Test-drive Jaguar F-Type Coupe: evoluţia supremă a speciei

Maşina din imagini reprezintă cea mai avansată evoluţie din oferta automobilelor sport propuse de Jaguar. Virtual vorbind, procesul evolutiv nu are limite dar, la un moment dat, se poate spune că există un “prădător suprem”, un exponent al potenţialului maxim – indiferent dacă referirea se face la felina sau la maşina Jaguar. L-am determinat să arate ce poate, într-un experiment cu totul special. Să fie, deci, test-drive Jaguar F-Type Coupe

Despre lup se spune că îşi schimbă părul, dar năravul – ba. Ce se poate spune despre feline? Că acestea nu încearcă să-şi nuanţeze identitatea şi, în plus, au grijă să-şi ascută ghearele. Se mai spune că, atunci când te privesc direct în ochi, intervine un fenomen hipnotic, cu efect paralizant. Ei bine, când nu ai de-a face cu animale, ci cu maşinile mărcii Jaguar, fascinaţia capătă cu totul alte forme, dar cel puţin la fel de intense.

test-drive jaguar f-type coupe

Agilitatea şi controlul – două valori esenţiale

Jaguarul din sălbăticie are un fizic de referinţă pentru specia din care face parte, îmbinând în proporţii impresionant de bine dozate puterea, greutatea şi abilităţile de mişcare. În ceea ce-l priveşte pe F-Type Coupe, criteriile tehnic echivalente sunt îndeplinite cu ajutorul unei caroserii uşoare (fabricată din aluminiu), unor motorizări cu şase şi cu opt cilindri supraalimentate, repartiţiei perfect echilibrate a masei, reducerii pe cât posibile a consolelor anterioară şi posterioară, precum şi prin intermediul renunţării, în favoarea sportivităţii depline, la ideea unui habitaclu cu 2+2 locuri (graţie ultimelor două alegeri conceptuale, F-Type Coupe demonstrează că este “mai jaguar” decât seria coupe-urilor XK).

Adepţii genului “grand tourer” clasic vor fi încântaţi de caracterul maşinii: performanţa şi eleganţa merg mână în mână, peisajul fiind lipsit de orice exagerare riscantă tehnic sau detalii stilistice evident ţipătoare (eventual indecente). Oricât ai încerca să-i găseşti “nod în papură”, înfăţişarea coupe-ului Jaguar nu lasă loc de nici un comentariu defavorabil şi, ca atare, el reprezintă astăzi apogeul inspiraţiei creative a designerului Ian Callum.

test-drive jaguar f-type coupe

Trezeşte la viaţă jaguarul din tine!

Câteva ore la volanul oricăreia dintre variantele Jaguar F-Type Coupe sunt suficiente pentru a înţelege ce vrea să spună principiul de căpătâi din kendo: sabia şi luptătorul sunt una. Când două entităţi complementare se unesc pentru a forma o armonie perfectă, o entitate de natură superioară, se poate vorbi despre o experienţă de excepţie.

Pe consola dintre scaune, alături de selectorul cutiei automate ZF Quickshift cu opt trepte, este amplasat un comutator destinat alegerii modurilor de conducere: normal, dinamic şi cel dedicat condiţiilor de aderenţă redusă (iarnă).

Modul „normal” este potrivit pentru o rulare rapidă, plăcută şi confortabilă. Astfel, reacţiile specifice suspensiei, direcţiei şi motorului au o notă de cumpătare, dar nu sunt lipsite de o anume tuşă de incisivitate. În schimb, modul dinamic pune un accent clar pe vigoarea răspunsului la acceleraţie şi pe o fermitate determinantă a suspensiei, caracteristici la care se adaugă schimbarea dozării forţei de rotire a volanului. Mai exact, direcţia devine ceva mai „grea”, favorizând o precizie bună la comenzile date din scurt.

Arsenalul dispozitivelor electronice de siguranţă activă include funcţiile „torque vectoring by braking” (frânarea automată a roţilor de pe interiorul virajului) şi pe cea de alunecare limitată a diferenţialului (F-Type R, propulsor V8). De partea cealaltă, variantele cu motorizări V6 dispun de diferenţiale mecanice cu alunecare limitată.

jaguar-f-type-coupe-5

Din punctul de vedere al utilizării pur rutiere, cele trei variante de motorizare oferite (F-Type V6, F-Type S şi F-Type R) pot fi descrise, succint, ca fiind capabile să presteze sportivitate entry-level foarte competitivă, sportivitate calificată şi, respectiv, sportivitate de elită. În mod categoric, versiunea de top F-Type R (V8 supraalimentat de 5,0 litri şi 495 CP) face parte din acel segment care pune serios la încercare aptitudinile şi luciditatea celui de la volan, nivelul înalt de performanţe presupunând că foarte rar ai ocazia, pe drumuri publice, să poţi cere maşinii tot ce poate să dea.

