Test-drive Audi A8 3.0 TDI: în urmărirea lui S-Klasse

După lansarea noii limuzine Mercedes-Benz, anul trecut am consemnat şi actualizarea lui Audi A8, care a primit motoare mai puternice şi mai eficiente, noi sisteme de asistenţă şi, opţional, faruri Matrix cu LED. La rândul nostru, am vrut să ne convingem de calitatea schimbărilor propuse, drept pentru care am mers în test-drive cu Audi A8 3.0 TDI, cea mai eficientă versiune a limuzinei de lux bavareze.

Istoria lui Audi A8 nu este atât de bogată ca a lui BMW Serie 7 sau, mai ales, a lui Mercedes-Benz S-Klasse. În plus, nici la vânzări Audi nu a reuşit vreodată să îi întreacă pe iluştrii săi competitori. În 2013, Mercedes a vândut 80.300 de modele S-Klasse, iar BMW – 59.900 de unităţi Serie 7; în schimb, Audi a comercializat doar 38.600 de unităţi A8. Pe de altă parte, faţă de 2006, Audi a progresat mult. Pe atunci, S-Klasse se vindea de patru ori mai bine decât modelul de top din Ingolstadt; acum, raportul este de 1 la 2.

Audi A8 3.0 TDI: mai multă putere, consum mai mic

Deşi are mai multă putere după facelift (258 CP, faţă de 250 CP înainte), diesel-ul V6 de trei litri consumă în medie, cu 0,7 litri mai puţin (mai exact, 5,9 l/100 km). Apoi, A8 beneficiază în continuare de avantajele caroseriei din aluminiu, care cântăreşte numai 231 kg. Per total, la gol, Audi A8 3.0 TDI – cu tracţiune integrală standard – opreşte acul cântarului la doar 1.880 kg.

Prin comparaţie, un BMW 730d xDrive „atârnă” cu 105 kg mai mult, iar acest lucru se simte la condus. Mai exact, Audi A8 3.0 TDI se conduce extrem de uşor pentru o limuzină de calibrul său şi pare mai agilă decât concurentul de la BMW, în condiţiile în care Serie 7 e renumit pentru manevrabilitatea lui.

audi a8 3.0 tdi

Revenind la consum, în practică, pe un traseu combinat oraş, autostradă şi drum naţional, Audi A8 3.0 TDI quattro s-a mulţumit cu doar 7 l/100 km. Respect Audi! Pentru clasa de lux şi performanţele acestui motor, un astfel de consum era de neimaginat acum câţiva ani, când limuzinele de lux erau asociate cu V8-uri pe benzină mari şi gurmande.

Tren de rulare sofisticat

Spre deosebire de Serie 7, care nu are suspensie pneumatică decât la puntea spate, A8 oferă, încă din dotarea standard, suspensie pneumatică la toate roţile. În plus, din meniul centralei de comandă MMI Plus (de asemenea standard), se poate regla trenul de rulare în cinci moduri: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic şi Individual.

Pe modul Individual se poate regla separat răspunsul motorului, al cutiei şi al suspensiei. Pe modul Comfort, A8 absoarbe elegant denivelările lungi, dar la trecerile peste denivelările scurte sau traversele de la poduri se simt uşoare vibraţii în habitaclu. Din acest punct de vedere, suspensia pneumatică de pe puntea faţă nu aduce avantaje semnificative faţă de BMW Serie 7, care face lucrurile la fel de bine cu o punte faţă clasică.

Nici direcţia lui Audi nu impresionează. Este prea asistată, prea moale şi are un feedback redus. La limită, comportamentul este uşor subvirator, chiar şi cu tracţiunea quattro şi trenul de rulare comutat pe modul Dynamic. Poate că opţiunea pentru direcţia dinamică (1.536 de euro), pentru diferenţialul blocabil pe puntea spate (1.360 de euro) şi pentru o suspensie pneumatică sport (968 de euro), care lipseau de pe maşina de test, ar avea ca rezultat o dinamică superioară.

