Tehnologiile viitorului Volvo XC90: siguranţa la raport

Desecretizarea unui viitor model, chiar de către oficialii firmei producătoare, nu este tocmai un lucru inedit: astfel, companiile se asigură că produsul se va bucura de atenţia cuvenită, atât din partea presei, cât şi din cea a publicului. Iar, între noi fie vorba, următoarea generaţie a lui Volvo XC90 are nevoie de aşa ceva. Actualul SUV nu a fost tocmai un hit, dar, judecând lucrurile după ultimele comunicate ale mărcii suedeze, tehnologiile viitorului Volvo XC90 vor schimba radical situaţia.

Marea noutate o reprezintă platforma tehnică SPA (acronimul lui Scalable Product Architecture), a cărei flexibilitate este suficient de mare pentru a acomoda construcţia majorităţii modelelor Volvo ce vor urma. Totodată, este îndeajuns de modernă pentru a le oferi suedezilor şansa să, cităm, „fie la nivelul sau chiar deasupra celor mai importanţi competitori, din punctul de vedere al calităţilor dinamice şi eficienţei”.

Toate bune şi frumoase, însă Volvo înseamnă, în primul rând, siguranţă la cel mai înalt nivel. Aşa că, dincolo de talentele ulterior dobândite, suedezii trebuie să-şi consolideze, în ochii clienţilor tradiţionali, imaginea de specialişti în domeniul securităţii rutiere. Ei bine, exact acesta este şi subiectul celui mai recent comunicat al companiei nordice, prin care se încearcă „liniştirea” celor interesaţi de viitorul XC90 – practic, prima maşină creată pe baza platformei SPA. Şi pentru că tot am amintit-o, să începem cu ea.

tehnologiile viitorului volvo xc90

Rezistent, foarte rezistent, extra-rezistent şi ultra-rezistent

Potrivit informaţiilor oferite de STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition – autoritatea responsabilă de securitatea rutieră din Suedia), maşinile Volvo de fabricaţie recentă obţin o rată de accidentare a pasagerilor cu 60% mai mică decât media vehiculelor moderne înscrise în circulaţie; la rândul ei, această medie este una dintre cele mai mici din lume.

Cu alte cuvinte, Suedia este una dintre cele mai sigure ţări în care poţi circula cu maşina, iar Volvo este una dintre cele mai sigure maşini în care poţi călători… în Suedia. Şi atunci, de ce această obsesie pentru securitatea pasagerilor? Răspunsul, credem noi, este simplu: nu toate ţările sunt la fel. Iar Volvo vrea să se asigure că toţi clienţii săi au parte de o protecţie optimă, acolo unde şansele de accidentare cresc simţitor.

De aceea, SPA nu va fi una doar una dintre cele mai avansate şi mai uşoare arhitecturi din lume (se vorbeşte despre economii de greutate de circa 100-150 kg), ci şi una dintre cele mai rezistente la impact. Jan Ivarsson, omul responsabil de programul de securitate al pasagerilor, vorbeşte despre oţel de înaltă rezistenţă, tratat cu bor, utilizat în proporţie de 40% la fabricarea celulei de siguranţă a viitorului XC90. Ca idee, celula actualului SUV înglobează acest tip de material într-o proporţie de doar 7%.

tehnologiile viitorului volvo xc90

Oricum, mixul de metale este impresionant, scandinavii folosind nu mai puţin de cinci tipuri de oţeluri pentru structura SPA: mai moale în zona bosajelor şi panoului ignifug, de înaltă rezistenţă pentru zona posterioară, de foarte înaltă rezistenţă pentru plafon, podea şi elementele din zona inferioară a stâlpilor B, extra-rezistent pentru componentele poziţionate sub scaunele pasagerilor din spate şi, în sfârşit, ultra-rezistent pentru celula pasagerilor.

