Top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde: prețul grabei

Nu lua acel „ieftin” foarte ad-literam. Sau, dacă o faci, privește situația prin filtrul costurilor de achiziție obișnuite acestei categorii de performanțe. Știi la ce ne referim: bolizi nu mai înalți decât un copil de cinci ani, cu motoare urlând la câteva palme distanță de ceafa șoferului, a căror iuțeală în orice probă imaginabilă, dublată de prezența logo-urilor celebre – și, eventual, exclusivitatea seriilor limitate – justifică existența unor „scoruri” stratosferice. Cel mai bine, când vei povesti cuiva despre articolul „Top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde”, fă-l din capul locului să înțeleagă că e vorba, mai degrabă, de mașini „convenabile”. Și, prin urmare, demne de luat în seamă.

Parafrazând sintagma „democratizarea luxului”, tot mai des – și pe bună dreptate – întâlnită în jurnalismul auto, se poate spune că, în cazul dat, avem de-a face cu o… democratizare a vitezei. O consecință de altfel normală a obligației pe care producătorii și-o impun cu privire la suplimentarea perpetuuă a puterii motoarelor, ce a permis, azi, ca inclusiv modelele sport (și nu numai) din eșaloanele inferioare să livreze accelerațiile și vitezele… supercar-urilor de acum 15-20 de ani.

Așadar, e simplu: oarecum pe nesimțite, până și automobile cu prețuri relativ decente sunt în stare să sprinteze mai repede decât bolidul care, în perioada adolescenței, îți „zâmbea” din posterul lipit pe peretele dormitorului. Hai să afli care sunt cele mai bune investiții în acest sens…

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Locul 5 – Chevrolet Camaro ZL1

Peste Atlantic este o adevărată legendă, dar în Europa nu este atât de cunoscut și, cu siguranță, încă și mai puțin apreciat; totuși, odată cu versiunea ZL1, Chevrolet Camaro a reușit să producă suficiente valuri încât să capete un respect global. Motivul? Pe scurt, General Motors a prins curaj. Pe larg, fostul număr unu mondial a înțeles, încă de la lansarea versiunilor de bază, că nu mai merge cu jumătăți de măsură. Respectiv, că nu mai poți păcăli nici măcar mușterii locali cu eptitete pretențioase, gen „pony-car” sau „muscle-car”, atribuite unor coupe-uri foarte slab motorizate.

Așa că, în 2009, s-a produs revoluția: design modern, platformă complet nouă și un propulsor V8 pentru modelele SS, capabil de minimum 400 CP – practic, a cincea generație Camaro părea condamnată la succes din primele clipe petrecute în showroom-uri. Și așa a și fost; bașca, focul pasiunii a fost întreținut de nenumăratele actualizări tehnico-estetice și ediții speciale apărute de-a lungul anilor. Totuși, adevărata eliberare a frustrării pe care GM, parcă, a înăbușit-o atâta amar de vreme, s-a produs, în 2011, la Salonul Auto de la Chicago – evenimentul ales pentru prezentarea lui ZL1.

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Arată ca un Camaro cu un bodykit pretențios și atât, dar, în realitate, peste 30% dintre componentele modelelor „normale” au fost modificate sau înlocuite. Printre ele și V8-ul pushrod de 6,2 litri (deh, un muscle-car adevărat trebuie să rămână „old-school”), care a primit aportul unui compresor mecanic. Rezultatul? 580 CP și 754 Nm, buni pentru un 0-100 km/h în… 3,9 secunde. Așadar, masivul coupe (4,84 m lungime, 1,92 m lățime, 1,7 tone greutate) atinge prima viteză din trei cifre la fel de iute ca un Lamborghini Gallardo.

Acum: în ciuda unor dotări specifice mașinilor de înaltă performanță, fără de care vulcanul de sub capotă nu ar putea fi ținut sub control (tren de rulare cu amortizoare magnetoreologice, frâne Brembo supradimensionate, ambreiaj heavy-duty, sistem de control al tracțiunii preluat de la ultraperformantul Corvette ZR1 etc.), Chevrolet Camaro ZL1 este o adevărată bagatelă printre membrii clubului „sub 4 secunde”, având un preț de pornire, în SUA, de numai 55.505 de dolari. Sau, în banii UE-ului, de aproximativ 43.800 de euro. Sumă care, pe meleaguri mioritice, nu-ți permite nici măcar achiziția unui Subaru Impreza STI.

Ți-am trezit interesul? Perfect: trecem la locul patru…

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Locul 4 – Dodge Challenger SRT Hellcat

Dacă este o afacere atât de bună, de ce este Chevrolet Camaro ZL1 abia pe ultimul loc? Simplu: pentru că se poate și mai bine. De fapt, mai sălbatic. Dodge Challenger a fost dintotdeauna vioara a treia a trio-ului din care mai face parte Ford Mustang și Camaro, atât din punctul de vedere al popularității, cât și al performanțelor; ei bine, cel puțin în ultima privință, situația s-a schimbat brusc anul acesta, când, din laboratoarele Dodge, a scăpat o adevărată fiară. Și, crede-ne: nici măcar un nume atât de fioros nu poate sugera, în totalitate, ceea urmează după apăsarea pedalei de accelerație.

