Test-drive BMW X5 M50d: the real Boss

Constructorul german şi-a scos din vocabular cuvântul modestie odată cu lansarea ultimei generaţii X5. În mod cert ştiţi deja că numele de alint al noii generaţii este „The Boss”. O etichetă lipită pe fruntea celei de a treia generaţii BMW X5, o etichetă care cel puţin în România, din punct de vedere a popularităţii modelului, este complet justificată.

Dar şi acest univers al „Boss”-ilor are o piramidă a valorilor. Poţi avea un Boss în parcare pe care scrie X5 sDrive25d sau X5 xDrive50i. În vârful piramidei, însă, se află SUV-ul din imagini. Urmează, ai ghicit, un test-drive. Test-drive BMW X5 M50d.

Aşadar, este acest model „The real Boss”? În primul rând, să lămurim un detaliu important: nu avem în faţă un produs al diviziei M, ci unul care poartă semnătura M Performance.

Pachetul exterior M Sport – dotare standard

BMW X5 M50d vine în echiparea de serie cu pachetul exterior M Sport, iar, suplimentar, mai poate fi comandat kit-ul aerodinamic ce poartă tot semnătura M Performance. Pachetul M Sport aduce un plus de agresivitate părţii frontale, prin renunţarea la o parte din apendicele estetice prezente în zona inferioară a spoilerului şi mărirea prizelor de aer. Trebuie ţinut cont de faptul că se reduce puţin unghiul de atac, ceea ce implică mai multă atenţie la atacarea unei borduri mai înalte.

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

Partea laterală este înnobilată cu litera „M”, prezentă pe aripa faţă deasupra fantei care ajută la optimizarea circulaţiei aerului. Spatele primeşte şi el un spoiler nou, mai coborât, care integrează şi evacuarea dublă cu finale trapezoidale negre. BMW X5 M50d impresionează estetic, afişând o evoluţie a designului vechii generaţii; totuşi, linia a fost mult rafinată şi s-a acordat o atenţie deosebită procesului de asamblare, care justifică preţul. Povestea de la exterior este completată de jantele M cu spiţe duble, cu diametrul de 20 inch, care sunt opţionale şi costă 1.558 euro.

Modelul avut la test era echipat şi cu farurile adaptive full LED şi farurile de ceaţă LED. Trebuie să ne scoatem pălăria în faţa lor, trecând peste design şi modul în care completează linia părţii frontale, căci, la întoarcerea din test, se făcuse noapte şi am avut parte de o ceaţă deasă. Am rămas impresionat de modul în care lumina farurilor „penetrează” ceaţa şi asigură la volan o vizibilitate mult sporită faţă de farurile convenţionale. Este o opţiune de 1.116 euro care merită bifată.

Ergonomie, sobrietate şi eleganţă

Am explorat şi pipăit cam tot interiorul. L-am luat la puricat de la spaţiul de depozitare de sub planşeul portbagajului până la clapeta de deschidere a capotei şi am descoperit un habitaclu impecabil, ceva ce nu puteam spune în trecut (în special despre modelele BMW produse peste ocean). În mod cert, cabina justifică preţul.

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

La pornire eşti întrebat de maşină ce profil doreşti să selectezi, lucru valabil dacă nu este definit unul ori setat ca default. Pot fi setate mai multe profile, acestea vizând nu doar poziţia scaunului şi a volanului, ci şi setări pentru lumini, display, navigaţie, ş.a.m.d. Sistemul BMW ConnectedDrive permite salvarea profilului pe un dispozitiv de stocare via USB sau pe contul BMW Online, acesta putând fi încărcat şi în alte modele BMW. Totuşi, în cazul utilizării pe un alt model BMW, nu vor fi disponibile setările pentru poziţia scaunului şi a volanului.