Apoi, imitând cele mai recente apariţii din segmentele premium şi de lux, maşinile construite pe baza noii arhitecturi Volvo – aşadar, şi XC90 – îşi vor proteja „musafirii” încă dinaintea producerii impactului. Spre exemplu, dacă radarul instalat în spatele vehiculului va detecta un impact iminent, centurile de siguranţă se vor strânge în jurul pasagerilor pentru a-i fixa mai eficient. Impresionant, nu? Stai să citeşti despre electronică…

tehnologiile viitorului volvo xc90

Încă un pas spre conducerea autonomă

SPA este deja construită pentru a acomoda tehnologiile de asistenţă ale viitorului, precursoare ale mult-anticipatei conduceri autonome. Apropo: inclusiv reţeaua electrică a platformei este una extrem de flexibilă, permiţând instalarea rapidă a sistemelor ce implică prezenţa microprocesoarelor, senzorilor şi camerelor video.

Cât priveşte „valeţii” însărcinaţi cu uşurarea misiunii celui de la volan, putem spune că, în anumite momente, inclusiv expresia „ai doar grija volanului” se va dovedi perimată. Fără alte introduceri, arhitectura va oferi, la debut sau pe parcursul carierei, următoarele sisteme:

  • tempomatul adaptiv cu direcţionare automată (maşina va urmări vehiculul din faţă şi, la nevoie, va executa corecturi automate ale direcţiei)
  • comunicarea Car2Car şi Car2Infrastructure (tehnologia va permite comunicarea între automobile şi elementele de infrastructură rutieră – de exemplu, semafoare –, în vederea obţinerii informaţiilor referitoare la starea traficului şi a drumurilor. Astfel, vor fi evitate ambuteiajele şi vor fi găsite mai uşor atât rutele alternative, cât şi locurile libere de parcare)
  • detecţia vehiculelor, pietonilor şi bicicliştilor pe timp de noapte (evident, dublată de frânarea autonomă)
  • detecţia animalelor (în premieră mondială, sistemul va identifica animalele şi va frâna automat maşina atât în timpul zilei, cât şi noaptea),
  • funcţia de prevenire a ieşirii de pe carosabil (o altă premieră mondială, tehnologia va „vedea” efectiv unde sunt marginile drumului – aşadar, funcţionează şi pe şoselele fără marcaje – şi va utiliza direcţionarea automată pentru împiedica maşina să-l părăsească)
  • parcarea autonomă (Volvo promite să ducă tehnologia la un alt nivel, cu ajutorul unui sistem ce va permite maşinii să-şi găsească singură locul de parcare. Deocamdată, sistemul este la stadiul de concept, dar, odată pus la punct, clienţii vor putea, la un moment dat, să lase vehiculul în faţa parcării, pentru ca acesta să se ghideze singur spre un loc liber).

tehnologiile viitorului volvo xc90

Inevitabil, avem o concluzie…

De final

Volvo a trecut prin clipe grele în timpul recesiunii, însă ambiţia „patronilor” de la Geely, chiar dacă uneori intră în conflict cu interesele conducerii suedeze, pare să direcţioneze lucrurile spre un viitor la care nordicii nici nu sperau cu câţiva ani în urmă. Fondurile generoase ale chinezilor vor finanţa transformarea lui Volvo într-unul dintre cele mai atrăgătoare brand-uri de pe piaţă, însă un lucru e cert: valorile primordiale rămân neatinse.

Ba nu – de fapt, vor suferi schimbări importante. Cu noua arhitectură modulară, scandinavii vor preda nu doar o lecţie de flexibilitate, ci şi una de securitate avansată, unde protecţia în momentul impactului capătă statutul ultimei redute. Până acolo, piaza rea va avea de înfruntat o mulţime de gardieni electronici, precum şi sisteme pe care, la un moment dat, le vom considera pioniere ale conducerii autonome.

Acum, că lucrurile în privinţa securităţii au fost lămurite, abia aşteptăm debutul noului Volvo XC90 (programat pentru 2015). Nu de alta, dar, după cum sugerează şi comunicatul suedezilor, nu doar siguranţa va fi scoasă la raport…

Sursa: Volvo

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array