Test-drive Mitsubishi Outlander PHEV: primul SUV hibrid plug-in

Alături de citadina i-MiEV, model care se pare că nu prea a întrunit succesul scontat, Mitsubishi Outlander PHEV este al doilea reprezentant al gamei destinate pieţei europene, care se poate conecta la priză.

Din fericire, deprinderea aceasta nu îi are în vedere pe ecologiştii ale căror nevoi de deplasare se rezumă la doar câteva zeci de kilometri. Sau pe boemii cu foarte mult timp liber la dispoziţie pentru încărcarea bateriei. Ea este dedicată clienţilor interesaţi de reducerea costurilor de deplasare, fără a renunţa la confortul şi siguranţa unui SUV.

Adică, Mitsubishi Outlander PHEV încearcă, pe de-o parte, să se plieze pe bonificaţiile fiscale şi scutirile de taxe oferite pentru maşinile ecologice, iar, pe de alta, poate rula aproximativ 50 de kilometri cu un „plin” de curent electric, care costă aproximativ 3 euro. Debutul spectaculos al vânzărilor a fost susţinut, mai degrabă, de primul beneficiu, din cele 12.000 de comenzi înregistrate până la ora actuală peste 8000 venind din Olanda – ţară care a derulat un program generos de susţinere a modelelor eco.

mitsubishi outlander phev insert

Diferenţe minime faţă de versiunea cu propulsie exclusiv termică

Încă din stadiul de proiectare, Mitsubishi Outlander a fost prevăzut fie cu posibilitatea echipării cu motoare termice convenţionale, fie cu sistem de propulsie hibrid. Astfel, doar un număr minim de modificări a fost necesar pentru versiunea PHEV.

Habitaclul propune un spaţiu destinat pasagerilor aproape nemodificat, cu excepţia ridicării podelei cu 45 mm în zona pasagerilor din spate; între timp, portbagajul a pierdut doar 14 litri, având acum 463 de litri. Pe de altă parte, montarea bateriei sub podeaua habitaclului are şi câteva beneficii, precum îmbunătăţirea rigidităţii torsionale a caroseriei şi coborârea centrului de greutate.

Din păcate, diferenţe notabile nu întâlnim nici în ceea ce priveşte designul exterior, astfel că intenţiile lui Mitbubishi Outlander PHEV de a salva Planeta vor fi remarcate doar de către cunoscători. În mare, acestea constau în adoptarea unei grile noi a radiatorului, care face exces de crom, şi modificarea blocurilor optice spate. La interior, lucrurile sunt ceva mai clare, maneta de selectare a modului de rulare, ce a luat locul schimbătorului de viteze, fiind complet nouă. De asemenea, turometrul din cadrul tabloului de bord a fost înlocuit cu un indicator al nivelului de putere, furnizat de sistemul de propulsie.

mitsubishi outlander phev insert

Trei motoare: două electrice şi unul termic

Pe puntea faţă acţionează un sistem hibrid compus dintr-un motor electric, de 60 kW şi 137 Nm, alături de un propulsor termic alimentat cu benzină, de 2,0 litri, ce produce 120 CP şi 190 Nm. Interesant este faptul că, pentru combinarea celor două surse de putere, motor termic şi electric, nu se utilizează un angrenaj planetar, ca la Toyota Prius sau Chevrolet Volt, ci un sistem nou, dezvoltat de inginerii de la Mitsubishi, care presupune un cuplaj cu ambreiaj multidisc în baie de ulei.

În consecinţă, se oferă mai multă libertate de a utiliza cele două motoare, astfel încât eficienţa sistemului să fie maximă. Complementar, trenul de rulare spate integrează încă un motor electric de 60 kW şi 195 Nm, astfel că Mitsubishi Outlander PHEV beneficiază de tracţiune 4×4, fără ca între cele două punţi să existe vreo legătură mecanică.

Nu există noţiunea de putere maximă pentru că, în funcţie de modul şi condiţiile de rulare, cele trei motoare acţionează la capacităţi diferite. Astfel, cel mai elocvent criteriu referitor la performanţele dinamice rămân acceleraţia până la 100 km/h, care se realizează în exact 11 secunde. Viteza maximă este de 170 km/h.

mitsubishi outlander phev insert

Moduri de rulare

Sistemul de propulsie hibrid PHEV integrează 3 moduri de rulare: Electric, Hibrid Serie şi Hibrid Paralel, îmbunătăţind performanţele dinamice şi consumul de combustibil. Comutarea între cele trei moduri se face fără a crea vreun disconfort pasagerilor, iar modul pur electric va fi selectat ori de câte ori este posibil.

Modul Electric presupune propulsia exclusiv prin intermediul motoarelor electrice, sursa de energie fiind bateria. În acest mod, emisiile poluante sunt zero, iar autonomia declarată se situează la 52 de kilometri. Din motive de eficientizare a consumului, viteza maximă pentru modul Electric este de 120 km/h, prag de la care va intra în „schemă” şi motorul termic.

Modul Hibrid Serie implică şi motorul termic, dar acesta are rol de generator, nefiind angrenat efectiv în antrenarea roţilor. Sistemul este programat să comute în modul Electric atunci când este posibil. Totodată, motorul termic este activat în aşa fel încât catalizatorul să îşi păstreze starea de funcţionare.

