Tempomatul adaptiv cu stop & go: ai doar grija volanului

Am mai spus-o şi cu alte ocazii, o mai facem o dată: lumea se îndreaptă, cu paşi mai repezi decât am fi anticipat, spre era maşinilor autonome. Respectiv, acele mijloace de transport personal cărora doar le introduci adresa, iar ele se ocupă de tot. Partea bună a lucrurilor? Nu vei mai fi amendat că trimiţi mesaje la volan. Lăsând gluma deoparte, s-a intrat deja pe ultima sută de metri, dar ceea ce vom prezenta în continuare, tempomatul adaptiv cu stop & go, este… tehnologia de pe “turnantă”.

Mai exact, este cea care a ridicat tribunele în picioare, înaintea “sprintului” final. Ce anume o face atât de specială? Află, în cele ce urmează.

Cum funcţionează tempomatul adaptiv cu stop & go?

Primăvara lui 2006, Marea Britanie. Un Mercedes S 500 opreşte la un sens giratoriu, iar şoferul iese din maşină vădit emoţionat, spunând că nu mai este nevoie de el. Probabil că, înaintea lui, şi alţii au experimentat atari sentimente; totuşi, acesta este Jeremy Clarkson, vedeta lui Top Gear. Cel mai vizionat show auto de pe planetă. Iar când Clarkson e uluit, e clar că motivul stupefacţiei este ceva cu totul special.

Responsabilul cu “magia” a fost, la acea dată, Distronic Plus – primul tempomat adaptiv cu funcţie stop & go instalat pe o maşină de serie. Tentative în acest sens au existat încă de prin anii ’90, dar prototipurile n-au părăsit niciodată laboratoarele lui… General Motors; în schimb, după înfăptuirea minunii, aproape toţi producătorii premium l-au implementat, treptat, pe modelele lor.

În esenţă, povestea este similară indiferent dacă eşti client de Audi, BMW, Mercedes ori Lexus: tempomatul adaptiv, care, iniţial, utiliza undele radar pentru a menţine distanţa faţă de un vehicul aflat în mişcare, acţionează acum frânele maşinii până când aceasta se opreşte complet (evident, în cazul în care şi cel din faţă face acelaşi lucru).

Apoi, dacă traficul se pune în mişcare în câteva secunde (de obicei, intervalul este de maximum trei secunde), vehiculul îl urmează automat pe cel din faţa sa. Dacă nu, maşina se va urni doar atunci când şoferul apasă pedala de acceleraţie sau, după caz, acţionează un buton din apropierea volanului. Totodată, anumite sisteme vor atenţiona şoferul vizavi de pericolele ivite la plecarea de pe loc – de exemplu, pietoni care traversează şoseaua în ultimul moment –, în baza imaginilor înregistrate de camerele de luat vederi (sau datelor de la senzorii radar).

P90076701

În cazul în care maşina “urmărită” schimbă banda, tempomatul adaptiv cu funcţie stop & go se comportă aşa cum ne-a obişnuit tehnologia, accelerând automobilul până la viteza prestabilită; totuşi, există o notă de subsol importantă. Cel puţin până la oprirea automată a vehiculului, şoferul trebuie să fie vigilent şi să observe modul în care maşina din faţă frânează.

Dacă aceasta o face violent, doar cel de la volan poate acţiona sistemul de frânare la întreaga capacitate; în cel mai bun caz, tempomatul adaptiv cu funcţie stop & go va avertiza, vizual şi acustic, asupra iminenţei impactului şi, după caz, va acţiona parţial frânele (funcţia Pre-Safe Brake de la Mercedes-Benz, de exemplu, iniţiază 40% din puterea maximă de oprire; ulterior, dacă şoferul “striveşte” pedala de frână, este livrată, instantaneu, întreaga forţă de stopare).

În general, tempomatul adaptiv funcţioneză până la viteze de peste 200 km/h (cel de la BMW, de pildă, are limita la 210 km/h, în timp ce sistemul instalat pe Audi “acceptă” viteze de până la 250 km/h), iar, când vine vorba de frânare, majoritarea tehnologiilor utilizează o rată maximă de deccelerare de 4 m/s. Într-o traducere aproximativă, este tot ce se poate face fără a deveni inconfortabil.

Cât este de util tempomatul adaptiv cu stop & go?

Deocamdată, funcţia de frânare automată nu face minuni. Ca şi până acum, şoferul este obligat să fie atent la ce se întâmplă dinaintea sa şi, în caz de urgenţă, să acţioneze frânele la maximum. Pe de altă parte, de la introducerea ei pe modelele de serie, tehnologia a evitat multe situaţii neplăcute, în care om şi maşină ar fi suferit accidentări mai mult sau mai puţin severe.

Dar poate cel mai categoric “Da” la întrebarea anterioară este succedat de argumentul confortului în ambuteiaje. Cele mai neplăcute, obositoare şi inconfortabile momente din viaţa unui şofer vor fi evident “îndulcite” de capacitatea tempomatelor cu funcţie stop & go de a opri şi porni maşina automat, ori de câte ori vehiculul din faţă se mişcă. Iar, prin păstrarea distanţei faţă de automobilul-obiect, devin un deliciu în traficul greu, dar fără opriri. Dacă merită? Toţi banii…

Surse: producătorii

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array