Top SEMA 2013: vedetele marelui show de tuning american

Americanul are o vorbă: ce (ţi) se întâmplă în Las Vegas, rămâne în Las Vegas. Zugrăvită în nenumărate pelicule hollywoodiene, viaţa de noapte din Oraşul Păcatelor se laudă cu multe ispite, la rându-le născătoare de experienţe foarte neortodoxe; totuşi, ca orice regulă, şi cea de sus are o excepţie. Respectiv, un eveniment anual care nu merită doar văzut, ci şi cât mai mediatizat. Iar acesta este SEMA Show – salonul uneia dintre cele mai mari asociaţii mondiale, reprezentând sectorul aftermarket. Urmează top SEMA 2013

Urmează, dar după niţică istorie. Care, în cazul SEMA, începe în 1963. În acel an, câţiva fabricanţi de echipamente speciale pentru modelele hot-rod au hotărât să înfiinţeze o mică asociaţie, pe care au botezat-o Speed Equipment Manufacturers Association – pe scurt, SEMA (mai târziu, termenul “Speed” a fost înlocuit de ”Speciality”).

Scopul? Erau, de fapt mai multe: dezvoltarea unor standarde pentru produsele utilizate în competiţiile de motorsport, promovarea industriei aftermarket drept un izvor nesecat de bunuri pentru pasionaţii de ”activităţi recreaţionale şi hobby-uri” (a se citi tuning), crearea de programe menite să dezvolte afacerile membrilor asociaţiei şi aşa mai departe.

Derulăm pe repede înainte şi realizăm că, în prezent, asociaţia a devenit o entitate gigantică, în care cei peste 6.300 de membri – lista include, pe lângă fabricanţi de produse aftermarket, designeri, furnizori şi distribuitori de echipamente şi accesorii, producători de piese originale, companii media, dealeri auto, retailer-i, specialişti în restaurări auto – contribuie la un business anual de aproape 30 de miliarde de dolari. Impresionant, nu? Şi încă n-ai parcurs cifrele show-ului…

Mai exact, cea mai mare expoziţie organizată anual în Las Vegas. Da, mai mare chiar şi decât CES, celebrul salon dedicat echipamentelor şi produselor electronice. An de an, în prima săptămână din noiembrie, membrii SEMA expun peste 2.000 de maşini modificate, provenind din toate erele, clasele şi categoriile de gabarit. Printre ele, şi modelele “oficiale”, realizate de mărci de talie mondială în colaborare cu membrii industriei aftermarket. Acesta este, prin urmare, topul lor…

top sema 2013

Chevrolet Silverado Cheyenne

“Mai puţin înseamnă, de fapt, mai mult” – iată o maximă ce i se potriveşte de minune conceptului Cheyenne. Deşi “ridicat” pe arhitectura utilitarei full-size Silverado, el nu dă doi bani pe virtuţiile acestui segment (ştii tu – sarcină utilă, puterea motorului diesel ori capacităţi de trecere în teren accidentat). În schimb, visează la o carieră de maşină sport, drept pentru care se prezintă cu un V8 (pe benzină) de 6,2 litri şi 420 CP, un sistem Brembo cu discuri carbon-ceramice, un cvartet de roţi “împrumutate” de la Camaro Z/28 şi câteva elemente de caroserie din fibre de carbon. NASCAR, sosim…

top sema 2013

Chevrolet Silverado Black Ops

Nu ştim exact pentru ce gen de operaţiuni a fost construit, dar un lucru e cert: conceptul Black Ops pare capabil să transforme Apocalipsa într-o adiere de vară. Arhitectura camionetei Silverado, şi aşa extrem de solidă, a fost completată cu un kit de suspensie pentru terenuri accidentate, iar, în benă, şi-a făcut loc cea mai completă trusă de supravieţuire pe care am văzut-o vreodată. Ascultă aici: generator de curent, canistre pentru combustibil şi apă, o lopată, frânghii, mănuşi, trusă medicală militară, o pereche de măşti de gaze, panouri solare şi, bineînţeles, un mini-depozit cu merinde. Probabil, la lansatorul de rachete au renunţat în ultima secundă.

top sema 2013

Ford F-100 Snakebit

Arată foarte bătrân şi… chiar aşa şi este, dar acest venerabil Ford nu trebuie luat în derâdere: deşi construit în 1956, are suficientă putere încât să umilească 911-le la care încă aspiri. Motivul este simplu: echipa care l-a construit a dorit să aducă un omagiu celebrului Mustang, drept pentru care sub capotă odihneşte un V8 de 5,4 litri şi 550 CP. Transmisia spre roţile spate se face prin intermediul unei cutii manuale cu şase trepte, iar în habitaclu aşteaptă o “canapea” confortabilă şi multă, multă piele. Cât despre preţ, îl vom afla în 2014: maşina va fi vândută la licitaţie, iar banii vor fi donaţi în scopuri caritabile.