În schimb, cutia automată cu 8 trepte, disponibilă standard pe toate versiunile A8, schimbă fluent şi destul de rapid, chiar dacă nu este atât de intuitivă ca cea de la BMW în timpul retrogradărilor.

audi a8 3.0 tdi

Ambianţă interioară rafinată

La interior, Audi A8 3.0 TDI se remarcă printr-o calitate a fabricaţiei excepţională şi prin prezenţa materialelor fine. Ca urmare facelift-ului, A8 dispune de toate sistemele de asistenţă moderne, care au fost integrate inteligent în meniul sistemului MMI Plus. Astfel, asistentul de bandă, asistentul pentru unghiul mort şi asistentul pentru oboseală pot fi activate/dezactivate din meniul Car.

Mai mult, se poate regla inclusiv intensitatea luminii galbene de la LED-ul din oglinzile retrovizoare exterioare, care anunţă prezenţa unui vehicul în unghiul mort. Touchpad-ul este acum standard, însă, spre deosebire de BMW, acesta este separat de butonul rotativ central şi are o suprafaţă mai mare.

E bine, e rău? În operarea uzuală, este mai practic să ai la dispoziţie o suprafaţă generoasă. Dacă deranjeză ceva, atunci trebuie să criticăm poziţia butonului de volum de la sistemul audio, aflat destul de departe de şofer, dar şi butoanele suplimentare, destul de multe, care ajută la navigarea prin submeniuri. Din acest punct de vedere, sistemul iDrive de la BMW este mai simplu şi mai intuitiv, chiar dacă nu integrează sistemele de asistenţă (operabile prin butoane separate de sistemul iDrive).

Modelul de test era echipat şi cu sistemul de asistare a parcării, care direcţionează automat maşina atât în zonele de staţionare paralele cu trotuarul, cât şi în cele perpendiculare. Totuşi, ca şi la A7, acesta nu funcţioneză ideal, pentru că, la parcarea perpendiculară, nu poziţioneză vehiculul perfect paralel cu maşinile din vecinătate.

Poziţia de conducere este joasă şi confortabilă, cu multiple posibilităţi de reglaj. Audi răsfaţă şoferul cu scaune îmbrăcate în piele Valcona, cu reglaje pe 12 direcţii şi încălzire, dar şi cu volan reglabil electric, pentru care nu cere nici un extrapreţ. Din păcate, pentru cotiera faţă, divizată pentru şofer şi pasager şi reglabilă pe înălţime, prezentă pe maşina de test, se plătesc extra 248 de euro.

audi a8 3.0 tdi

Maşina de test avea şi scaune cu funcţii de masaj şi ventilaţie (1.902 euro, opţional), care au grijă de spatele şoferului, dar, din punct de vedere calitativ, masajului nu este la nivelul lui Hot Stone de la S-Klasse. În schimb, cu geamurile duble prezente pe maşina de test (816 euro), A8 este foarte silenţios la viteze de autostradă de peste 140-160 km/h. Motorul şi trenul de rulare nu se aud aproape deloc, doar zgomotul la vânt perturbă uşor liniştea interioară.

La acest capitol, BMW este ceva mai gălăgios, dar referinţa rămâne în continuare S-Klasse, care este cel mai bine izolat fonic şi acest lucru este şi mai evident la viteze mari. Modelul de test oferea şi intimitate pasagerilor, fiind echipat cu jaluzelele electrice pentru geamurile din spate şi lunetă; acestea, însă, la un preţ prohibitiv: 1.177 de euro.

Spaţiu din belşug

Cu un ampatament de 2,99 metri, versiunea normală oferă deja foarte mult loc în spate. Spaţiul la genunchi este îndestulător, iar bancheta standard cu trei locuri este foarte bine profilată, integrând şi o cotieră generoasă, cu spaţiu de depozitare şi suport pentru pahare.

Din păcate, în spate, a treia persoană stă foarte incomod, dar nu din cauza lăţimii interioare, ci a tunelului central masiv. Exemplarul testat era dotat şi cu climatizare cu patru zone, care permite reglajul individual al temperaturii pentru fiecare pasager din spate (1.417 euro).