Sistemul de climatizare cu patru zone individuale îşi face ireproşabil treaba. Dimineaţa, după o noapte la minus 10 grade, reuşeşte să aducă temperatura interioară la nivelul dorit în aproximativ 5 minute. Încălzirea din scaune este aproape instantanee, după maxim 30 de secunde căldura se simte. Calitatea asamblării şi materialele utilizate sunt cu adevărat premium. Scaunele sunt noi, au un desen frumos şi poartă şi ele semnătura M Performance, dar sunt identice cu cele de serie. Acestea asigură un confort bun şi o susţinere laterală peste medie atât pentru şezut, cât şi pentru spate. Volanul M conservă calibrul care l-a făcut celebru, oferă o priză bună şi o dispunere a comenzilor care nu necesită o perioadă de acomodare.

Planşa de bord are o desfăşurare orizontală, în straturi, pentru a sublinia lăţimea şi spaţiul interior. Avem zona superioară unde găsim tabloul de bord şi display-ul superb de 10,2 inch al sistemului iDrive. Zona mediană este rezervată gurilor de ventilaţie şi butonului pentru luminile de avarie, precum şi celui aferent sistemului Driving Assistant (respectivul include Lane Departure Warning – avertizare la părăsirea benzii -, Collision Warning şi Pedestrian Warning).

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

În cazul în care se optează pentru Driving Assistant Plus cu Active Cruise Control (tempomat adaptiv) cu funcţie Stop & Go, ce include frânare până la oprire şi Traffic Jam Assistant, comanda rapidă pentru activarea/dezactivarea întregului pachet se găseşte tot sub butonul pentru luminile de avarie.

Zona inferioară înglobează sistemul audio şi cel de climatizare, plus panoul din stânga volanului. Acolo regăsim comenzile pentru lumini şi intensitatea luminii tabloului de bord; între timp, pe tunelul media, este poziţionat un spaţiu de depozitare ce poate fi acoperit, joystick-ul selectorului cutie de viteze, controller-ul iDrive touch şi comutatorul Driving Experience Control (ultimul permite reglarea comportamentului dinamic al maşinii între ECO PRO, CONFORT, SPORT şi SPORT+).

Meniul sistemului iDrive şi navigarea a devenit extrem de intuitivă. Întreg universul BMW ConnectedDrive poate fi comandat pentru X5, iar noi, în modelul de test, am avut parte de mai toate opţiunile. Sistemul de navigaţie Professional, de exemplu, impresionează plăcut cu funcţia 3D City Models, care oferă o descriere realistă a străzilor şi clădirilor adiacente pentru a ajuta şoferul să se orienteze mai uşor. Apoi, Head-Up display-ul integral color afişează o mulţime de informaţii, de la viteza de rulare şi datele sistemului de navigaţie pînă la limitările de viteză, posibilitatea de depăşire sau nu (în caz de linie continuă), notificările sistemului de infotainment şi aşa mai departe. Costă 2.726 euro, dar, din nou, merită.

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

Active cruise control cu funcţia Stop&Go este una dintre opţiunile recomandate, chiar dacă costă 1.631 euro. Următoarele trei opţiuni nu costă enorm, dar transformă radical experienţa la bordul lui X5 M50d: BMW Internet Access (105 euro), BMW Live (105 euro) şi BMW Apps (158 euro). Puteţi profita de uriaşul univers dezvoltat de cei de la BMW în ceea ce priveşte conectivitatea. De la aplicaţii dedicate muzicii (Aupeo, Deezer etc.) până la Facebook şi ce mai doriţi. Modelul avut la test era echipat cu sistemul audio Harman Kardon Surround, care costă 1.147 euro.

OK – va trebui să părăsim sistemul BMW ConnectedDrive, pentru că este contagios şi riscăm să nu mai acoperim restul detaliilor.

