Test-drive cu Mini Cooper D şi Cooper S: 100% BMW

Pentru a treia generaţie Mini, BMW nu mai face nici un compromis şi nu mai împrumută nimic de la nimeni, ci utilizează o platformă, motoare şi sisteme multimedia proprii. Urmează un test-drive cu Mini Cooper D şi Cooper S.

Uitaţi-vă bine la acest Mini. Este primul model din panoplia BMW care utilizează noua platformă cu tracţiune faţă, cunoscută sub numele intern UKL. Aceasta nu va sta doar la baza noilor derivate din Mini, fiind utilizată deja de noul BMW Serie 2 Active Tourer; mai mult, va deveni fundaţia viitoarelor generaţii BMW Serie 1, X1 şi X2 (coupe SUV-ul pe baza lui X1). Se pare că, în total, BMW şi Mini vor lansa 12 modele pe această arhitectură.

Designul: prizonierul originalului

Noul Mini are cu aproape 80 cm mai mult decât originalul, lansat în 1959. Este enorm. Practic, acum este momentul ca marca britanică să revitalizeze conceptul Rocketman, deoarece noua generaţie a crescut sensibil în dimensiuni şi s-a creat loc şi pentru un model mai mic. Însă, spiritul Mini s-a păstrat.

La lansarea primei generaţii în 2001, Gert Hildebrand, designerul care a revitalizat Mini în noul mileniu (plecat în 2011 la Qoros), spunea referitor la parbrizul vertical: „Am vrut să facem un Mini, nu un Peugeot 206”. Iar ultima iteraţie păstrează parbrizul vertical, acoperişul plat şi decupajului capotei pe lângă faruri. Nu lipsesc, bineînţeles, elementele cromate din jurul farurilor şi stopurilor, doar că acum acestea sunt opţionale şi costă 156 euro.

mini cooper d cooper s test-drive

Spaţiu interior sensibil mai mare

Prima impresie este că a treia generaţie Mini a devenit un… maxi-Mini. Privită pe viu, pare chiar mai mare decât arată creşterea pe hârtie a dimensiunilor. Cu 98 mm mai lungă decât vechiul New Mini, actuala maşină măsoară 3.821 mm, putând fi considerată aproape un model de clasă mică şi nu una de clasă mini.

Iar această creştere de gabarit se regăseşte din plin şi la interior. Dacă, înainte, era practic o maşină pentru două persoane (sau 2+2 în limbaj mai academic) – în spate, pasagerii care reuşeau să se strecoare nu aveau aproape deloc spaţiu pentru genunchi –, acum locul pentru genunchi este acceptabil atât datorită ampatamentului mai mare cu 28 mm, cât şi decupării practice a spătarelor scaunelor. Inclusiv libertatea de mişcare a capului în spate este rezonabilă, iar accesul spre banchetă este mai facil.

Dacă, înainte, bancheta era fracţionabilă 1/2-1/2, aceasta se rabatează acum în raport 1/3-2/3, iar volumul portbagajului a crescut cu 51 de litri, pâna la un total de 211 litri. Prin aceasta, noul Mini este mai practic chiar dacă podeaua nu devine plată prin rabatarea banchetei.

În plus, există un spaţiu suplimentar sub podeaua portbagajului suficient de adânc, iar spătarul banchetei se poate fixa în poziţie verticală (pentru spaţiu suplimentar în portbagaj).

Scaunele sport incluse în pachetul Chili de pe modelul de test (3.168 de euro), îmbrăcate în piele (823 de euro), sunt ferme şi oferă o susţinere laterală foarte bună. Şoferul stă foarte jos, iar volanul multifuncţional cu trei braţe (parte a pachetului Wired, 1.761 de euro) oferă o priză foarte bună.

mini cooper d cooper s test-drive

Interior de Mini, ergonomie BMW

BMW a încercat să combine atmosfera tipică de Mini cu excelenta ergonomie BMW. Astfel, faţă de vechea generaţie, raţiunea a primat în faţa tradiţiei. De aceea, acum, butoanele pentru acţionarea geamurilor sunt pe uşi (acolo unde te aştepţi să fie) şi nu pe consola centrală, iar vitezometrul uriaş, amplasat central la vechiul model, a revenit în locul clasic. Şi anume, în spatele volanului. Mai mult, are dimensiuni normale, fiind flancat de turometru (la rândul său destul de mic şi nu foarte vizibil).

Fără nici o legătură cu tradiţia este afişajul portocaliu pentru nivelul combustibilului din rezervor şi comutatorul roşu de start al motorului, amplasat pe consola centrală. Totuşi, aceasta este piesa de efect care îţi atrage privirea la urcarea în maşină.

Pentru a păstra niscaiva legături cu trecutul, displayul central mare, de formă rotundă, a rămas la locul lui, deasupra consolei centrale. Însă, acum este utilizat exclusiv pentru ecranul sistemului multimedia, care măsoară 8,8 inci (în cazul în care se comandă sistemul de navigaţie Professional, inclus în pachetul Wired).