Totuşi, cine chiar doreşte mult spaţiu, poate comanda versiunea cu ampatament alungit (+13 cm). În plus, aceasta are dotări standard mai bogate, la un preţ de bază de 92.890 de euro (84.389 de euro pentru la versiunea normală). Volumul portbagajului măsoară 520 de litri şi, deşi în spate există o punte multilink sofisticată, acesta este foarte compactă; ca atare, forma portbagajului este regulată şi foarte practică. Opţional, se oferă deschidere/închidere electrică la portbagaj.

audi a8 3.0 tdi

Echipare standard peste media clasei

La A8, suspensia pneumatică, tracţiunea integrală şi cutia automată sunt standard. În plus, faţă de BMW, de exemplu, Audi oferă standard foarte scumpul sistem multimedia cu navigaţie MMI Plus şi farurile cu LED. La concurenţă, acestea costă peste 5.000 de euro.

De asemenea, tapiţeria din piele, scaunele cu reglaj electric şi încălzire sunt dotări standard. Apoi, pe lângă pachetul „basic” foarte bogat, există numeroase posibilităţi de personalizare. Dintre ele, remarcăm pachetele Design Selection Balaobraun şi Platanengrau (16.733 de euro), care includ tapiţeria din piele cu cusături contrastante, plafonul în alcantara, scaunele cu masaj şi ventilaţie, sistemul de climatizare cu patru zone şi, la alegere, sistemul audio Bose Surround (1.360 de euro), prezent pe maşina de test sau sofisticatul sistem Bang & Olufsen (7.681 de euro). În plus, este disponibil un sistem de entertainment pentru locurile din spate, cu monitoare integrate de 10,2 inch (4.314 de euro).

Un punct de interes îl reprezintă noile faruri Matrix LED, disponibile opţional pentru 945 de euro. În principiu este vorba tot de un far cu LED, dar fasciculul de fază lungă este distribuit pe cinci grupuri de câte 5 diode plasate sub acelaşi reflector. Când camera utilizată pentru asistenţa fazei lungi detectează maşini din sens opus, grupurile de LED-uri se sting parţial şi nu iluminează zonele unde sunt respectivele vehicule. Totodată, farurile Matrix înlocuiesc şi funcţia adaptivă în viraje.

O altă noutate sunt semnalizatoarele dinamice. O bandă cu 18 LED-uri, divizate în şapte segmente la nivelul farurilor (plus alte 24 de LED-uri, divizate în opt segmente la nivelul lămpilor stop), se aprind secvenţial la 20 de milisecunde.

audi a8 3.0 tdi

Concluzie

După facelift, Audi A8 arată mai modern şi mai proaspăt, iar sistemele de asistenţă au fost aduse la zi. Ambianţa interioară este demnă de clasa de lux, calitatea fabricaţiei – excepţională, iar dotările standard sunt peste media clasei.

Motorul turbodiesel V6 are mai multă putere şi este extrem de economic, Audi A8 3.0 TDI simţindu-se, totodată, foarte uşor şi plăcut la condus. În privinţa ultimului aspect, lucrurile ar fi stat şi mai bine dacă direcţia ar fi avut un feedback mai bun şi nu ar fi fost atât de asistată.

Date tehnice

Dimensiuni şi mase

Lungime: 5.135 mm
Lăţime: 1.949 mm
Înălţime: 1.460 mm
Ampatament: 2.992 mm
Masa la gol (EU): 1.880 kg
Sarcina maximă admisă: 690 kg
Capacitate rezervor de combustibil: 82 litri

audi a8 3.0 tdi

Motor

Configuraţie: 6 cilindri în V
Capacitate: 2.967 cmc
Putere maximă: 258 CP/4.000-4.250 rpm
Cuplu maxim: 580 Nm/1750-2500 rpm

Transmisie

Automată cu 8 rapoarte, tracţiune integrală

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 5,9 secunde
Viteza maximă: 250 km/h

Consum şi emisii

Consum urban: 7,3 l/100 km
Consum extraurban: 5,1 l/100 km
Consum mixt: 5,9 l/100 km
Emisii de CO2: 155 g/km

Preţuri

Preţ de bază: 84.389 de euro
Preţ model testat: 125.542 de euro

Surse: AudiAudi România

Poze oficiale

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array