 9 42.190
2.0 TDI quattro S tronic 1.968 177/4.200 380/1.750 4,6 8,2 36.790

 

Plusuri

  • Tren de rulare echilibrat
  • Finisare excelentă
  • Tracţiune integrală eficientă

Minusuri

  • Transmisie automată oferită doar în cazul motorizării de 177 CP
  • Direcţie cu asistare pronunţată
  • Cuplu motor mic la unitatea de bază

SUV-urile compacte premium diesel

BMW X3

De curând, SUV-ul bavarez a trecut printr-un uşor facelift, ce i-a imprimat un look similar cu al fratelui mai mare X5. Totodată, gama de propulsoare a fost revizuită, motorul versiunii 20d fiind complet nou.

Acesta stabileşte noi standarde dinamice şi de consum în clasa din care face parte, accelerând până la 100 km/h în doar 8,1 secunde şi având un consum declarat de 5,2 l/100 km (în cazul transmisiei automate). Surprinzător, graţie noii funcţii „sailing” (motorul se decuplează automat de la transmisie atunci când pedala de acceleraţie este eliberată), versiunea este chiar mai economică decât motorizarea omonimă cu transmisie manuală, care afişează un consum de 5,4 l/100 km.

În rest, oferta de propulsoare a rămas aceeaşi. Respectiv, avem un motor de bază, 18d, disponibil exclusiv cu tracţiune spate – dar care oferă posibilitatea optării pentru o transmisie automată performantă marca ZF, cu opt trepte de viteză –, şi noul 20d, livrat standard cu tracţiunea integrală. Deocamdată, preţurile pentru modelul cu facelift nu sunt cunoscute, debutul comercial urmând a avea loc în scurt timp.

SUV-urile compacte premium diesel

BMW X3 nu se recomandă ca fiind un SUV, ci un SAV – Sports Activity Vehicle. Asta înseamnă că aptitudinile pe drumuri accidentate au fost sacrificate pe altarul unei ţinute de drum sportive. De la volan, maşina nu îşi trădează deloc gabaritul, răspunzând extrem de repede la comenzile şoferului. Această a doua generaţie, lansată pe piaţă în 2010, este şi simţitor mai mare decât precedenta, astfel că nu mai poate fi criticată pentru interiorul înghesuit. Mai mult, după facelift, o serie întreagă de sisteme noi de asistare a şoferului pot fi comandate opţional, printre acestea găsindu-se cel de parcare automată, echipamentele de conectivitate intrate sub umbrela ConnectedDrive, tempomatul adaptiv cu funcţie de oprire, Head-Up Display-ul color şi aşa mai departe.

În concluzie, versiunea X3 xDrive20d, singura cu tracţiune integrală şi transmisie automată, se înscrie cu brio în tiparul SUV-ului compact ideal, fiind în acelaşi timp eficientă şi performantă.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
X3 sDrive18d 1.995 143/4.000 360/1.750 5 9,5
X3 sDrive18d automat 1.995 143/4.000 360/1.750 5,1 9,8
X3 xDrive20d 1.995 190/4.000 400/1.750 5,4 8,1
X3 xDrive20d automat 1.995 190/4.000 400/1.750 5,2 8,1

 

Plusuri

  • Gamă de motoare foarte performantă
  • Tren de rulare dinamic
  • Transmisie automată excelentă

Minusuri

  • Sistem 4×4 eficient, dar cu comportament de tracţiune spate
  • Amortizoare uşor cam rigide
  • Aptitudini off-road reduse

SUV-urile compacte premium diesel

Mercedes-Benz GLK

Bazat pe platforma tehnică a vechii generaţii C-Klasse, GLK propune aceaşi paletă de propulsoare. De fapt, este vorba despre longevivul diesel de 2,2 litri oferit în trei trepte de putere: 143, 170 şi 204 CP. La baza gamei avem versiunea 200 CDI disponibilă exclusiv cu tracţiune spate şi transmisie manuală cu şase rapoarte, care, momentan, nu se importă în România (dar, bineînţeles, se poate aduce pe bază de comandă).