Sistemul multimedia este 100% BMW. Meniurile şi submeniurile din centrala de comandă sunt identice cu ale modelelor bavareze, putând fi accesate, în mod similar, de la controller-ul din spatele schimbătorului. Nu e o critică, deoarece navigarea prin meniuri este ireproşabilă, la fel ca la iDrive. Şi, tot ca la producătorul din Munchen, Mini dispune acum, în premieră, de un sistem asemănător lui Driving Experience Control; diferenţa constă în acţionarea a trei moduri (faţă de cinci) şi prezenţa unui comutator circular situat în jurul schimbătorului (detaliu original Mini).

Avem de ales între modurile Green (Eco), Mid (Confort) şi Sport, care modifică răspunsul direcţiei, al cutiei (automate), al motorului, plus al suspensiei adaptive (dacă aceasta se comandă, pentru 521 de euro extra). Schimbarea fiecărui mod este însoţită de modificarea culorii luminii ambientale: verde la Green, galben la Confort şi roşu la Sport. Suplimentar, de la un buton de lângă plafonieră, se mai pot configura încă cinci culori, dar acestea frizează kitsch-ul şi nu au nici o legătură cu modul de condus selectat.

mini cooper d cooper s test-drive

Un plus semnificativ se înregistrează şi la calitatea fabricaţiei, materialele fiind net superioare faţă de vechea generaţie. Acum, Mini îşi merită preţul nu doar pentru istoria sa, ci şi pentru calitatea intrinsecă a materialelor şi asamblarea ireproşabilă.

Trei cilindri merg ca patru? S-a ţinut BMW de promisiune?

În urmă cu trei ani, Klaus Draeger, fostul şef al dezvoltării de la BMW, declara foarte încrezător că firma germană va anula orice diferenţă între motoarele cu trei şi cele cu patru cilindri. Acum e momentul adevărului.

Sub capota lui Mini Cooper D „toarce” un diesel de 1,5 litri cu trei pistoane, având la bază cilindrul ideal de 500 cmc. Deşi are un cilindru în minus, el dezvoltă 116 CP şi 270 Nm – cu 4 CP mai mult decât fostul diesel de 1,6 litri. În plus, are acelaşi cuplu maxim.

La relanti şi la rece, se simte o mică vibraţie, tipică motoarelor cu trei cilindri. Însă, trebuie să fii foarte atent să o simţi efectiv. Apoi, după ce ai pornit, orice vibraţie dispare şi motorul se turează plăcut, funcţionând rotund.

În combinaţie cu transmisia automată cu 6 trepte (1.771 de euro), care a fost revizuită şi este mai uşoară, nu se simte nici un gol turbo. Motorul urcă liniar şi lejer până la 4.000 rpm şi impresionează plăcut prin felul în care dezvoltă puterea.

Nici funcţionarea sistemului Start&Stop, oferit standard, nu deranjează, pornirea fiind foarte lină pentru un diesel în trei cilindri. Faţă de vechiul motor, nu sunt diferenţe mari în ceea ce priveşte cifrele de performanţe, dar rafinamentul şi liniaritatea sunt net superioare. Consumul mediu oficial este de 3,7 l/100 km pentru versiunea cu transmisie automată cu 6 trepte, dar, în practică, am înregistrat aproape 7 l/100 km.

mini cooper d cooper s test-drive

Tren de rulare foarte confortabil

Precedentele generaţii New Mini au pus confortul pe planul al doilea. Cine a mers vreodată cu primul Cooper S ştie ce spun. Nici a doua generaţie nu excela la confort. Dar, acum, trenul de rulare adaptiv face minuni. Pe modul Mid (Confort) al suspensiei adaptive, se pot parcurge distanţe lungi în deplin confort. Din acest punct de vedere, noul Mini a devenit o jucărie mult mai plăcută.

Totuşi, pe modul Sport lipseşte acea „explozie” din trecut. Altfel spus, maşina nu mai este atât de extremă. Are un mic ruliu, se simte şi masa puţin mai mare, respectiv gabaritul ceva mai masiv. Nu mai posedă nici acel comportament nărăvaş al punţii spate, care, la limită, tindea să iasă în exteriorul virajului. Acum ai DTC (modul mai permisiv al DSC-ului), care permite devieri controlate ale spatelui. Iar, dacă ai încredere în forţele proprii, poţi decupla cu totul DSC-ul. Chiar şi aşa, însă, nu va supravira intempestiv pentru că, în definitiv, este o tracţiune faţă.

Pe de altă parte, tracţiunea faţă nu induce un comportament subvirator supărător, deoarece electronica funcţionează ireproşabil. Oricum, aşa cum am spus, reacţiile sunt mai filtrate ca înainte.

În altă ordine de idei, noua direcţie electromecanică este superbă, fiind incisivă şi oferind un feedback foarte bun.