Adevăratul său domeniu de exprimare rămâne circuitul de viteză închis, altfel pedala de acceleraţie se cere a fi doar mângâiată cu talpa şi niciodată apăsată cu sete. Un etaj mai jos, Jaguar F-Type S (V6 supraalimentat de 3,0 litri, 380 CP) este maşina pe care simţurile cuiva preocupat de conducerea sportivă (şi având ceva experienţă de pilotaj) ajung destul de uşor să o înţeleagă şi, eventual, să o aprecieze la justa valoare. Care este aceea? Un GT foarte rapid, cu manevrabilitate de o acurateţe exemplară, fără nici un fel de reacţii mai intense decât cele care ar fi de dorit în spaţiul drumurilor publice.

Acestea fiind spuse, am vrea să nu se desprindă ideea eronată că F-Type V6 ar fi, cumva, subdotat în privinţa potenţialului dinamic. Reacţiile sale în privinţa acceleraţiei sunt mai progresive, iar comportamentul rutier impresionează şi mai mult prin siguranţă/fineţe a răspunsurilor la comenzi, în condiţiile unor solicitări oarecum moderate comparativ cu cele aferente celorlalte variante. Este o maşină care merge respectabil de tare când i se cere în mod expres, dar la care nu se regăseşte nonşalanţa devastatoare a acceleraţiilor oferite de Type-F S sau Type-F R. Cu alte cuvinte, F-Type V6 este un Jaguar mai puţin feroce decât ceilalţi doi fraţi din cadrul seriei, însă rămâne un Jaguar.

test-drive jaguar f-type coupe

„Prădătorul” trece la acţiune

Este de aşteptat ca noile coupe-uri britanice din seria F-Type să-şi ia „partea jaguarului” din segmentul de piaţă al supersportivelor. Anul trecut a avut loc debutul comercial, foarte promiţător de altfel, al versiunilor Convertible, motiv în plus pentru a anticipa o ascensiune puternică şi din partea lui Jaguar F-Type Coupe. Mai ales ţinând cont de faptul că germanii au lăsat, parţial descoperită, zona modelelor GT coupe (Mercedes SLK şi BMW Z4 sunt oferite doar în versiuni de caroserie coupe-cabrio).

Ca să încheiem tot cu o analogie din regnul animal, se poate spune că Jaguar F-Type Coupe – avantajat de rigiditatea structurală superioară, tipică modelelor „închise” – va întâlni pe teritoriul său de vânătoare doar un soi de crocodil cu motor central. Cei de la Porsche îi spun Cayman

test-drive jaguar f-type coupe

Sursă: Jaguar

Date tehnice

Dimensiuni şi mase

Lungime: 4.470 mm
Lăţime: 1.923 mm
Înălţime: 1.309 mm
Ampatament: 2.622 mm
Masă proprie F-Type V6 Coupe: 1.577 kg
Masă proprie F-Type S Coupe: 1.594 kg
Masă proprie F-Type R Coupe: 1.650 kg

F-Type Coupe V6

Motor

Configuraţie: V6, supraalimentare cu compresor mecanic
Cilindree: 2.995
Putere maximă: 340 CP/6.500 rpm
Cuplu maxim: 450 Nm/3.500-5.000 rpm

Transmisie

Automată, cu opt trepte

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 5,3 secunde
Viteză maximă: 260 km/h

Consum şi emisii

Urban: 12,4 litri/100 km
Extraurban: 6,8 litri/100 km
Combinat: 8,8 litri/100 km
Emisii de CO2: 205 g/km

F-Type S Coupe

Motor

Configuraţie: V6, supraalimentare cu compresor mecanic
Cilindree: 2.995
Putere maximă: 380 CP/6.500 rpm
Cuplu maxim: 460 Nm/3.500-5.000 rpm

Transmisie

Automată, cu opt trepte

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 4,9 secunde
Viteză maximă: 275 km/h

Consum şi emisii

Urban: 12,4 litri/100 km
Extraurban: 6,7 litri/100 km
Combinat: 8,8 litri/100 km
Emisii de CO2: 209 g/km

F-Type R Coupe

Motor

Configuraţie: V8, supraalimentare cu compresor mecanic
Cilindree: 5.000
Putere maximă: 550 CP/6.500 rpm
Cuplu maxim: 680 Nm/3.500 rpm

Transmisie

Automată, cu opt trepte

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 4,2 secunde
Viteză maximă: 300 km/h

Consum şi emisii

Urban: 15,9 litri/100 km
Extraurban: 8,3 litri/100 km
Combinat: 11,1 litri/100 km
Emisii de CO2: 259 g/km

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array