„Media” 220 CDI dă libertatea clienţilor de a opta pentru transmisia automată 7G-Tronic şi tracţiunea integrală 4MATIC, dotări oferite la pachet (pe anumite pieţe). Cum viziunea noastră asupra SUV-ului ideal le include pe amândouă, nu vedem nici un inconvenient în inflexibilitatea celor de la Mercedes, iar preţul suplimentar, de doar 3.311 euro, reprezintă încă un argument convingător.

Totodată, GLK 220 CDI este oferit şi într-o versiune ecologică, denumită BlueTEC, ce respectă norma de poluare Euro 6, dar care costă cu peste 2.500 de euro în plus. Deci, în afara cazului în care sunteţi un ecologist convins (la o maşină nouă, timbrul de mediu pentru modelul Euro 5 este de numai 400 de euro), această opţiune nu merită, având în vedere că cifrele de performanţă şi consum sunt identice cu cele ale variantei normale.

SUV-urile compacte premium diesel

Versiunea de top a dieselului cu patru cilindri, GLK 250 BlueTEC 4MATIC, dezvoltă 204 CP şi reuşeşte să realizeze sprintul până la 100 km/h în doar opt secunde. După cum era de aşteptat, transmisia automată şi sistemul 4×4 nu lipsesc din dotarea standard, dar şi preţul e destul de piperat: cu aproape 5.000 de euro mai mare decât în al modelului 220 CDI 4MATIC.

În rest, GLK reuneşte trăsăturile de SUV într-un format ceva mai compact decât al principalilor competitori, având o lungime de doar 4.535 mm (mai mică cu 12 cm decât în cazul lui BMW X3). Pentru optimişti, acest lucru înseamnă o manevrabilitate superioară în oraş, iar, pentru pesimişti, un habitaclu uşor mai restrictiv. Pe de altă parte, GLK prezintă o agilitate foarte bună pentru un model Mercedes, acest lucru fiind realizat fără a periclita confortul specific mărcii.

Una peste alta, Mercedes GLK are trei versiuni dotate corespunzător pentru a ne satisface pretenţiile în materie de SUV-uri, dar cea mai inspirată ni se pare, totuşi, GLK 220 CDI 4MATIC.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
GLK 200 CDI 2.143 143/3.200 350/1.200 5,5 10,3
GLK 220 CDI 2.143 170/3.200 400/1.400 5,5 8,5 40.771
GLK 220 CDI 4MATIC 2.143 170/3.200 400/1.400 6,1 8,8 44.082
GLK 220 BlueTEC 4MATIC 2.143 170/3.200 400/1.400 6,1 8,8 46.748
GLK 250 BlueTEC 4MATIC 2.143 204/4200 500/1.600 6,1 8 48.825

 

Plusuri

  • Mai multe versiuni dotate cu tracţiune 4×4 şi transmisie automată
  • Feedack general bun al maşinii
  • Confort excelent

Minusuri

  • Motoare mai puţin rafinate
  • Habitaclu mai înghesuit decât la concurenţă
  • Transmisie uşor lentă

SUV-urile compacte premium diesel

Land Rover Range Rover Evoque

Deşi poartă semnătura unui constructor auto specializat în maşini de teren, Range Rover Evoque depăşeşte statutul de SUV şi se prezintă ca un produs de lifestyle autentic. Acesta punctează atât de bine la capitolul design, încât motorizările, dotările şi alte caracteristici mai mult sau mai puţin importante trec iremediabil în plan secund.

Totuşi, cum noi ne ocupăm de maşini şi nu de modă, nu le putem ignora total. Aşa că, pentru a deveni irezistibil şi după criteriile noastre, Range Rover Evoque trebuie să se prezinte cu un propulsor diesel rafinat, transmisie automată şi tracţiune 4×4. Această configuraţie o putem întâlni în cazul motorizărilor TD4 şi SD4, ambele având cilindreea de 2.2 litri, acestea dezvoltând 150, respectiv 190 CP.

