Test-drive BMW M235i: mesaj adresat cunoscătorului

Un cât mai convingător mesaj adresat cunoscătorului de automobile sportive este binevenit după ce, în trecutul recent, BMW a cochetat cu experimente oarecum stranii, precum X6, Serie 3 GT, Serie 5 GT sau aşa-zisul Serie 6 Gran Coupe. Văzând astfel de abordări, ne-am temut că bavarezii s-au îndepărtat de propriile valori esenţiale, asimilabile dinamismului nealterat şi sportivităţii reale. Între timp, însă, ne-am liniştit. Şi, ca să înţelegi de ce, vom spune doar atât: test-drive BMW M235i. Ok, vom spune chiar mai multe…

Dincolo de aparenţe

Cunoscătorul este cel care va privi dincolo de orice aparenţe sau aspecte superficiale ale tendinţelor în vogă atunci când îşi va alege o maşină, căutând să-i evalueze caracterul funcţional la adevărata valoare. Dintr-o dată, lucruri precum numărul dotărilor opţionale afişate, mărimea jantelor, cifra puterii maxime sau cea a vitezei de vârf, suma referitoare la preţ („spargerea” sutelor de mii de euro pe obiecte izbitor de opulente poate fi privită, în felul ei, ca un privilegiu) îşi pierd orice importanţă.

test-drive bmw m235i

Cunoscătorul de automobile sportive va fi atent la proporţiile maşinii, la configuraţia constructivă a motorului, suspensiei, transmisiei şi frânelor, la raportul dintre masă şi putere, la caracteristica de cuplu. Nu în ultimul rând: dacă un pachet tehnic corespunzător celor mai fine exigenţe în materie de sportivitate va fi „ambalat” într-o manieră estetică improprie, acea armonie supremă pe care o caută cunoscătorul nu va fi atinsă.

Ei bine, cu cât BMW M235i va fi examinat mai cu luare aminte, cu atât mai clar va deveni că scopul eforturilor specialiştilor de la BMW şi M-Technik a fost îndeplinit temeinic. Gabarit compact, masă proprie decentă, motor amplasat longitudinal (oarecum) în spatele punţii faţă, şase cilindri în linie, supraalimentare turbo, tracţiune spate. Alte detalii, precum scaunele sport, suspensia cu patru roţi independente sau frânele cu discuri ventilate sunt deja subînţelese pentru o asemenea alcătuire a automobilului.

Accesoriile aerodinamice sunt prezente, dar arată relativ discret, confirmând tot ceea ce am menţionat până acum – în ideea că avem de-a face cu o maşină sport autentică, nu cu un obiect de spectacol.

test-drive bmw m235i

Cu „M”, de la „mai mult”

Coupe-urile compacte BMW Serie 2 au la bază platforma tehnică a hatchback-ului Serie 1, având ampatamentul de 2.690 mm. Platforma în sine este o reuşită tehnică remarcabilă dar, revenind la ce spuneam despre latura estetică, designul cu adevărat reprezentativ pentru ceea ce „are de spus” partea tehnică se regăseşte în proporţiile lui Serie 2. Astfel, BMW M235i a preluat platforma şi motorizarea deja cunoscutelor modele M135i, transplantul fiind însoţit de un discret spor de putere (de la 320 la 327 CP) şi, implicit, de performanţe.

M235i dispune de acel sistem devenit obişnuinţă pentru generaţia recentă de modele BMW, care permite selectarea unor moduri de conducere cu caractere diferite, de la EcoPro la Sport. În cazul de faţă, fireşte, ne interesează mai ales modul Sport, inclusiv cu posibilitatea decuplării asistării electronice pentru stabilitate.

De altfel, celelalte moduri, chiar dacă nu mai pun accent evident pe dinamism, păstrează o anume notă de fermitate şi acurateţe în răspunsul la comenzi. Când nu este condus în modul Sport, BMW M235i poate fi considerat un automobil relativ confortabil, dar fără a fi „moale”.

test-drive bmw m235i

Asta înseamnă vocaţie sportivă…

În setarea Sport, asistarea direcţiei opune ceva mai multă rezistenţă la manevrarea volanului, facilitând o dozare fină a efortului de manevrare şi eliminând riscul unei suprabracări, ca urmare a vreunui gest precipitat. Precizia înscrierii pe traiectorie este ireproşabilă, iar suspensia păstrează foarte bine contactul cu suprafaţa de rulare, limitând drastic mişcările caroseriei. În plus, funcţionează silenţios.

Filtrarea denivelărilor scurte şi frecvente, de genul cariilor în asfalt, este cu adevărat eficientă. Acestea nu vor ajunge să-i deranjeze pe cei din maşină, chiar dacă nu vorbim aici despre o suspensie orientată spre ştergerea intruziunilor cauzatoare de disconfort. Dimpotrivă: feedback-ul suspensiei referitor la condiţiile de rulare şi stabilitate este cât se poate de relevant.

După cum era de aşteptat, sunetul motorizării cu şase cilindri este rotund şi amplu, iar turbina aproape că nu poate fi auzită în timpul acceleraţiilor. Iată încă o dovadă că, în punerea la punct a lui M235i, s-a insistat serios pe rafinament. Programul sportiv al cutiei automate cu opt trepte de origine ZF impresionează prin rapiditatea schimbării rapoartelor şi buna exploatare a caracteristicii de cuplu, dar şi prin retrogradările prompte din fazele de încetinire.

test-drive bmw m235i

Adepţii conducerii sportive tradiţionale vor prefera, foarte probabil, utilizarea padelelor de lângă volan pentru schimbarea manuală a vitezelor, ceea ce permite o sincronizare şi mai bună dintre fazele de accelerare (ori încetinire) cu regimul de turaţie dorit de pilot.

Maşina este capabilă de acceleraţii furtunoase (durata de 4,8 s pentru proba de la 0 la 100 km/h spune ceva în acest sens), însă partea cea mai interesantă este că sprintul nu debutează devastator, ci progresiv (poate că şi abia sesizabilul turbolag are o anume implicare în această privinţă). Oricum, aşa este mai bine în cazul unei maşini atât de puternice, deoarece nu sunt forţate limitele aderenţei la roţile motoare. Nuanţarea progresivă a transmiterii forţei motrice la roţi înlesneşte acomodarea cu personalitatea maşinii, facilitând un control la limită cu adevărat eficient.

test-drive bmw m235i

Concluzie

Top-modelul gamei de coupe-uri compacte BMW oferă din plin satisfacţie celor care doresc sportivitate. Grupul motopropulsor oferă performanţe remarcabile, pe care trenul de rulare le pune foarte bine în evidenţă. Între timp, o serie de opţiuni cu tentă sportivă (printre care şi volanul M, vizibil pe maşina testată) desăvârşesc perfecţiunea caracterului lui BMW M235i. Dacă există un răspuns afirmativ la întrebarea „poţi cumpăra o maşină care nu face parte dintr-o serie de top a gamei, fără riscul apariţiei frustrărilor?”, acesta este, fără doar şi poate, BMW M235i.

Sursa: BMW

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array