Vorbim, până la urmă, despre un muscle-car al cărui V8, dopat „cu” un compresor mecanic, produce 707 CP și 881 Nm – mai mult decât vei primi din partea lui Lamborghini Aventador! Mai mult, torentul de forță brută este canalizat doar spre roțile posterioare, așa că oricine poate controla această mașinărie infernală are dreptul să poarte un tricou cu un „S” mare pe piept, ba chiar și lenjeria peste pantaloni. Vorbim, evident, despre parcurgerea rapidă a unui traseu abundând de viraje, căci, în linie dreaptă, lucrurile vor fi relativ simple: mâinile încleștate pe volan, pedala la fund și, fără prea mult dramatism, aștepți ca acul să indice prima „sută”. Nu va dura prea mult: Challenger SRT Hellcat rezolvă proba în 3,5 secunde

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Iar acum, prețul. Da, și această „jucărie” venită din iad este dotată o sumedenie de soluții pentru menținerea lucrurilor (cât de cât) sub control, începând cu un arbore cotit testat până la regimuri de 13.000 rpm și capabil să suporte presiuni de până la 110 bari – echivalentul greutății a cinci automobile, apăsând pe fiecare piston – și terminând cu obișnuitele recalibrări ale suspensiilor și frânelor; totuși, o poți lua acasă în schimbul a numai 59.995 de dolari (în jur de 47.400 de euro). Sau 67 de euro/CP – mai puțin decât te va costa calul-putere pe un biet Golf GTI.

Bonus: „uzina” de 707 CP a fost instalată și sub capota lui Charger, care, astfel, a devenit cel mai puternic sedan din lume (și unul dintre cele mai rapide, cu un 0-100 km/h oficial în 3,7 secunde; cu anvelope speciale, însă, uriașul de peste două tone a rezolvat proba în 2,9 secunde!). Iar, pentru cele două uși extra, spațiul suplimentar și plusul de utilitate, Dodge percepe un preț cu doar 4.000 de dolari mai mare (așadar, 63.995 $ sau, mai relevant, vreo 50.500 de euro). Dar puterea, nu-i așa, nu e nimic fără control…

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Locul 3 – Porsche 911 GT3

Ca și la „zmeii” de mai sus, motorul lui Porsche 911 GT3 trimite toți cei 476 CP pe care-i dezvoltă spre roțile din spate, însă similitudinile se termină aici. A-i compara pe yankei cu sportiva din Zuffenhausen este ca și cum a-i avea aceeași opinie despre o lovitură de ghioagă și o tăietură de bisturiu, pe motiv că amândouă pot fi la fel de letale. Într-un fel, dreptatea e de partea ta, însă crede-ne: într-o asemenea confruntare, bisturiul va câștiga întotdeauna.

Întocmai ca instrumentul chirurgical, 911 GT3 este mai mic și mult, mult mai ușor de controlat și de manevrat, devenind o prelungire, de data aceasta, a mâinilor șoferului. De fapt, este atât de rapid și de agil, încât îți dă impresia că este conectat direct la rețeaua de neuroni ai propriului creier, îndeplinind comenzi cu rapiditatea și precizia gesturilor instictive. Nu e de mirare că, generație după generație, Porsche 911 GT3 este printre cele mai „vânate” sportive de pe piață, atât de către amatorii de pilotaj, cât de piloții profesioniști. Însă, în materialul de față, noi vizăm altceva decât capacitatea de a stabili un timp record pe circuit.

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

În caz că ai uitat, singurele lucruri importante sunt forța de accelerare în linie dreaptă și un preț convenabil, iar Porsche 911 GT3, în privința primei condiții, n-a fost niciodată în topul celor mai rapide mașini. Până azi: actuala generație ajunge la primii 100 km/h în doar 3,5 secunde, cu 0,6 secunde mai repede decât precedentul model. Și, dacă șoseaua este suficient de lungă și de netedă, demonstrează o viteză maximă de 315 km/h. Sigur, în cazul de față, nu mai putem vorbi despre prețuri foarte mici, dar, având în vedere că GT3 se poate compara, din absolut toate punctele de vedere, cu supercar-urile de calibru greu, 137.300 de euro (preț de bază în Germania) reprezintă un cost de achiziție rezonabil.

Dacă vrei, ia-o altfel: un Lamborghini Huracan sau un Ferrari 458 Italia sunt marginal mai rapide, dar sunt de două ori mai scumpe. Lămurit? Bun – acum, ce-ai zice de o propunere complet… neconvențională?