Nu uitaţi să bifaţi, pe lista opţionalelor, transmisia automată cu dublu ambreiaj şi nouă rapoarte, aceasta fiind oferită contra sumei de 2.703 euro. Surprinzător, la ambele versiuni, ea creşte simţitor performanţele, afectând doar discret consumul de combustibil. Diferenţa de preţ de aproximativ 3.000 de euro între TD4 şi SD4 nu cred că ar trebui să reprezinte un capăt de ţară pentru clienţii lui Range Rover Evoque, mai ales că cifrele de consum nu sunt afectate, iar acceleraţia până la 100 km/h se realizează cu aproximativ o secundă mai repede. Deci, principala opţiune ar trebui să fie dieselul de top.

SUV-urile compacte premium diesel

Cei care sunt dispuşi la compromisuri doar de dragul designului au la dispoziţie versiunea de bază, eD4, ce oferă 150 CP şi vine doar cu tracţiune faţă şi cutie de viteze manuală, preţul fiind de 37.572 de euro.

În altă ordine de idei, oricât de bine „dă” Range Rover Evoque în plan estetic, când vine vorba despre detalii de finisare şi chiţibuşuri tehnice el pare un pic stângaci în faţa rivalilor germani. Chiar şi aşa, diferenţele sunt mici, iar lista de opţionale nu este cu nimic mai prejos, propunând cam tot ce ţi-ai putea dori: tren de rulare adaptiv, o armată de sisteme de asistare a condusului, sistem 4×4 inteligent, funcţie de parcare automată, linii de finisare simandicoase etc. Oricum, indiferent de motorizare sau alte caracteristici, Range Rover Evoque este o alegere cu care nu dai greş.

Model Cilindree (cmc) Putere maximă (CP/rpm) Cuplu motor (Nm/rpm) Consum mediu (l/100 km) 0-100 km/h (s) Preţ (euro)
Evoque eD4 2WD 2.179 150/4.000 380/1.750 5 11,2 37.572
Evoque TD4 4WD 2.179 150/4.000 400/1.750 5,7 10,9 39.432
Evoque TD4 4WD 2.179 150/4.000 400/1.750 6 9,6 42.135
Evoque SD4 4WD 2.179 190/3.500 420/1.750 5,7 10 42.408
Evoque SD4 4WD 2.179 190/3.500 420/1.750 6 8,5 45.111

 

Plusuri

  • Design excelent
  • Sistem 4×4 inteligent
  • Transmisie automată eficientă

 Minusuri

  • Unele detalii neglijent lucrate
  • Curbă de cuplu neomegenă a motoarelor
  • Antifonare a habitaclului perfectibilă

În concluzie…

Toate cele patru modele de mai sus îşi respectă statutul de SUV şi, după cum era de aşteptat, propun versiuni de configurare potrivite pentru acest segment: cu motor diesel eficient, transmisie automată şi, cel mai important, tracţiune integrală. Toate condiţiile sunt îndeplinite în cazul unuia sau a cel mult două motoare, aşa că alegerea nu ar trebui să fie prea grea.

Cum versiunile recomandate se găsesc de obicei la capătul superior al gamei, ele implică şi un cost de achiziţie mai mare. Chiar şi aşa, însă, investiţia merită din plin; altfel, pe lângă reducerea drastică a caracterului polivalent al maşinii, ar fi destul de neplăcut să le explici prietenilor, în fiecare iarnă, de ce SUV-ul tău nu are tracţiune integrală sau transmisie automată. În plus, nu uita: întotdeauna există alternativa unei oferte second-hand de excepţie…

Surse: Audi, BMW, Mercedes-Benz, Land Rover

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array