top sema 2013

Ford F-350 Cars by Kris

Pe meleagurile noastre, relevanţa unei utilitare de genul lui Ford F-350 este zero barat, dar, într-o ţară unde acronimul XXL este trăsătură definitorie, creaţia lui Kris Walks este condamnată să devină vedetă. Nu pe tarlalele Texasului, ci în videoclip-urile rapper-ilor de pe ambele Coaste, căci, în cele patru colţuri ale caroseriei, odihnesc jante de 22 de inch. Şi acesta nu este decât începutul: suspensia a primit un kit de înălţare de la Carli, iar interiorul bestiei – botezată, sugestiv, “High Roller” – mizează pe o tapiţerie specială, cu cusături în formă de hexagon. În plus, există şi un sistem de atenuare a zgomotelor, numai bun să anihileze duduitul dieselului V8 de 6,7 litri.

top sema 2013

Ford F-350 EcoTrek

Şi Ford s-a gândit la vremuri grele, dar dintr-un punct de vedere ceva mai pacifist: F-350 EcoTrek este maşina perfectă pentru călătorii la capătul lumii. Şi înapoi. De vreo 3-4 ori. Poate funcţiona cu diesel, biodiesel şi biodiesel provenit din procesarea algelor, iar cele două rezervoare îi asigură o autonomie de aproape 5.800 km! Pentru terenuri dificile, există un V8 de 6,7 litri, o suspensie modificată şi o gardă la sol cu 20 cm mai mare; pentru momentele de pauză – un adăpost de plafon, un frigider, un cuptor şi panouri solare pentru energie electrică. Sălbăticia n-a fost niciodată mai primitoare…

top sema 2013

Ford F-150 Fatal Clothing

Ce poate Chevrolet, Ford poate şi mai bine: dacă ai nevoie de o camionetă care să bată conceptul Cheyenne, atunci musai trebuie să-i rogi pe cei de la Ford să-ţi împrumute F-150-ul modificat de Fatal Clothing. Mă rog, nu chiar de ea – în defintiv, este o companie specializată în ţinute vestimentare –, ci de partenerii ei: Hulst Customs, Whipple Industries şi CGS Motorsports. Rezultatul? O utilitară viu colorată, echipată cu un V8 de 650 CP. A întrebat cineva de livrări rapide?

top sema 2013

Ford Fusion Full-Race Motorsports

În Europa, Ford Fusion denumea un mic softroader derivat din vechea generaţie Fiesta; în Statele Unite, însă, este un sedan foarte agresiv, ce produce 400 CP şi 475 Nm dintr-un motor dopat cu turbocompresor Borgwarner. OK, am exagerat: lucrurile astea se întâmplă dacă Fusion încape pe mâna unui tuner precum Full-Race Motorsports. Altfel, rămâne doar un sedan mediu cu vădite aspiraţii sportive, pe care noi, cei de pe Bătrânul Continent, îl vom cunoaşte sub numele de… noul Mondeo.

top sema 2013

Ford Fiesta 3dCarbon

Noua politică globală Ford, ce presupune vânzarea unor maşini construite identic pentru toate pieţele lumii, se potriveşte de minune cu noul apetit al americanilor pentru modele de oraş. Ford Fiesta, de exemplu, a fost excelent primit de tunerii de pe malul vestic al Atlanticului, iar kit-ul 3dCarbon/Air Design ni s-a părut cel mai reuşit. Jantele Pinzette-M Forgiatto, de 19 inch diametru, ies cu precădere în evidenţă, însă abia după ce te obişnuieşti cu foarte speciala nuanţă de roşu. În cel mai bun sens cu putinţă.

top sema 2013

Ford Mustang Yellow Jacket de la Vortech Superchargers

Doar nu credeai că o să vorbim despre programe de tuning dedicate modelelor Ford, trecându-l cu vederea pe Mustang? Mai ales când avem de-a cu un exemplar precum cel al lui Vortech Supercharged. Au vrut să scoată ochii vizitatorilor din orbite – vorbele lor, nu ale noastre – şi… au reuşit: acel galben strident completează declaraţia de război a V8-ului Coyote de cinci litri cilindree, care, graţie unui compresor mecanic, trimite 605 CP spre jantele de 20 de inch. Maşina a primit upgrade-uri şi la nivelul suspensiilor şi frânelor, dar să nu crezi că nu se poate mai bine…