Mini Cooper S: copilul rebel al gamei

Faţă de restul gamei, Cooper S este recunoscut datorită grilei de tip fagure, prizelor de aer de pe capotă şi spoiler, celor două ţevi de eşapament poziţionate central şi emblemei S de pe aripi, spate şi calandru. Apropo: prizele din spoiler, cromate pe margini, nu sunt doar pentru design, ci au şi rol funcţional, răcind frânele din faţă.

Interiorul este similar cu cel de la Cooper D, cu deosebirea că scaunele sport, cu reglaj pe lungime, sunt oferite în standard şi dispun de un sprijin lateral excelent.

mini cooper d cooper s test-drive

În ceea ce priveşte motorul, Mini sfidează noile tendinţe de downsizing, montând în Cooper S un agregat turbo de doi litri, care îl înlocuieşte pe cel de 1,6 litri. Cu 192 CP şi 280 Nm (300 Nm cu overboost), noul propulsor are 8 CP şi 40 Nm (60 Nm) în plus, dar consumă mai puţin (doar 5,2 l/100 km, faţă de 6,4 l/100 km). Cel puţin sub acest aspect, trecerea la o cilindree mai mare nu are nici un efect negativ. Atenţie, însă: în viaţa reală (şi ţinând cont de caracterul maşinii), consumul se apropie de 10 l/100 km.

Cu distribuţie variabilă pe admisie şi evacuare Double Vanos şi sistem Valvetronic, noul motor turbo are o forţă de împingere respectabilă la turaţii mici şi medii, fiind foarte plăcut în utilizare. Cooper S avea nevoie de acest motor pentru că, până la apariţia versiunii John Cooper Works, trebuie să se bată cu noul Audi S1, care accelerează de la 0 la 100 km/h cu 0,9 secunde mai repede.

La fel ca şi Cooper D, Cooper S-ul testat era configurat cu excelenta suspensie adaptivă (521 de euro extra), care îmbunătăţeşte clar confortul la drum lung. Faţă de versiunea diesel, vârful de gamă actual are în dotarea standard sistemul Performance Control, care reduce drastic subvirarea, crescând eficienţa la trecerea prin viraje.

Concluzie

Mai competent, mai eficient, mai spaţios, noul Mini este un hatch premium aproape perfect. Însă, puriştii vor regreta efervescenţa primelor două generaţii şi chiar imperfecţiunile de ergonomie care le făceau atât de speciale.

Noul Mini beneficiază de tot ce are mai bun BMW în materie de tren de rulare, sisteme multimedia şi de asistenţă, fiind demn de aşteptările unui client al anului 2014. Suplimentar, noul diesel confirmă că un cilindru în minus nu reprezintă un rabat în privinţa rafinamentului. Dacă te pricepi…

mini cooper d cooper s test-drive

Date tehnice Mini Cooper D

Dimensiuni şi mase

Lungime: 3.821 mm
Lăţime: 1.727 mm
Înălţime: 1.414 mm
Ampatament: 2.495 mm
Masa la gol (EU): 1.225 kg
Sarcina maximă admisă: 450 kg
Capacitate rezervor de combustibil: 44 litri

Motor

Configuraţie: 3 cilindri în linie
Capacitate: 1.496 cmc
Putere maximă: 116 CP/4000 rpm
Cuplu maxim: 270 Nm/1750 rpm

Transmisie

Automată cu 6 rapoarte, tracţiune faţă

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 9,2 secunde
Viteza maximă: 204 km/h

Consum şi emisii

Consum urban: 4,2 l/100 km
Consum extraurban: 3,5 l/100 km
Consum mixt: 3,7 l/100 km
Emisii de CO2: 98 g/km

Preţuri

Preţ de bază: 22.630 de euro
Preţ model testat: 39.884 de euro

Date tehnice Mini Cooper S

Dimensiuni şi mase

Lungime: 3.850 mm
Lăţime: 1.727 mm
Înălţime: 1.414 mm
Ampatament: 2.495 mm
Masa la gol (EU): 1.250 kg
Sarcina maximă admisă: 450 kg
Capacitate rezervor de combustibil: 44 litri

Motor

Configuraţie: 4 cilindri în linie
Capacitate: 1.998 cmc
Putere maximă: 192 CP/4.700-6.000 rpm
Cuplu maxim: 280 (300) Nm/1.250-4.750 rpm

Transmisie

Automată cu 6 rapoarte, tracţiune faţă

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 6,7 secunde
Viteza maximă: 233 km/h

Consum şi emisii

Consum urban: 6,8 l/100 km
Consum extraurban: 4,4 l/100 km
Consum mixt: 5,2 l/100 km
Emisii de CO2: 122 g/km

Preţuri

Preţ de bază: 25.420 de euro
Preţ model testat: 42.675 de euro

Sursa: Mini

Mini Cooper D şi Cooper S – galerie oficială

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array