Poţi găsi o poziţie corectă la volan fără nicio problemă, vizibilitatea este bună, iar ergonomia postului de conducere – optimă. În schimb, pasagerii trebuie să fie atenţi la nivelul pragurilor pentru a nu se trezi cu urme pe picioare. Apoi, garnitura catifelată care delimitează habitaclul în zonele portierelor are un talent nativ de a strânge scame şi tot felul de pufuri care au altă culoare decât cea neagră. Prin urmare, vizitele la spălătorii vor fi mai dese.

De asemenea, trebuie să lăudăm volumul portbagajului şi modul în care este structurat. Sunt 650 litri în format standard, dar cu scaunele rabatate, spaţiul creşte la 1.870 litri. Extrem de utilă este şi zona de depozitare de sub planşeul portbagajului: acolo pot fi stocate obiecte necesare în utilizarea curentă, fără a avea emoţii că sunt vânturate prin portbagaj. În final, merită menţionat că BMW X5 M50d poate fi comandat şi în versiune cu 7 locuri.

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

Diesel de 3 litri, cu trei turbine = catapultă pe roţi

Nu vă lăsaţi păcăliţi de logo-ul X5 M50d: sub capotă avem un propulsor diesel de 3 litri cu şase cilindri în linie, supraalimentat în trei etape şi injecţie directă common-rail. Cei 381 CP, livraţi între 4.000 şi 4.400 rpm, precum şi cuplul motor de 740 Nm (disponibil între 2.000 şi 3.000 rpm) te fac să ai impresia, uneori, că eşti o moleculă de apă într-un furtun de pompieri.

Propulsorul este o bijuterie şi nu prea are rivali în clasă. Range Rover Sport propune un diesel care, în versiunea de vârf, are 292 CP şi 600 Nm, iar Porsche Cayenne are nevoie de un V8 bi-turbo de 4,2 litri (382 CP şi 850 Nm) pentru a-l surclasa pe cel de la BMW. Agregatul bavarezilor are o dezinvoltură impresionantă de a urca în ture şi, totodată, livrează puterea cu aceeaşi constanţă până la valori de peste 5.000 rpm.

Disponibilă standard, tehnologia BMW BluePerformance îi permite lui X5 M50d să îndeplinească standardele de emisii Euro 6. Mai departe, forţa unităţii diesel este transferată la drum prin transmisia automată cu opt trepte şi tracţiunea integrală BMW xDrive. Cutia lucrează impecabil, nu simţi nici o clipă nevoia unei unităţi cu dublu ambreiaj.

De partea cealaltă, sistemul xDrive lucrează impecabil. În cazul unei rulări normale, chiar una cu accente sportive, nu vei sesiza transferul de putere între punţi şi chiar între roţile de pe aceeaşi punte. Doar atunci când vei forţa nota destul de serios, pe un drum cu aderenţă scăzută, vei descoperi cum lucrează xDrive.

În primele trei moduri – ECO PRO, CONFORT, SPORT –, orice pornire războinică este temperată de electronică. În schimb, modul Sport+ oferă un anumit grad de libertate care poate fi crescut dacă se renunţă la serviciile DTC. Este momentul în care descoperi că BMW X5 M50d are o masă de… 2.265 kg la gol, care, în viaţa reală, înseamnă minim 2.400 kg.

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

SUV-ul manifestă o tendinţă subviratorie anihilată, în marea parte a timpului, de sistemul xDrive care trimite până la 100% din puterea motorului spre roata spate de pe exteriorul virajului. Simţi cum maşina este împinsă şi spatele îţi lasă impresia unei glisări care conduce la eliminarea subvirării. BMW X5 M50d este în permanenţă supravegheat de electronică. În momentul în care senzorii descoperă o oscilaţie bruscă a caroseriei, deja electronica este suverană.