Modul Hibrid Paralel este utilizat atunci când energia din baterie scade sub pragul critic, motorul termic devenind principala sursă de putere pentru trenul de rulare faţă. Cu toate acestea, motoarele electrice sunt încă active pentru a asista motorul termic şi a asigura permanent tracţiune 4×4. De asemenea, modul Hibrid Paralel este activat automat când există o cerere mare şi constantă de putere, cum ar fi deplasarea pe autostradă. Utilizând surplusul de cuplu, motorul termic acţionează în acelaşi timp şi generatorul pentru a încărca bateria.

mitsubishi outlander phev insert

Încărcarea bateriei şi consumul de combustibil

Având 80 de celule şi 300 V, bateria litiu-ion are o capacitate de înmagazinare a energiei de 12 kWh şi dispune de propriul sistem de ventilaţie. În premieră mondială, Mitsubishi Outlander PHEV îşi poate încărca singur bateria şi în staţionare, generând curent electric cu ajutorul propulsorului termic. Această operaţiune încarcă acumulatorul până la 80% din capacitate şi durează aproximativ 40 de minute.

Deşi, din punct de vedere al eficienţei, nu este tocmai indicat să transformi energia mecanică în energie electrică, urmând ca ulterior să o transformi la loc în energie mecanică, acest mod de generare proprie a energiei electrice este cel puţin inedit. În plus, s-ar putea dovedi folositor în situaţia în care se doreşte parcurgerea unei zone în care utilizarea propulsiei termice sau hibride este interzisă sau costisitoare.

De la o priză de 10 A, o încărcare completă durează aproximativ 5 ore, iar de la un punct de încărcare rapidă, se poate ajunge la 80% din capacitatea bateriei în doar jumătate de oră. Bineînţeles, pe perioadele de frânare, energia cinetică este recuperată, iar în modurile de funcţionare Hibrid Serie şi Hibrid Paralel, motorul termic acţionează generatorul în vederea încărcării bateriei. Suplimentar, e propusă funcţia Battery Save Mode, care conservă energia din baterie pentru o utilizare ulterioară.

Conform ciclului UE, consumul mediu de combustibil este de doar 1,9 l/100 km, ceea ce implică emisii de CO2 de 44 g/km. După ce energia din baterii se epuizează, consumul nu ar trebui să depăşească 5,8 l/100 km, susţine Mitsubishi.

mitsubishi outlander phev insert

Cum se conduce Mitsubishi Outlander PHEV

Atâta timp cât bateria dispune de suficientă energie, Mitsubishi Outlander PHEV se comportă preponderent ca o maşină electrică: pleacă lejer de pe loc, răspunde rapid şi suficient de viguros la apăsarea pedalei de acceleraţie, este extrem de silenţios şi accelerează uniform.

În condiţii normale de utilizare se poate rula electric aproximativ 35-40 de kilometri, după care maşina deprinde caracteristicile unui model hibrid. Fără a urmări indicaţiile computerului de bord, de la volan îţi dai destul de greu seama în ce mod funcţionează sistemul de propulsie şi când acestea se schimbă între ele.

În mare, rămâne aceeaşi senzaţie de vehicul electric, doar că pe fundal apare şi un foarte discret sunet al motorului termic. Trenul de rulare cu amortizoare ceva mai tari ţine bine sub control cel 300 de kg suplimentare, iar confortul nu este compromis. Bineînţeles, Mitsubishi Outlander PHEV nu excelează nici pe viraje şi nici în off-road, dar nu pierde nimic din polivalenţa pe care o doresc amatorii de SUV-uri.

Ca bonus, sistemul de tracţiune integrală S-AWC „Super All Wheel Control” angajează în mod inteligent atât cuplu cât este necesar pe fiecare punte, astfel încât să fie exploatate eficient toate resursele de aderenţă şi pentru îmbunătăţirea comportamentului dinamic. În lipsa unei cutii de viteze, frâna de motor poate fi activată prin intermediul unor padele aflate în spatele volanului, care simulează şase trepte de viteză, regenerând energia.

mitsubishi outlander phev insert

Concluzie

Având posibilitatea încărcării de la priză, o autonomie electrică suficientă pentru nevoile zilnice de transport ale majorităţii persoanelor şi un sistem de propulsie ingenios, Mitsubishi Outlander PHEV este, probabil, modelul hibrid cel mai apropiat de maşinile complet electrice.

Totuşi, el nu sare în barca autovehiculelor electrice cu range extender, propulsorul termic antrenând direct şi roţile din motive de eficienţă. Faţă de o versiune de motorizare diesel, Outlander PHEV propune un plus de rafinament şi costuri de exploatare net inferioare pe distanţe scurte, fără a pierde nimic din caracterul polivalent.

În funcţie de legislaţia fiecărei ţări, costul sulimentar al acestui model hibrid ar trebui să fie compensat de facilităţile fiscale, precum primele oferite de stat la cumpărarea unor modele ecologice şi scutirile de taxe. Deci, avem toate argumentele pentru a proteja mediul înconjurător şi, odată cu el, inclusiv pe noi.

Date tehnice

Dimensiuni şi mase

Lungime: 4.655 mm
Lăţime: 1.800 mm
Înălţime: 1.680 mm
Ampatament: 2.670 mm
Masa la gol (EU): 1.810 kg
Volum portbagaj: 463 l

Propulsie

Puntea faţă

Motor electric: 60 kW, 137 Nm
Motor termic: alimentat cu benzină, 2,0 litri, 4 cilindri în linie, 120 CP, 190 Nm

Puntea spate

Motor electric: 60 kW, 195 Nm

Transmisie

Automată, tracţiune integrală permanentă

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 11 secunde
Viteza maximă: 170 km/h

Consum şi emisii

Consum mixt (conform normelor UE pentru maşinile hibride): 1,9 l/100 km
Emisii de CO2 (conform normelor UE pentru maşinile hibride): 44 g/km

Autonomie

Autonomie electrică: 52 km
Autonomie totală: 824 km

Preţ de bază: 41.990 Euro (Germania)

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array