top sema 2013

Ford Mustang Hollywood Hot Rods

Acesta este, cu siguranţă, una dintre cele mai “fierbinţi” prezenţe din Top SEMA 2013. Şi asta dintr-un singur motiv: este un Mustang Cabrio, capabil să dezvolte 750 CP. Ba nu – ar mai fi cele peste 400 de ore de muncă consumate pentru modificarea caroseriei, ce a inclus reconstruirea completă a spatelui, confecţionarea plafonului de tip targa şi, bineînţeles, proiectarea unui kit aerodinamic pe măsură (realizat, apropo, din aluminiu). Trecem la japonezi…

top sema 2013

Honda CR-Z HPD Supercharged

Honda CR-Z este genul de hibrid plăcut de condus şi de privit, însă întotdeauna este loc de mai bine. Dovada este chiar programul celor de la HPD Supercharged, care va fi disponibil începând din primăvara lui 2014. Despre ce este vorba? Păi, nici mai mult, nici mai puţin decât un kit complet, ce include modificări la motor (supraalimentare cu compresor mecanic, chip-tuning, injectoare cu debit mărit, etc.), suspensii (amortizoare sport, arcuri mai scurte, discuri de frână cu diametrul de 300 mm, jante de 18 inch) şi, ai ghicit, caroserie (spoiler aerodinamic în faţă, diffuser posterior şi nelipsitele şorţuri laterale). Banzai!

top sema 2013

Toyota Tundra Let’s Go Moto

Ai auzit de Josh Grant şi Justin Brayton? Nici noi, dar asta pentru simplul fapt că nu urmărim competiţiile de motocross. Cei doi sunt adevăraţi aşi când vine vorba de manevrarea motocicletelor, însă acum au avut de personalizat o camionetă. Şi le-a ieşit de minune: modelul Toyota Tundra a câştigat o competiţie la care s-au mai înscris alte trei echipe, formate de asemenea din sportivi de top şi companii din industria aftermarket. Asul din mânecă? “Standul” NASCAR organizat în bena de 2,4 metri, dotat cu ecrane TV pentru vizualizarea datelor şi informaţiilor de telemetrie, dispozitiv de spălare, piese de rezervă (inclusiv un motor!) şi echipamente pentru intervenţii mecanice. Lipseşte chiuveta din bucătărie…

top sema 2013

Lexus IS 350 F SPORT Vossen Wheels

Dacă ar fi să ne întrebe cineva ce maşini am vrea să vedem în următoarea peliculă “Fast and Furious”, lista ar include, fără îndoială, şi modelul Lexus IS 350 F Sport prezentat de Vossen Wheels. Nu atât culoarea preluată din paleta lui LFA îi garantează o prezenţă în Top SEMA 2013, cât minunatul bodykit semnat Tommy Kaira şi, bineînţeles, acele superbe jante Vossen CVT de 20 inch, încălţate cu anvelope Nitto Invo Tires. Trenul de rulare a fost la rându-i dotat cu suspensii RS-R şi frâne Brembo, aşa că: Paul Walker – e timpul să te obişnuieşti cu ea.

top sema 2013

Lexus LFA Guy S. De Alwis

Nu ştim prea multe despre Guy S. De Alwis, dar despre Lexus LFA au curs râuri de cerneală. Şi pe bună dreptate, având în vedere că este unul dintre cele mai sofisticate supercar-uri create vreodată. În atari condiţii, ce îmbunătăţiri i se mai puteau aduce? Sincer, nu prea multe: în afara unui kit de caroserie din fibre de carbon şi a unui set de roţi cu jante de 20 inch, nu vedem nimic special în cele două fotografii puse la dispoziţie. Şi, atunci, de ce este în top? Simplu: pentru că este un Lexus LFA. Şi pentru că s-au abţinut să-l transforme în altceva.

top sema 2013

Lexus IS 250 F Sport Paul Tolson şi Gabriel Escobedo

Povesteam ceva mai devreme despre IS-ul celor de la Vossen Wheels, dar să ştii că nici modelul pregătit de Paul Tolson şi Gabriel Escobedo nu este rău. Chiar dacă mizează pe un motor mai mic. Nuanţa Orange Mercury, pregătită de specialistul BASF, face toţi banii, iar suspensia pneumatică de la Air Runner Systems îl transformă, la nevoie, într-un lowrider după care mulţi vor întoarce capul. Din păcate, nimic despre performanţe; în consecinţă, vom asculta sugestia discurilor de frână de 355 mm, ascunse în spatele jantelor de 19 inch.

