Test-drive BMW 640d: capodoperă în galeria modernă a Bavariei

BMW nu lucrează cu jumătăţi de măsură, indiferent de clasa de produse pe care o atacă. Şcoala mărcii bavareze are antecedente sclipitoare pe tema „coupe-GT”, iar experienţa dobândită prin realizarea acestora se regăseşte acum la un nivel şi mai înalt, sub forma coupe-urilor BMW de vârf: Serie 6. Noi am „degustat” un BMW 640d.

Configuraţia lor constructivă poartă tuşa perfecţiunii: motor amplasat longitudinal, în spatele punţii din faţă, tracţiune pe roţile din spate, poziţie joasă la volan, proporţii tipice segmentului granturismo şi un design elaborat cu profundă inspiraţie, pentru a îmbina valorile solide ale caracterului tradiţional cu tensiunea dinamică a aspiraţiilor avansate.

Poate că există mai multe maşini care corespund unei asemenea descrieri sumare în termeni sugestivi, însă BMW Serie 6 va fi menţionat inevitabil printre cele mai dorite şi mai apreciate.

BMW 640d, ambasadorul naţiunii „best of tech”

Anul 2014 a adus mai multe îmbunătăţiri vizibile la Serie 6, altfel deja o maşină extrem de competitivă. Mai era nevoie de aşa ceva? Nu neapărat, dar actualul BMW 640d este dovada concretă că eforturile perfecţioniste vor fi întotdeauna observate şi vor face diferenţa între ceea ce e foarte bun şi ceea ce este excepţional.

bmw 640d

Astfel, instrumentele de bord afişate pe ecran LCD, deja cunoscute posesorilor de limuzine din Seria 7, şi-au făcut loc şi la coupe-urile din Seria 6. Obiectul se cheamă, mai exact, Dynamic Digital Instrument Cluster, iar partea cea mai impresionantă rezidă în schimbarea designului instrumentelor odată cu selectarea unui nou mod de conducere (sunt disponibile cinci: EcoPro, Comfort+, Comfort, Sport şi Sport+). Detaliile setărilor specifice fiecărui mod de conducere sunt afişate, în faza selectării, pe display-ul cu aspect ratio panoramic din zona consolei centrale.

Inteligenţă sub diferite forme

În plus, sistemul iDrive, al cărui comutator se află între scaune, oferă posibilitatea alegerii unor preferinţe de reglaj fin pentru fiecare dintre modurile de conducere standardizate. Inteligenţa celei mai recente versiuni a sistemului multimedia iDrive, aşa cum l-am găsit la bordul lui BMW 640d model 2014, atinge cote impresionante şi… se poate vorbi deja despre un dialog om-maşină în privinţa unora dintre facilităţile oferite.

Mai multe dintre funcţiile legate de comunicare şi media au comandă vocală, iar cea mai avansată dintre acestea prevede trimiterea unor mesaje sau email-uri preluate după dictare. Trimiterea lor are loc numai după ce „maşina” le redă în forma înregistrată, pentru a primi aprobarea finală de expediere din partea conducătorului.

bmw 640d

Iată şi un aspect conceptual care va fi apreciat de către adepţii sportivităţii clasice, dar s-ar putea să nu fie pe placul celor aflaţi în căutarea unor maşini mari, care să ofere o ambianţă interioară de sufragerie: habitaclul este astfel amenajat încât toate comenzile să fie la îndemână şi vizibilitatea spre faţă să fie generoasă.

Cu alte cuvinte, montanţii parbrizului nu trec foarte departe de postul de conducere, iar elementele finisării şi ale planşei de bord nu au fost proiectate aprioric pentru degajarea spaţiului din maşină. În schimb, totul se prezintă ireproşabil din punct de vedere ergonomic.

Un adevărat coupe granturismo pune mai presus dinamismul decât comoditatea şi, chiar dacă BMW 640d oferă celor ce iau loc la bord condiţii de şedere dintre cele mai confortabile, detaliile notate mai sus vor demonstra oricui – şi fără loc de comentarii – că automobilul este dedicat, în mod expres, conducerii rapide şi sportivităţii rutiere.