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Locul 2 – Tesla Model S P85D

Nu, n-am înnebunit. Știm că Tesla Model S este o mașină electrică și că, din această cauză, ar trebui apreciată din alte puncte de vedere. Pe de altă parte, mai știm că, în versiunea până mai ieri cea mai puternică (așa-numita Performance, cu motor de 420 CP și 600 Nm), sedanul american era capabil să umilească un Aston Martin Rapide S pe primele sute de metri. Da, până mai ieri: acum, există Model S P85D. Iar uluitorul se cațără spre noi culmi ale manifestării…

Tehnic vorbind, nu este nici o filozofie: P85D se deosebește de suratele sale prin faptul că posedă încă un motor electric, de 221 CP și 330 Nm, poziționat în față și însărcinat să miște roțile anterioare. Important este că vorbim nu doar despre un total siderant, de 691 CP și 930 Nm (livrați, apropo, instantaneu), ci și de un automobil cu tracțiune integrală; deci, n-ar trebui să te mire că noua vedetă a firmei lui Elon Musk rezolvă sprintul 0-100 km/h în 3,2 secunde – la fel de repede ca un Lamborghini Huracan. Plus că atinge, în final, o viteză maximă corectă pentru un model de lux: 250 km/h (cu 40 km/h mai mare decât a unui Model S Performance).

Incredibil este și faptul că, în ciuda propulsorului suplimentar (și a creșterii inevitabile a masei proprii, de la 2.107 la 2.239 kg), cifra referitoare la autonomie nu doar că nu a scăzut, ci a crescut cu 16 km, până la 443 km! Cât despre preț, deși vorbim despre un supliment de 14.500 de dolari față de un model Performance (atenție: pachetul cu motor electric suplimentar este disponibil și celorlalte două variante, cu acumulatori de 60 kWh, respectiv 85 kWh), totalul de 105.670 de dolari (aproximativ 83.400 de euro) rămâne, în condițiile de performanță și tehnologie date, un chilipir indiscutabil. Și totuși, se poate și mai bine. Ba nu – se poate perfect…

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

Locul 1 – Nissan GT-R

Despre „Godzilla” au curs atâtea râuri de cerneală, încât n-are sens să insistăm pe marginea potențialului său. Încă de la debut, când propulsorul V6 bi-turbo nu dezvolta nici măcar 500 CP, fuzeea niponă întrecea multe supercar-uri cu pedigree și nimeni nu înțelegea cum reușește. Mai ales că nici masa proprie de 1,8 tone nu o avantaja în vreun fel. Dimpotrivă…

Singura explicație logică pentru care GT-R se agață de viraje de parcă ar avea ventuze uriașe în loc de roți este faptul că japonezii, cu binecunoscuta lor obsesie pentru perfecțiune, au studiat în lung și în lat fiecare milimetru pătrat de caroserie și au verificat poziționarea fiecărui șurub, astfel încât transmiterea puterii la asfalt să se facă cu o eficiență maximă în orice situație. Cum rămâne însă cu simplitatea executării unui sprint 0-100 km/h? Și, mai ales, cum rămâne cu acel timp de, atenție, 2,7 secunde?

Mașinile (de serie) care scot sub trei secunde până la prima „sută” pot fi numărate pe degete. Și toate, de la Porsche 918 Spyder la McLaren P1 și supremul Bugatti Veyron sunt nu doar de (cel puțin) două ori mai puternice – odată cu ultimul facelift, unitatea lui GT-R a ajuns și ea la 550 de cai –, ci și înzecit mai scumpe. La propriu: dacă intrarea în clubul deținătorilor de hypercar-uri se plătește cu minimum un milion de euro, „trasorul” de la Soare Răsare solicită transferul a doar… 96.400 de euro (preț în Germania). Serios – în condițiile date, dacă costa mai puțin era pe degeaba…

top 5 mașini ieftine cu 0-100 în sub 4 secunde

De final

Contrar așteptărilor, instituirea unor norme de poluare din ce în ce mai draconice nu a dus la o relaxare a războiului cailor putere, ci doar i-a provocat pe producători să găsească noi metode de a-l… intensifica. Sistemele de supraalimentare eficiente, propulsiile hibride ultraperformante sau chiar motorizările 100% electrice au permis ridicarea ștachetei la un asemenea nivel, încât aproape că asistăm la o înmulțire în progresie geometrică a mașinilor cu prețuri relativ decente, dar etalând performanțele bolizilor exclusiviști.

Astăzi câștigă Nissan GT-R, grație unei oferte pur și simplu irezistibile: accelerații, ținută și tehnologie de hypercar la preț de sportivă „mid-level”. Tesla Model S, pe de altă parte, a fost extem de aproape și doar limitările încă greu de ignorat asociate mașinilor electrice au privat-o de victorie. Data viitoare, s-ar putea să fie altfel; până atunci, fă-ți socotelile și alege oricare din membrele acestui top. Orice ar fi, vei fi în câștig.

Surse: Chevrolet, Dodge, Porsche, Tesla, Nissan

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array