top sema 2013

Hyundai Veloster Turbo Fox Marketing

Cel mai puternic Veloster Turbo de stradă creat vreodată – când auzi o asemenea declaraţie, e limpede că trebuie să-i acorzi întreaga atenţie. În plus, aici vorbim despre unul dintre cei mai cunoscuţi tuneri din Lumea Nouă, aşa că nu ne îndoim de calitatea execuţiei. Şi ce execuţie: 370 CP, scoşi dintr-un motor de 1,6 litri! OK, herghelia este obţinută dacă bestia este hrănită cu benzină de 101, însă ce mai contează: socotind şi modificările la nivelul caroseriei şi trenului de rulare, Veloster poate figura pe lista oricărui îndrăgostit de curse stradale. Uită-l pe “poate” – trebuie.

top sema 2013

Hyundai Veloster JP Edition

O fi Veloster-ul lui Fox Marketing o bijuterie mecanică, dar cel al lui John Pangilinan, a.k.a. “John P.”, este o operă de artă. Estetic vorbind. Fără să exagerăm, “verdele mentolat” în care a fost cufundată caroseria este cea mai încântătoare nuanţă pe care am văzut-o vreodată pe o maşină de show. Iar acesta, punem pariu, a fost şi principalul motiv pentru care maşina a primit premiul celui mai bun concept Hyundai de la SEMA (acordat chiar de către preşedintele Hyundai Motor America, John Krafcik). Pe noi, cel puţin, nu ne mai interesează nimic altceva.

top sema 2013

Hyundai Genesis Coupe Bisimoto

O mie de cai putere. O mie. Dacă mai avea unul în plus, iar deasupra acestui rând n-am fi scris nici un subtitlu, ai fi jurat că începem o discuţie despre Veyron. Dar nu – acest paragraf îi este dedicat unui Hyundai Genesis Coupe. Cel mai sărit de pe fix Genesis Coupe, dintre cele prezentate la SEMA. Opera îi aparţine specialistului Bisimoto Engineering, un adevărat guru al modificării motoarelor, care a urmărit două obiective: 1) să demonstreze potenţialul V6-ului Hyundai de 3,8 litri; 2) să demonstreze că se pot extrage 1.000 în condiţii de fiabilitate decentă. Ce înseamnă, mai exact, asta? Păi, cei de la Bisimoto sugerează că maşina poate fi utilizată zi de zi, iar, la nevoie, poate umili pe oricine. N-avem cum să nu-i credem…

top sema 2013

KIA Soul DJ Booth

Viaţa de noapte din Sin City i-a inspirat pe cei de la KIA să organizeze o întrecere cu tematică muzicală, cei cinci participanţi având mână liberă să modifice cum doresc simpaticele modele Soul. Câştigător a fost DJ Booth, o maşină creată împreună cu celebra revistă RIDES, despre care putem spune că este un adevărat talent în materie de petreceri ad-hoc stradale. Tot ce-i lipseşte este un DJ priceput: acesta poate sta pe scena improvizată în zona locurilor din spate – evident, bancheta a dispărut din peisaj –, partea superioară a corpului ieşind prin acoperişul decupat. Tot acolo îşi poate demonstra măiestria în mânuirea platanelor, în timp ce şoferul se strecoară uşurel prin mulţime. Cât despre sunet, acesta este asigurat de o instalaţie cu cinci amplificatoare, două subwoofer-e şi… exact atâtea difuzoare cât să vuiască cartierul.

top sema 2013

Corvette Stingray Gran Turismo

Chiar nu aveam cum să încheiem acest Top SEMA 2013. Noul Corvette Stingray este unul dintre cele mai importante debuturi de anul acesta şi, fără îndoială, cel mai reuşit Corvette din era modernă. Din fericire, se pretează la customizări, iar Chevrolet nu a întârziat să o dovedească. Tema? Cea de-a 15-a aniversare a jocului Gran Turismo. Din punct de vedere tehnic, nu sunt schimbări majore, însă caroseria expune un superb albastru metalizat, excelent echilibrat de farurile cu tentă galbenă. Dedesubtul vopselei, aflăm de existenţa unor elemente de fibre de carbon (eleron, diffuser aerodinamic, capotă, spoiler frontal), iar, în habitaclu descoperim două scaune sport cu centuri specifice maşinilor de curse şi un volan teşit în zona inferioară. Game on…

Concluzie

Există multe tentaţii în Las Vegas. Şi aici nu ne referim doar la jocurile de noroc. Dar, dacă eşti interesat de activităţi mai puţin riscante, atunci programează-ţi următoarea excursie la începutul lui noiembrie: cel mai mare salon american dedicat industriei aftermarket, SEMA Show, te aşteaptă să-i descoperi secretele. Cum, nu eşti pasionat de tuning? Nici o problemă: vei deveni…

Surse: SEMA, General Motors, Ford, Toyota, Hyundai, KIA

Error thrown

Cannot use object of type stdClass as array