Cele două locuri din spate pot găzdui pasageri adulţi în condiţii convenabile, iar volumul util al portbagajului (460 litri) face faţă fără probleme necesităţilor unui cuplu care pleacă într-o vacanţă în circuit.

bmw 640d

Tratare hightech şi la comportamentul dinamic

Pe cât de uimiţi vor fi adepţii echipării complexe de ceea ce se poate găsi într-un interior de BMW Seria 6 – model 2014, pe atât de satisfăcuţi vor fi cei care aşteaptă aptitudini sportive calificate de la automobilul lor. Masa proprie considerabilă şi numeroasele dispozitive electronice, care intervin în reglajele şi modul de a răspunde specific maşinii, îndeamnă la o undă de scepticism privind fermitatea ţinutei de drum, spontaneitatea răspunsului la comenzi şi feedback-ul realist pe care acestea trebuie să-l furnizeze în cazul unui automobil eminamente sportiv.

Dar specialiştii de la BMW au dimensionat şi proporţionat tot ceea ce era necesar, astfel încât conducerea sportivă a lui BMW 640d să corespundă exigenţelor de top. Vom reaminti că BMW 640d dispune de 313 CP, iar valoarea cuplului maxim se situează la 630 Nm. Cu alte cuvinte, masa proprie de aproximativ 1.800 kg nu are cum să reprezinte o problemă pentru propulsorul turbodiesel de 3,0 litri, dotat cu injecţie directă şi alimentare commonrail.

Dacă tot am zis „diesel”, să menţionăm că asta rimează cu moment mare la turaţii reduse. Mai precis, acel cuplu maxim pomenit mai sus va fi atins încă de la regimul de 1.500 rpm. Cel puţin teoretic, unii s-ar putea arăta nemulţumiţi de ideea unui coupe granturismo elitist luată la un loc cu prezenţa unui propulsor turbodiesel sub capotă, însă la BMW s-a ţinut cont şi de aşa ceva.

bmw 640d

Cu alte cuvinte, sunetul profund şi vibrant al motorului cu şase cilindri în linie a fost prelucrat pentru a oferi un timbru acustic diferit de specificul diesel. Eventual, numai la regim de relanti se va putea spune că el îşi trage seva dintr-un rezervor cu motorină.

Prin demultiplicarea scurtă a treptelor şi eficienţa schimbării acestora, cutia de viteze automată cu opt trepte favorizează exploatarea la maximum a resurselor motorului. În principiu, pentru a beneficia de contribuţia tuturor sistemelor de siguranţă activă în caz de pilotaj insuficient de bine calibrat, rămâne categoric recomandabilă folosirea modului de conducere Sport.

Programul Sport+ (patinările şi intrările în derapaj devin posibile) va oferi experienţe de pilotaj la limită remarcabile, numai că nivelul de performanţe la care limitele lui BMW 640d încep să se facă sesizate sunt tare departe de vitezele legale pe drumul public, iar explorarea acestora ar trebui să se facă numai pe un circuit sau pe un drum închis circulaţiei.

Fiind capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde, BMW 640d e asimilabil clasei supersportivelor şi, totodată, în stare să o demonstreze oricând, cu toată generozitatea şi nonşalanţa unui adevărat performer.

bmw 640d

Date tehnice

Dimensiuni şi mase

Lungime: 4.894 mm
Lăţime: 1.894 mm
Înălţime: 1.369 mm
Ampatament: 2.855 mm
Masa la gol (EU): 1.800 kg
Sarcina maximă admisă: 440 kg
Capacitate rezervor de combustibil: 70 litri

Motor

Configuraţie: 6 cilindri în linie
Capacitate: 2.993 cmc, diesel
Putere maximă: 313 CP/4.400 rpm
Cuplu maxim: 630 Nm/1.500-2.500 rpm

Transmisie

Automată cu 8 rapoarte, tracţiune spate

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 5,3 secunde
Viteza maximă: 250 km/h

Consum şi emisii

Consum mixt: 5,5 l/100 km
Emisii de CO2: 143 g/km

Preţuri

Preţ de bază (România): 83.948 de euro, cu TVA

Sursa: BMW

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array