Accidental, pe suprafeţe ude sau cu aderenţă scăzută, poţi descoperi şi mici reacţii supraviratorii, dar acestea sunt uşor de corectat şi controlat. În schimb, noua generaţie pare să fi câştigat un spate ceva mai masiv, a cărui masă se simte în cazul unui mod dinamic de condus. Încă ceva: pentru amatorii de sunete, BMW X5 M50d este echipat cu funcţia Active Sound. Aceasta îi va impresiona pe pasageri cu arii sportive spectaculoase, generate prin sistemul audio Harman Kardon Surround.

BMW X5 M50d dispune standard de suspensie Adaptive M, care include Dynamic Damper Control (control dinamic al suspensiei) şi suspensie pneumatică pe puntea spate, precum şi servodirecţie asistată electric. Modelul testat avea şi opţiunea de 3.473 euro – suspensia adaptivă cu Dynamic Performance Control (control dinamic al performanţelor) şi stabilizare activă a ruliului Dynamic Drive.

Totuşi, setarea suspensiei poate fi călcâiul lui Ahile în ceea ce-l priveşte pe X5 M50d. Aceasta este o „interpretare M” a suspensiei BMW şi, inclusiv în setarea confort, are o rigiditate destul de evidentă. Cine iubeşte o asemenea setare o va găsi delicioasă, mai ales în cazul rulării într-un mod sportiv. În schimb, dacă vrei să rulezi relaxat din A în B, după 100 km s-ar putea să o găseşti iritantă. Oricum, este o observaţie care are mare legătură cu suprafaţa de rulare. Altfel spus, pe un drum bun, senzaţia de disconfort este puternic atenuată sau chiar dispare.

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

Direcţia este precisă, dar feedback-ul lipseşte aproape cu desăvârşire. În cazul unui BMW X5 care nu poartă litera M sau semnătura M Performance acesta nu ar fi un minus evident, dar aici contează. După aproape 500 km (Bucureşti – Piteşti – Câmpulung – Moieciu – Râşnov – Bucureşti), BMW X5 M50d a afişat un consum mediu de 12,7 litri. O valoare bună ţinând cont că pe secţiunile virajate de munte am pus la lucru toate resursele propulsorului şi ale sistemului xDrive. Noi estimăm că, în viaţa reală în mediu urban, un consum de 14 litri/100 km este normal, iar extraurban se poate ajunge la 9 litri/100 km.

Concluzie test-drive BMW X5 M50d

BMW X5 M50d este un model interesant. Probabil cea mai bună definiţie pentru el ar fi aceea a unui SUV Gran Turismo. Îţi permite să acoperi distanţe mari, cu un ritm susţinut, fără un efort evident. Oferă o autonomie decentă, cu un plin poţi lua în calcul o rază de 600 km. Ştim că urmează un BMW X5M, model care în teorie este „The real Boss”. Totuşi, noi găsim mult mai potrivit caracterul maşinii cu propulsorul diesel, prin urmare BMW X5 M50d este regele clasei pentru noi.

Date tehnice

Dimensiuni şi mase

Lungime: 4.886 mm
Lăţime: 1.938 mm
Înălţime: 1.762 mm
Ampatament: 2.933 mm
Masa la gol (EU): 2.265 kg
Sarcina maximă admisă: 710 kg
Capacitate rezervor de combustibil: 85 litri

test-drive BMW X5 M50d alb diesel 4x4

Motor

Configuraţie: 6 cilindri în line
Capacitate: 2.993 cmc
Putere maximă: 381 CP/4.000-4.400 rpm
Cuplu maxim: 740 Nm/2.000-3.000 rpm

Transmisie

Automată cu 8 rapoarte, tracţiune integrală

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 5,3 secunde
Viteza maximă: 250 km/h

Consum şi emisii

Consum urban: 7,6 litri/100 km
Consum extraurban: 6,2 l/100 km
Consum mixt: 6,7 l/100 km
Emisii de CO2: 177 g/km

Preţuri

Preţ de bază: 89.155 euro
Preţ model testat: 110.067 euro

Sursa: BMW România

Foto: Mihai Dăscălescu

 

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array